Najważniejsze informacje dla biznesu

1.09.2014 ALERT

ENERGETYKA

BiznesAlert.pl na Forum Ekonomicznym w Krynicy

(FORUM EKONOMICZNE)

„Pokryzysowy świat – czas nowych liderów” – to hasło XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, które rozpocznie się w najbliższy wtorek o godzinie 14. . Krynicka konferencja to jedno z najważniejszych wydarzeń ekonomiczno-gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej; miejsce, gdzie spotykają się najważniejsi politycy, przedstawiciele wielkiego biznesu oraz wpływowi ekonomiści i intelektualiści. W trakcie spotkania w Krynicy odbędzie się sześć sesji plenarnych, ponad 120 paneli dyskusyjnych, bloków tematycznych, wykładów zorganizowanych w ścieżkach tematycznych: makroekonomia, biznes i zarządzanie, forum energetyczne, innowacje, ochrona zdrowia, polityka międzynarodowa, Unia Europejska i jej sąsiedzi, państwo i reformy oraz nowa gospodarka. W debacie Nowy wymiar i wyzwania polskiej i europejskiej polityki energetycznej omówiony zostanie przyszły kształt miksów energetycznych w Unii Europejskiej – jaka będzie rola węgla, gazu ziemnego i energii atomo­wej w nadchodzących dekadach – jakie powinno być miejsce OZE w systemach energetycznych państw członkowskich. Poruszony zostanie także rozwój rynków energii i gazu w Europie – czy rynki mocy będą powszechnym elementem europejskich rynków energii – jakich zmian można oczekiwać w najbliższej przyszłości. W debacie udział zapowiedzieli: Wojciech Jakóbik, Redaktor Naczelny, biznesalert.pl,  Mariusz Zawisza, Prezes Zarządu, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG SA),  Zdzisław Gawlik, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Skarbu Państwa,  Tomasz Dąbrowski, Dyrektor, Ministerstwo Gospodarki,  Maciej Bando, Prezes, Urząd Regulacji Energetyki,  Agnes Csermely, Starszy Specjalista ds. Strategii, Grupa MOL, Węgry, Marek Woszczyk, Prezes Zarządu, PGE   Grupa Energetyczna S.A.,  Ireneusz Łazor, Prezes Zarządu, Towarowa Giełda Energii S.A.,  Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka,  Piotr Piela, Partner Zarządzający Działem Doradztwa Biznesowego, EY.

Gaz-System spodziewa się w grudniu decyzji KE o dofinansowaniu łącznika Polska-Litwa

(FORSAL/CIRE)

Jak poinformował Forsal.pl, według Gaz-Systemu decyzja dotycząca dofinansowania przez KE budowy łącznika gazowego między Polską a Litwą, powinna być podjęta około grudnia. Przypominamy, że 19 sierpnia Gaz-System wspólnie z litewskim operatorem Amber Grid złożyły wnioski do Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA – Innovation & Networks Executive Agency) w sprawie współfinansowania projektu Gazowego Interkonektora Polska-Litwa (GIPL), korzystając z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF). Operatorzy zdecydowali o złożeniu dwóch wniosków. Pierwszy z nich dotyczy wsparcia finansowego UE dla prac planistycznych i projektowych dla połączenia międzysystemowego, drugi dotyczy wsparcia na etapie jego budowy. Łącznik ma mieć długość 534 kilometrów – prawie 360 po stronie polskiej i ponad 170 po litewskiej. Przewidywane koszty budowy projektu wyniosą 558 mln EUR, z czego 422 mln EUR poniosłaby strona polska, a 136 mln EUR strona litewska. Jeśli decyzja KE będzie pozytywna, połączenie mogłoby powstać w ciągu 6 lat – czytamy w Forsal.pl.

Oszczędność energii w UE – zakaz silnych odkurzaczy i suszarek

(EURACTIV/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Unia Europejska od bieżącego tygodnia, – czyli od dziś – wycofuje ze sprzedaży odkurzacze o mocy wyższej niż 1.600 Watt, ponieważ eksperci wyliczyli, że będzie to znaczna oszczędność energii elektrycznej w ramach realizacji trudnego programu polityki klimatycznej Unii. UE przyjęła, jako jeden z celów tej polityki, zmniejszenie do 2030 r. zużycie energii o 30 proc., Aby ten cel zrealizować, na rynku unijnym od dziś nie będzie odkurzaczy o mocy wyższej niż 1.600 Watt.  Oprócz odkurzaczy także inne urządzenia gospodarstwa domowego muszą mieć moc niższą o 30 proc. Są to zwłaszcza suszarki do włosów i kosiarki do trawy oraz żarówki starego typu. Wszystkie te urządzenia mają być wycofane z rynku krajów Unii Europejskiej.

Rosjanie nadal liczą na pełną kontrolę na gazociągiem Opal

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

W połowie września Komisja Europejska ma się zająć sprawą gazociągu Opal, donosi „Rzeczpospolita” powołując się na źródła rosyjskie. Gazprom ma wyłączność na wykorzystanie 50 proc. przepustowości biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Niemiec i połączonego z Nord Stream gazociągu Opal. Jednak Rosjanie zabiegają o całkowite wyłącznie magistrali spod jurysdykcji unijnego trzeciego pakietu energetycznego i chcą aby gazociąg w 100 procentach był wykorzystywany tylko na ich potrzeby. Na to nie chce zgodzić się Komisja Europejska, ale rozmowy w tej sprawie są ciągle prowadzone. Temat ten miał być omawiany podczas piątkowego spotkania w Moskwie z udziałem unijnego komisarza ds. energii Guenthera Oettingera oraz rosyjskiego ministra energetyki Aleksandra Nowaka, które było poświęcone głównie rozwiązaniu gazowemu sporu pomiędzy Rosją i Ukrainą. Ostatecznie nie wiadomo czy temat Opalu był w ogóle poruszany, ale według doniesień rosyjskich mediów, na które powołuje się „Rz”, KE ma się zająć sprawą tego gazociągu 15 września. Jak podkreśla „Rz”, oddanie pełnej przepustowości gazociągu Opal Gazpromowi pozwoli rosyjskiemu koncernowi na zwiększenie tranzytu gazu do Europy poprzez Nord Stream z pominięciem Ukrainy.

Rozmowy KE-Ukraina-Rosja ruszą na nowo we wrześniu

(RIA NOVOSTI/NOVINITE/RBK UKRAINA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przewodniczący Komisji Europejskiej Jose Manuel Barroso zapowiedział, że rozmowy gazowe KE-Ukraina-Rosja zostaną wznowione na początku września, po tym jak zatrzymało je wprowadzenie przedpłat za dostawy gazu przez Gazprom 16 czerwca tego roku. Rosja zamierza zgodzić się na obniżkę ceny surowca o 100 dolarów z poziomu $485,5/1000m3. Dopuszcza możliwość retroaktywnej obniżki ceny surowca za okres kwiecień-czerwiec 2014 roku. Ukraińcy uznają cenę bazową takiego wyliczenia za upolitycznioną. Domagają się uzależnienia ceny od poziomów na europejskiej giełdzie gazowej. Nie chcą uznać wyliczeń, które uwzględniają likwidację rabatu za stacjonowanie Floty Czarnomorskiej w ukraińskim porcie w Sewastopolu, bo oznaczałoby to pośrednio uznanie aneksji Krymu przez Rosję. Po rozmowach KE-Rosja, które miały przygotować spotkanie trójstronne komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger przyznał, że aby dostawy rosyjskiego gazu na Ukrainę były znów możliwe, Kijów musi spłacić zadłużenie według Gazpromu przekraczające obecnie 5 mld dolarów. Dyrektor firmy Aleksiej Miller oczekuje, że Ukraińcy spłacą 1,45 mld dolarów długu za 2013 rok. Na ten cel miałyby zostać przekazane pieniądze Międzynarodowego Funduszu Walutowego przekazane Ukrainie w ramach kolejnej transzy pożyczki. Bruksela ma przedstawić swoją propozycję rozwiązania tego problemu. Oettinger podkreślił, że za bezpieczeństwo dostaw do Europy odpowiada Gazprom a za tranzyt przez Ukrainę, władze w Kijowie. Aby możliwy był tranzyt surowca przez Ukrainę w jej magazynach musi znajdować się 17-20 mld m3 surowca. 27 sierpnia 2014 roku spoczywało tam 15,6 mld m3 gazu ziemnego. Mimo to Rosja przekonuje, że do magazynów należy przelać dodatkowe 10 mld m3 surowca aby zabezpieczyć dostawy do Europy przed sezonem grzewczym.

Kirgistan dostąpił łask Gazpromu

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Kirgistan, który zdecydował się na oddanie swojego operatora gazowego pod kontrolę Gazpromu został hojnie wynagrodzony za swą spolegliwość – donosi „Rzeczpospolita”. Według relacji dziennika Gazprom zdecydował się na obniżkę ceny gazu dla Kirgistanu z obecnych 224 USD za tys. m sześc. do 165 USD. Jak zwraca uwagę „Rz”, obniżka ceny błękitnego paliwa to efekt przejęcia przez Gazprom kirgiskiego operatora gazowego spółki Kirgizgaz.

ZEA sprzedadzą Egiptowi produkty naftowe za 8,7 mld dol.

(WORLD OIL/REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Egipt przeżywa niedobór zasobów energetycznych, musi importować paliwo za 1 – 1,3 mld dol. miesięcznie – poinformował wczoraj rzecznik egipskiego Petroleum Corporation (EGPC).  W celu zapewnienia systematycznego zaopatrzenia rynku została zawarta umowa ze Zjednoczonymi Emiratami Egipskimi. Dostawy z ZEA rozpoczną się we wrześniu. Pierwsza partia trafi do Egiptu w przyszłym tygodniu.  Część dostaw będzie płatna w formie dotacji z budżetu, pozostała ma być kredytowana przez ZEA i spłacana w ratach.  Wskutek niedoboru paliw, w lipcu br. rząd w Kairze poinformował, że wzrost cen produktów paliw bardzo obciąża rynek. Ceny benzyny wzrosły rok do roku o 70 proc. Bezpośrednio po przejęciu w lipcu 2013 r. władzy przez rząd wojskowy i zdelegalizowania „Bractwa Muzułmańskiego”, ZEA, Arabia Saudyjska i Kuwejt wyraziły poparcie dla tego rządu i udzielają pomocy Kairowi w formie kredytów, dotacji i dostaw ropy. Dotychczas pomoc ta wyniosła 20 mld dol.

Rosnieft zainwestuje w Arktyce 400 mld dol. Pomogą zachodnie firmy

(ITAR TASS/REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK/RBTH/FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wczoraj Igor Sieczin powiedział dla tygodnika Der Spiegel, że Rosnieft do 2030 r. zainwestuje w Arktyce 400 mld dol. Podkreślił przy tym, że rosyjski koncern ceni sobie szczególnie współpracę z amerykańskim Exxon Mobil. Sieczin zapewnia, że na obszarach Morza Karskiego będą eksploatowane ogromne zasoby ropy, porównywalne z zasobami Arabii Saudyjskiej. Jak wiadomo, 9 sierpnia Rosnieft wraz z Exxon Mobil rozpoczął wiercenia testujące na Morzu Karskim na platformie Berkut. Szef oddziału Exxon Mobil w Rosji, Glenn Waller w czerwcu tego roku, stwierdził, że w przypadku odkrycia tak wielkich zasobów ropy naftowej i gazu w Arktyce, jak wynika z przewidywań, amerykański koncern wielokrotnie zwiększy swoje zyski. Waller dodał, że pierwsze wyniki odwiertów poszukiwawczych będą znane w ciągu dwóch miesięcy. Tymczasem finansowe wyniki Rosnieftu za 2014 r. w pierwszym półroczu są nienajlepsze. Na ostatnim walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki Sieczin przyznał, że wprawdzie wszystkie wskaźniki rosną, ale zysk netto pozostał na poziomie z 2013 r. Jako przyczynę szef Rosnieftu podał pogorszenie sytuacji makroekonomicznej. Mimo to Rosnieft spodziewa się utrzymać w 2014 r. wysoką stopę dywidendy. Eksperci wskazują, że na wyniki Rosnieftu w przyszłości mogą wpłynąć sankcje Zachodu na dostęp do sprzętu i technologii wydobycia ropy natowej. Dlatego firma rosyjska zdecydowała się na zakup udziałów w norwesko-brytyjskiej firmie wiertniczej North Atlantic Drilling Ltd (NADL). W zamian za kupno około jednej trzeciej akcji spółki Rosnieft dopuści ją do swoich złóż w Rosji. Otrzyma także dwa miejsca w siedmioosobowej radzie nadzorczej NADL. Podległość norwesko-brytyjskiej firmy wobec sankcji Zachodu nie jest jasna, ponieważ umowa z Rosnieftem została zawarta jeszcze przed ich wprowadzeniem 1 sierpnia tego roku, a Norwegia nie należy do Unii Europejskiej. Władze NADL wyrażają jednak wolę dalszej, jeszcze głębszej współpracy z Rosjanami. Firma otrzymuje 550 tysięcy dolarów dziennie za prace na Morzu Karskim zlecone przez Rosnieft i Exxon Mobil. Przywódcy Unii Europejskiej mają do końca tygodnia rozważyć przyjęcie nowych sankcji wobec Rosji w obliczu postępującej ofensywy jej wojsk na Ukrainie. Igor Sieczin przekonuje, że skoro akcje Rosnieftu posiadają zachodnie firmy jak BP, sankcje są wymierzone także w ich interes.

Kurdyjski tankowiec z ładunkiem ropy „zniknął” u wybrzeży Teksasu

(USA TODAY/TERESA WÓJCIK/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Amerykańska straż przybrzeżna zgubiła ślad kurdyjskiego tankowca z ładunkiem ropy naftowej wartym 100 mln dol. Tankowiec „United Kalavirvta” zmierzający do Galveston znajdował się 100 km od wybrzeży Teksasu i niespodziewanie zniknął z radarów. Ropa przewożona przez tankowiec była przedmiotem prawnego sporu przed amerykańskim sądem – władze irackie twierdzą, że ropa jest własnością Bagdadu, a nie Kurdów. Domagają się, aby USA przejęły ten ładunek. Jak podaje niedzielny „Washington Post”, Kurdowie dowodzą, że ropa jest ich własnością, a należność jest potrzebna, aby finansować walki o niezależność Kurdystanu oraz przeciw dżihadistom Państwa Islamskiego.  Sąd w USA odmówił rozpatrzenia skargi Bagdadu, ponieważ amerykańskie organy nie mają jurysdykcji nad statkami znajdującymi się dalej niż 100 km od wybrzeży Stanów Zjednoczonych. „USA Today” zauważa, że dość często się zdarza, aby statki transportujące sporna ropę znikały z radarów.  Kilka dni temu w okolicach Półwyspu Synajskiego zniknął z radarów tankowiec „Kamari”, który również przewoził kurdyjska ropę. Ten sam statek, już bez cennego ładunku pojawił się w jednym z portów Izraela. Kurdowie finansują za pomocą sprzedaży ropy naftowej między innymi pomoc dla uchodźców z obszarów ogarniętych walkami z Państwem Islamskim. W tym celu rozszerzyli działalność Inicjatywy Humanitarnej Ropy i Gazu Kurdystanu. Do tej pory fundusz zapewnił 15 mln dolarów pomocy.

Spadek globalnych inwestycji w OZE

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Spada poziom inwestycji w energię odnawialną w skali globalnej, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych. Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) przewiduje, że do końca obecnej dekady inwestycje w OZE będą niższe o 20 mld dol. rocznie. Inwestycje będą niższe we wszystkich „zielonych” branżach za wyjątkiem energii solarnej. MAE, a także liczne organizacje wspierające OZE, uważają, że to niekorzystne zjawisko można jednak zahamować, dzięki nowym przepisom promującym OZE oraz długoletnim planom dotowania energii odnawialnej zapewniającym inwestorom pewność zysków.  Wg prognoz MAE, produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych będzie rosła o 5,4 proc. rocznie, aby w 2020 r. osiągnąć 7.310 TWh w 2020 r., czyli o 0,6 proc. mniej niż przewidywano w prognozie z 2013 r. Spadek spodziewanego wzrostu sektora OZE poważnie zwiększa ryzyko, że nie zostaną zrealizowane cele globalnej polityki klimatycznej. Podkreśla to zagrożenie MAE i zwraca przy tym uwagę, że rozwój energii odnawialnej poważnie wstrzymują dwa czynniki – duża niepewność dochodów własnych oraz duże problemy z przekazywaniem stałej wielkości energii do sieci przesyłowych. MAE zaleca zwłaszcza krajom Unii Europejskiej utrzymanie przepisów zapewniających stałe dotowanie OZE oraz zwiększenie przekazywania energii OZE do sieci przesyłowych. Tymczasem Greenpeace przekonuje, że obecnie Europa nie wywiązuje się z roli „klimatycznego przywódcy”. Organizacja jest oburzona faktem, że Angela Merkel, kanclerz RFN zapowiedziała, że może ominąć rozmowy klimatyczne w Nowym Jorku zaplanowane na październik.

INFRASTRUKTURA

Konsorcja Budimeksu i Strabagu oraz Mota-Engil wybrane do dokończenia A1

(GDDKiA)

W trzech zadaniach na kontynuację projektu i budowy autostrady A-1 na odcinku Stryków – węzeł „Tuszyn”, za najkorzystniejsze zostały uznane oferty kolejno: konsorcjum Strabagu (lider) i Budimeksu (339,62 mln zł brutto) w zadaniu I, spółki Mota-Engil Central Europe (360,75 mln zł brutto) w zadaniu II oraz konsorcjum Budimeksu (lider) i Strabagu (327,04 mln zł brutto) w zadaniu III. Dla wszystkich trzech zadań jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty była cena. GDDKiA ogłosiła przetarg na kontynuację projektu i budowy autostrady A-1 Stryków – węzeł Tuszyn w lutym. Poprzednim wykonawcą odcinka było konsorcjum Polimeksu-Mostostalu. Zadania obejmują dokończenie budowy odcinka autostrady o łącznej długości 40 km, przebiegającego po wschodniej stronie Łodzi.

Ostatni darmowy weekend na autostradzie A1

(GDDKiA)

Zgodnie z decyzją rządu w wszystkie sierpniowe weekendy nie trzeba było płacić za przejazd autostradą A1. Darmowe przejazdy obowiązywały we wszystkie sierpniowe weekendy od 16:00 w piątek do 01:30 w poniedziałek. Zostały wprowadzone, by rozładować wielokilometrowe korki, które tworzyły się na bramkach autostrady A1. W ostatni weekend kierowcy mogli z tego udogodnienia skorzystać po raz ostatni. Przypominamy, że podobnie jak na Obwodnicy Trójmiasta, na autostradzie A1 w sierpniu zanotowano rekordowe przejazdy. W niedzielę 17 sierpnia było to 93 271 pojazdów, które przejechały całą lub fragmentem 150-kilometrowej trasy między Rusocinem a Toruniem, z tego przez bramki w Rusocinie przejechało 61 611 pojazdów. Na S6 Obwodnicy Trójmiasta rekord padł w czwartek 14 sierpnia, gdzie na stacji pomiarowej na wysokości Gdańska Osowy zarejestrowano 95 226 pojazdów.

Pierwszy etap postępowania przetargowego na Budowę autostrady A1 odcinek G: węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)” zakończony.

(GDDKiA)

Spośród wszystkich złożonych ofert zamawiający do drugiego etapu zaprosi 20 wykonawców, którzy uzyskali największą ilość punktów w pierwszym etapie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Przypominamy, że w  pierwszym etapie dokonywana była selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do składania ofert dopuszczane były tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze. Spośród złożonych wniosków wybierano wykonawców, których wiedza, doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna będą spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Do wybranych wykonawców zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych. Kryterium oceny ofert w drugim etapie będzie składową ceny (90%) i okresu gwarancji (10%). Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.

Zmiana organizacji ruchu na DK88 w Gliwicach

(GDDKiA)

Informujemy o planowanym, od godzinach porannych 1 września 2014 r., wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu na odcinku DK 88 w obrębie węzła autostrady A1 Gliwice Wschód. Utrudnienia będą polegały na wyłączeniu z ruchu jezdni w kierunku Bytomia. Ruch zostanie poprowadzony dwukierunkowo jezdnią w kierunku Strzelec Opolskich. Ten etap utrudnień potrwa około 4 dni. Następnie ruch zostanie przerzucony na jezdnię w kierunku Bytomia na kolejne 4 dni. Utrudnienia spowodowane będą koniecznością przeprowadzenia rozbiórki wiaduktu kolejowego nad DK88 w Gliwicach. Inwestorem zadania są Nieruchomości Polskie Koleje Państwowe SA. GDDKiA apeluje o bezpieczną jazdę i zachowanie szczególnej uwagi na odcinku objętym robotami.

Remont drogi krajowej nr 9 w Opatowie

(GDDKiA)

Rozpoczęto remont najbardziej obciążonego ruchem i jednocześnie najbardziej narażonego na zniszczenia odcinka drogi krajowej nr 9 w Opatowie. Fragment o długości ponad 1,1 km w ciągu ulic Kilińskiego, 1go Maja, Sienkiewicza zyska nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Wyremontowany zostanie fragment wspólnego odcinka dla dróg nr 9 i 74 oraz fragment drogi nr 9 stanowiący wylot z Opatowa w stronę Sandomierza. Ze względu na duże natężenie ruchu w Opatowie, wykonawca remontu zobowiązał się prowadzić roboty wymagające wprowadzania ruchu wahadłowego w dni powszednie głównie w godzinach wieczorowo nocnych od 18 do 7 oraz w soboty i w niedziele. Ruch wahadłowy będzie sterowany ręcznie. Podczas kolejnych weekendów wykonawca będzie prowadził roboty wymagające zajęcia jednego pasa jezdni począwszy od piątku wieczorem do poniedziałku rano. W pozostałe dni powszednie w godzinach wieczorowo-nocnych  ruch wahadłowy wprowadzany będzie tylko wtedy, kiedy będzie wymagała tego technologia robót. W ramach prac remontowych wymienione zostaną dwie warstwy nawierzchni, krawężniki, wykonane zostanie nowe oznakowanie poziome. Remont wykonywany będzie fragmentami dla zminimalizowania skutków zmian organizacji ruchu. Koszt prac remontowych to prawie milion zł. Zakończenie remontu planowane jest w pierwszej połowie października.

Zakończyła się naprawa nasypu w dolinie Ciemięgi

(GDDKiA)

Zgodnie z podanym wiosną br. terminem zakończyły się prace naprawcze nasypu w dolinie Ciemięgi przez który przebiega droga ekspresowa S17 pomiędzy węzłami Jastków i Lublin Sławinek. 28 sierpnia ukończono odbiór techniczny, trwa procedura związana z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie. Jednakże uzyskanie tej decyzji nie oznacza natychmiastowego oddania kolejnego odcinka S17 do dyspozycji kierowców. Puszczenie ruchu pojazdów z Lublina do węzła Lublin Sławinek warunkuje uzyskanie zezwolenia na użytkowanie całego nowego wyjazdu z miasta, czyli również miejskiego przedłużenia al. Solidarności.

Na DK 46 pod Nysą będzie bezpieczniej

(GDDKiA)

Pod koniec sierpnia ruszyła przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogami powiatowymi prowadzącymi do Pakosławic i Prusinowic. Przebudowa skrzyżowania będzie obejmować w szczególności: budowę pasa lewoskrętu od strony Nysy do Pakosławic; remont nawierzchni drogi krajowej nr 46 na odc. 300 metów w obrębie skrzyżowania; budowę azylu dla pieszych na przejściu od strony Opola; budowę zatoki autobusowej za skrzyżowaniem w stronę Opola; przebudowę wlotów dróg powiatowych nr 1601 i 1602 od strony Pakosławic i Prusinowic i wyposażenie ich w wyspy kanalizujące ruch;  budowę oświetlenia drogowego typu LED; budowę kanalizacji deszczowej; wyposażenie skrzyżowania w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym m.in. punktowe doświetlenie przejścia dla pieszych, punktowe elementy odblaskowe, bariery drogowe, wygrodzenia dla pieszych; umocnienie skarp nasypu drogowego; niezbędną wycinkę kilku drzew. Zakończenie przebudowy skrzyżowania ma nastąpić do końca października 2014 r. Jej koszt to około 1,6 mln zł.

Sześciu chętnych do budowy S3 od w.Gaworzyce do w.Kaźmierzów

(GDDKiA)

Sześć firm wykonawczych złożyło oferty na zaprojektowanie i wybudowanie S3 na odcinku o długości 16,9 km od węzła Gaworzyce (z węzłem) do węzła Kaźmierzów (bez węzła). Najtańszą ofertę w wysokości 477,9 mln zł złożyło konsorcjum firm Mirbud SA i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Erbedim, najdroższą, o wartości ponad 512,2 mln zł firma Astaldi. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty GDDKiA będzie stosować kryterium ceny, terminu realizacji oraz gwarancji jakości robót. Inwestycja powinna być zrealizowana w 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, bez wliczania okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Otwarcie ofert na pozostałe trzy odcinki drogi ekspresowej S3 Nowa Sól-Legnica planowane jest we wrześniu.

Rusza drugi etap budowy DW 631

(Skanska)

30 sierpnia 2014r., po siedmiu miesiącach od rozpoczęcia projektu, zakończony został pierwszy etap prac na drodze wojewódzkiej nr 631, co umożliwi zmianę organizacji ruchu. Inwestycja realizowana jest na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich przez firmę Skanska. Całość prac kosztować będzie ponad 37 mln zł netto. W ramach prac Skanska przebudowuje fragment DW 631 na odcinku Nowy Dwór Mazowiecki – Zegrze – Nieporęt – Marki – Warszawa, od granicy tzw. „Węzła Zielonka” z projektowaną drogą ekspresową S-17 do granicy miasta Warszawa. Wykonawca przebuduje również skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 634 na terenie miasta Zielonki i Ząbek. Aby zachować ciągłość ruchu prace, podzielone zostały na dwa etapy. – Od lutego 2014 r. wybudowaliśmy nową jezdnię oraz przebudowaliśmy punkty kolizyjne z sieciami gazowymi, kanalizacyjnymi i elektrycznymi, wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia, tak, aby zachować ruch na istniejącej jezdni – mówi Tomasz Kaliniak, Menadżer Projektu, Skanska.

Wmurowanie kamienia węgielnego pod bydgoski dworzec kolejowy

(Budimex)

Po trzech miesiącach od podpisania umowy, został wmurowany kamień węgielny pod nowy dworzec PKP w Bydgoszczy. Wykonawcą inwestycji wartej 134 mln zł netto jest konsorcjum Budimeksu (lider, 90 proc. udziałów) i bydgoskiej spółki Lech. W miejscu starego wyburzonego dworca powstaje nowoczesny, pięciokondygnacyjny (jedna kondygnacja podziemna) budynek dworcowy ze szklaną elewacją. Obecnie jest wylewana płyta fundamentowa pod nowy dworzec. Prace przy jego budowie rozpoczęły się pod koniec czerwca br. Do zadań Budimeksu należy również remont i rewitalizacja zabytkowego dworca wyspowego zlokalizowanego między peronami 3. i 4. Ten czterokondygnacyjny obiekt został wybudowany w połowie XIX wieku. Obecnie trwają prace rozbiórkowe wewnątrz budynku. Po remoncie dworzec wyspowy odzyska charakterystyczny dwuspadowy dach z wieżyczkami zegarowymi. Docelowo liczba pracujących przy realizacji tej inwestycji wzrośnie do ok. 500.

Nowy dworzec w Bydgoszczy wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie gotowy w listopadzie 2015 r.

Dane UTK potwierdzają skokowy 2,5-proc. wzrost udziału Grupy PKP Cargo

(PKP Cargo)

Urząd Transportu Kolejowego podał, że w lipcu Grupa PKP CARGO zwiększyła udział w rynku o 2,5 proc. pod względem przewiezionej masy i o blisko 2 proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Według szacunków PKP Cargo, w lipcu spółka przewiozła nawet 75 proc. nowej masy na rynku. – Tak jak zauważyliśmy podczas prezentacji wyników za pierwsze półrocze, wzrost udziału w rynku jest konsekwencją realizowanej strategii handlowej PKP Cargo. Z około 1,7 mln t nowej masy na rynku w lipcu, przejęliśmy – według naszych szacunków – ok. 1,2 mln t. To bardzo dobry wynik – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. – W lipcu odnotowaliśmy istotne zwiększenie przewozów węgla, pomijając oczywiście nieustającą realizację zleceń z innych segmentów – dodaje Jacek Neska.

Dworzec w Poraju otwarty dla podróżnych

(PKP SA)

Otwarto po przebudowie dworzec kolejowy w Poraju. Przebudowa trwała prawie rok. Podczas inwestycji, wybudowany w latach 1985-87, dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę i stał się obiektem przystosowanym do dzisiejszych standardów obsługi podróżnych. Dworzec zyskał całkowicie nową elewację, która swoim wyglądem imituje drewno. Umieszczono na niej olbrzymi zegar o średnicy prawie dwóch metrów, podświetlany diodami LED oraz szyld z nazwą dworca. Bryła obiektu i jego otocznie zostało podkreślone przez nową iluminację. Część przestrzeni zagospodarowano przy współpracy z Gminą Poraj, dzięki czemu na dworcu działa Gminne Centrum Informacji wraz z przestrzenią wystawienniczą. Przebudowa dworca Poraj była finansowa ze środków własnych PKP SA i budżetowych. Wartość inwestycji to prawie 4 mln zł.

Korekta rozkładu jazdy pociągów już w poniedziałek

(PKP PLK)

1 września wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Zmiany związane są z największym od dekad programem remontów i modernizacji linii kolejowych. Tylko w tym roku PLK przeznaczy na inwestycje ponad 7 mld zł i zmodernizuje około 1,5 tys. km torów. Korekta – przedostatnia w tym roku, będzie obowiązywała do 11 października. Wrześniowa korekta wynika z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac na torach. W najbliższych tygodniach PLK będzie kontynuować intensywne prace m.in.: pomiędzy Warszawą a Skierniewicami, na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz trasie z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. W Łodzi zarządca infrastruktury skupia się na dalszej rozbudowie stacji Łódź Widzew oraz nowego dworca Łódź Fabryczna. Już tylko w okolicach Malborka będą trwały ostatnie prace torowe na trasie Warszawa – Gdańsk. Pozwoli to skrócić od grudnia czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta do mniej niż trzech godzin. W grudniu po zakończeniu robót na trasie Włoszczowa – Częstochowa – Opole ruszy najszybsze w historii połączenie Warszawy z Wrocławiem. Czas przejazdu wyniesie około 3 godzin i 40 minut. Pasażerowie podróżujący pomiędzy Zakopanem a Krakowem będą korzystać z PKP Intercity Busów.

Po poprawieniu planu lotu na status cywilny samolot uzyskał pozwolenie na przelot przez polską przestrzeń powietrzną

(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

W związku z licznymi zapytaniami mediów informujemy, że działając zgodnie z procedurami w polską przestrzeń powietrzną nie został wpuszczony rosyjski samolot, którego status określony był w planie lotu jako wojskowy. Samolot z niewiadomych powodów, lecący przez polską przestrzeń powietrzną jako samolot cywilny, w drodze powrotnej zmienił swój status na samolot wojskowy. Po poprawieniu planu lotu na status cywilny samolot uzyskał pozwolenie na przelot przez polską przestrzeń powietrzną. PAŻP działał zgodnie z obowiązującymi procedurami i nie jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

BiznesAlert.pl na Forum Ekonomicznym w Krynicy

(FORUM EKONOMICZNE)

„Pokryzysowy świat – czas nowych liderów” – to hasło XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, które rozpocznie się w najbliższy wtorek o godzinie 14. . Krynicka konferencja to jedno z najważniejszych wydarzeń ekonomiczno-gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej; miejsce, gdzie spotykają się najważniejsi politycy, przedstawiciele wielkiego biznesu oraz wpływowi ekonomiści i intelektualiści. W trakcie spotkania w Krynicy odbędzie się sześć sesji plenarnych, ponad 120 paneli dyskusyjnych, bloków tematycznych, wykładów zorganizowanych w ścieżkach tematycznych: makroekonomia, biznes i zarządzanie, forum energetyczne, innowacje, ochrona zdrowia, polityka międzynarodowa, Unia Europejska i jej sąsiedzi, państwo i reformy oraz nowa gospodarka. W debacie Nowy wymiar i wyzwania polskiej i europejskiej polityki energetycznej omówiony zostanie przyszły kształt miksów energetycznych w Unii Europejskiej – jaka będzie rola węgla, gazu ziemnego i energii atomo­wej w nadchodzących dekadach – jakie powinno być miejsce OZE w systemach energetycznych państw członkowskich. Poruszony zostanie także rozwój rynków energii i gazu w Europie – czy rynki mocy będą powszechnym elementem europejskich rynków energii – jakich zmian można oczekiwać w najbliższej przyszłości. W debacie udział zapowiedzieli: Wojciech Jakóbik, Redaktor Naczelny, biznesalert.pl,  Mariusz Zawisza, Prezes Zarządu, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG SA),  Zdzisław Gawlik, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Skarbu Państwa,  Tomasz Dąbrowski, Dyrektor, Ministerstwo Gospodarki,  Maciej Bando, Prezes, Urząd Regulacji Energetyki,  Agnes Csermely, Starszy Specjalista ds. Strategii, Grupa MOL, Węgry, Marek Woszczyk, Prezes Zarządu, PGE   Grupa Energetyczna S.A.,  Ireneusz Łazor, Prezes Zarządu, Towarowa Giełda Energii S.A.,  Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka,  Piotr Piela, Partner Zarządzający Działem Doradztwa Biznesowego, EY.

Gaz-System spodziewa się w grudniu decyzji KE o dofinansowaniu łącznika Polska-Litwa

(FORSAL/CIRE)

Jak poinformował Forsal.pl, według Gaz-Systemu decyzja dotycząca dofinansowania przez KE budowy łącznika gazowego między Polską a Litwą, powinna być podjęta około grudnia. Przypominamy, że 19 sierpnia Gaz-System wspólnie z litewskim operatorem Amber Grid złożyły wnioski do Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA – Innovation & Networks Executive Agency) w sprawie współfinansowania projektu Gazowego Interkonektora Polska-Litwa (GIPL), korzystając z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF). Operatorzy zdecydowali o złożeniu dwóch wniosków. Pierwszy z nich dotyczy wsparcia finansowego UE dla prac planistycznych i projektowych dla połączenia międzysystemowego, drugi dotyczy wsparcia na etapie jego budowy. Łącznik ma mieć długość 534 kilometrów – prawie 360 po stronie polskiej i ponad 170 po litewskiej. Przewidywane koszty budowy projektu wyniosą 558 mln EUR, z czego 422 mln EUR poniosłaby strona polska, a 136 mln EUR strona litewska. Jeśli decyzja KE będzie pozytywna, połączenie mogłoby powstać w ciągu 6 lat – czytamy w Forsal.pl.

Oszczędność energii w UE – zakaz silnych odkurzaczy i suszarek

(EURACTIV/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Unia Europejska od bieżącego tygodnia, – czyli od dziś – wycofuje ze sprzedaży odkurzacze o mocy wyższej niż 1.600 Watt, ponieważ eksperci wyliczyli, że będzie to znaczna oszczędność energii elektrycznej w ramach realizacji trudnego programu polityki klimatycznej Unii. UE przyjęła, jako jeden z celów tej polityki, zmniejszenie do 2030 r. zużycie energii o 30 proc., Aby ten cel zrealizować, na rynku unijnym od dziś nie będzie odkurzaczy o mocy wyższej niż 1.600 Watt.  Oprócz odkurzaczy także inne urządzenia gospodarstwa domowego muszą mieć moc niższą o 30 proc. Są to zwłaszcza suszarki do włosów i kosiarki do trawy oraz żarówki starego typu. Wszystkie te urządzenia mają być wycofane z rynku krajów Unii Europejskiej.

Rosjanie nadal liczą na pełną kontrolę na gazociągiem Opal

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

W połowie września Komisja Europejska ma się zająć sprawą gazociągu Opal, donosi „Rzeczpospolita” powołując się na źródła rosyjskie. Gazprom ma wyłączność na wykorzystanie 50 proc. przepustowości biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Niemiec i połączonego z Nord Stream gazociągu Opal. Jednak Rosjanie zabiegają o całkowite wyłącznie magistrali spod jurysdykcji unijnego trzeciego pakietu energetycznego i chcą aby gazociąg w 100 procentach był wykorzystywany tylko na ich potrzeby. Na to nie chce zgodzić się Komisja Europejska, ale rozmowy w tej sprawie są ciągle prowadzone. Temat ten miał być omawiany podczas piątkowego spotkania w Moskwie z udziałem unijnego komisarza ds. energii Guenthera Oettingera oraz rosyjskiego ministra energetyki Aleksandra Nowaka, które było poświęcone głównie rozwiązaniu gazowemu sporu pomiędzy Rosją i Ukrainą. Ostatecznie nie wiadomo czy temat Opalu był w ogóle poruszany, ale według doniesień rosyjskich mediów, na które powołuje się „Rz”, KE ma się zająć sprawą tego gazociągu 15 września. Jak podkreśla „Rz”, oddanie pełnej przepustowości gazociągu Opal Gazpromowi pozwoli rosyjskiemu koncernowi na zwiększenie tranzytu gazu do Europy poprzez Nord Stream z pominięciem Ukrainy.

Rozmowy KE-Ukraina-Rosja ruszą na nowo we wrześniu

(RIA NOVOSTI/NOVINITE/RBK UKRAINA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przewodniczący Komisji Europejskiej Jose Manuel Barroso zapowiedział, że rozmowy gazowe KE-Ukraina-Rosja zostaną wznowione na początku września, po tym jak zatrzymało je wprowadzenie przedpłat za dostawy gazu przez Gazprom 16 czerwca tego roku. Rosja zamierza zgodzić się na obniżkę ceny surowca o 100 dolarów z poziomu $485,5/1000m3. Dopuszcza możliwość retroaktywnej obniżki ceny surowca za okres kwiecień-czerwiec 2014 roku. Ukraińcy uznają cenę bazową takiego wyliczenia za upolitycznioną. Domagają się uzależnienia ceny od poziomów na europejskiej giełdzie gazowej. Nie chcą uznać wyliczeń, które uwzględniają likwidację rabatu za stacjonowanie Floty Czarnomorskiej w ukraińskim porcie w Sewastopolu, bo oznaczałoby to pośrednio uznanie aneksji Krymu przez Rosję. Po rozmowach KE-Rosja, które miały przygotować spotkanie trójstronne komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger przyznał, że aby dostawy rosyjskiego gazu na Ukrainę były znów możliwe, Kijów musi spłacić zadłużenie według Gazpromu przekraczające obecnie 5 mld dolarów. Dyrektor firmy Aleksiej Miller oczekuje, że Ukraińcy spłacą 1,45 mld dolarów długu za 2013 rok. Na ten cel miałyby zostać przekazane pieniądze Międzynarodowego Funduszu Walutowego przekazane Ukrainie w ramach kolejnej transzy pożyczki. Bruksela ma przedstawić swoją propozycję rozwiązania tego problemu. Oettinger podkreślił, że za bezpieczeństwo dostaw do Europy odpowiada Gazprom a za tranzyt przez Ukrainę, władze w Kijowie. Aby możliwy był tranzyt surowca przez Ukrainę w jej magazynach musi znajdować się 17-20 mld m3 surowca. 27 sierpnia 2014 roku spoczywało tam 15,6 mld m3 gazu ziemnego. Mimo to Rosja przekonuje, że do magazynów należy przelać dodatkowe 10 mld m3 surowca aby zabezpieczyć dostawy do Europy przed sezonem grzewczym.

Kirgistan dostąpił łask Gazpromu

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Kirgistan, który zdecydował się na oddanie swojego operatora gazowego pod kontrolę Gazpromu został hojnie wynagrodzony za swą spolegliwość – donosi „Rzeczpospolita”. Według relacji dziennika Gazprom zdecydował się na obniżkę ceny gazu dla Kirgistanu z obecnych 224 USD za tys. m sześc. do 165 USD. Jak zwraca uwagę „Rz”, obniżka ceny błękitnego paliwa to efekt przejęcia przez Gazprom kirgiskiego operatora gazowego spółki Kirgizgaz.

ZEA sprzedadzą Egiptowi produkty naftowe za 8,7 mld dol.

(WORLD OIL/REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Egipt przeżywa niedobór zasobów energetycznych, musi importować paliwo za 1 – 1,3 mld dol. miesięcznie – poinformował wczoraj rzecznik egipskiego Petroleum Corporation (EGPC).  W celu zapewnienia systematycznego zaopatrzenia rynku została zawarta umowa ze Zjednoczonymi Emiratami Egipskimi. Dostawy z ZEA rozpoczną się we wrześniu. Pierwsza partia trafi do Egiptu w przyszłym tygodniu.  Część dostaw będzie płatna w formie dotacji z budżetu, pozostała ma być kredytowana przez ZEA i spłacana w ratach.  Wskutek niedoboru paliw, w lipcu br. rząd w Kairze poinformował, że wzrost cen produktów paliw bardzo obciąża rynek. Ceny benzyny wzrosły rok do roku o 70 proc. Bezpośrednio po przejęciu w lipcu 2013 r. władzy przez rząd wojskowy i zdelegalizowania „Bractwa Muzułmańskiego”, ZEA, Arabia Saudyjska i Kuwejt wyraziły poparcie dla tego rządu i udzielają pomocy Kairowi w formie kredytów, dotacji i dostaw ropy. Dotychczas pomoc ta wyniosła 20 mld dol.

Rosnieft zainwestuje w Arktyce 400 mld dol. Pomogą zachodnie firmy

(ITAR TASS/REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK/RBTH/FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wczoraj Igor Sieczin powiedział dla tygodnika Der Spiegel, że Rosnieft do 2030 r. zainwestuje w Arktyce 400 mld dol. Podkreślił przy tym, że rosyjski koncern ceni sobie szczególnie współpracę z amerykańskim Exxon Mobil. Sieczin zapewnia, że na obszarach Morza Karskiego będą eksploatowane ogromne zasoby ropy, porównywalne z zasobami Arabii Saudyjskiej. Jak wiadomo, 9 sierpnia Rosnieft wraz z Exxon Mobil rozpoczął wiercenia testujące na Morzu Karskim na platformie Berkut. Szef oddziału Exxon Mobil w Rosji, Glenn Waller w czerwcu tego roku, stwierdził, że w przypadku odkrycia tak wielkich zasobów ropy naftowej i gazu w Arktyce, jak wynika z przewidywań, amerykański koncern wielokrotnie zwiększy swoje zyski. Waller dodał, że pierwsze wyniki odwiertów poszukiwawczych będą znane w ciągu dwóch miesięcy. Tymczasem finansowe wyniki Rosnieftu za 2014 r. w pierwszym półroczu są nienajlepsze. Na ostatnim walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki Sieczin przyznał, że wprawdzie wszystkie wskaźniki rosną, ale zysk netto pozostał na poziomie z 2013 r. Jako przyczynę szef Rosnieftu podał pogorszenie sytuacji makroekonomicznej. Mimo to Rosnieft spodziewa się utrzymać w 2014 r. wysoką stopę dywidendy. Eksperci wskazują, że na wyniki Rosnieftu w przyszłości mogą wpłynąć sankcje Zachodu na dostęp do sprzętu i technologii wydobycia ropy natowej. Dlatego firma rosyjska zdecydowała się na zakup udziałów w norwesko-brytyjskiej firmie wiertniczej North Atlantic Drilling Ltd (NADL). W zamian za kupno około jednej trzeciej akcji spółki Rosnieft dopuści ją do swoich złóż w Rosji. Otrzyma także dwa miejsca w siedmioosobowej radzie nadzorczej NADL. Podległość norwesko-brytyjskiej firmy wobec sankcji Zachodu nie jest jasna, ponieważ umowa z Rosnieftem została zawarta jeszcze przed ich wprowadzeniem 1 sierpnia tego roku, a Norwegia nie należy do Unii Europejskiej. Władze NADL wyrażają jednak wolę dalszej, jeszcze głębszej współpracy z Rosjanami. Firma otrzymuje 550 tysięcy dolarów dziennie za prace na Morzu Karskim zlecone przez Rosnieft i Exxon Mobil. Przywódcy Unii Europejskiej mają do końca tygodnia rozważyć przyjęcie nowych sankcji wobec Rosji w obliczu postępującej ofensywy jej wojsk na Ukrainie. Igor Sieczin przekonuje, że skoro akcje Rosnieftu posiadają zachodnie firmy jak BP, sankcje są wymierzone także w ich interes.

Kurdyjski tankowiec z ładunkiem ropy „zniknął” u wybrzeży Teksasu

(USA TODAY/TERESA WÓJCIK/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Amerykańska straż przybrzeżna zgubiła ślad kurdyjskiego tankowca z ładunkiem ropy naftowej wartym 100 mln dol. Tankowiec „United Kalavirvta” zmierzający do Galveston znajdował się 100 km od wybrzeży Teksasu i niespodziewanie zniknął z radarów. Ropa przewożona przez tankowiec była przedmiotem prawnego sporu przed amerykańskim sądem – władze irackie twierdzą, że ropa jest własnością Bagdadu, a nie Kurdów. Domagają się, aby USA przejęły ten ładunek. Jak podaje niedzielny „Washington Post”, Kurdowie dowodzą, że ropa jest ich własnością, a należność jest potrzebna, aby finansować walki o niezależność Kurdystanu oraz przeciw dżihadistom Państwa Islamskiego.  Sąd w USA odmówił rozpatrzenia skargi Bagdadu, ponieważ amerykańskie organy nie mają jurysdykcji nad statkami znajdującymi się dalej niż 100 km od wybrzeży Stanów Zjednoczonych. „USA Today” zauważa, że dość często się zdarza, aby statki transportujące sporna ropę znikały z radarów.  Kilka dni temu w okolicach Półwyspu Synajskiego zniknął z radarów tankowiec „Kamari”, który również przewoził kurdyjska ropę. Ten sam statek, już bez cennego ładunku pojawił się w jednym z portów Izraela. Kurdowie finansują za pomocą sprzedaży ropy naftowej między innymi pomoc dla uchodźców z obszarów ogarniętych walkami z Państwem Islamskim. W tym celu rozszerzyli działalność Inicjatywy Humanitarnej Ropy i Gazu Kurdystanu. Do tej pory fundusz zapewnił 15 mln dolarów pomocy.

Spadek globalnych inwestycji w OZE

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Spada poziom inwestycji w energię odnawialną w skali globalnej, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych. Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) przewiduje, że do końca obecnej dekady inwestycje w OZE będą niższe o 20 mld dol. rocznie. Inwestycje będą niższe we wszystkich „zielonych” branżach za wyjątkiem energii solarnej. MAE, a także liczne organizacje wspierające OZE, uważają, że to niekorzystne zjawisko można jednak zahamować, dzięki nowym przepisom promującym OZE oraz długoletnim planom dotowania energii odnawialnej zapewniającym inwestorom pewność zysków.  Wg prognoz MAE, produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych będzie rosła o 5,4 proc. rocznie, aby w 2020 r. osiągnąć 7.310 TWh w 2020 r., czyli o 0,6 proc. mniej niż przewidywano w prognozie z 2013 r. Spadek spodziewanego wzrostu sektora OZE poważnie zwiększa ryzyko, że nie zostaną zrealizowane cele globalnej polityki klimatycznej. Podkreśla to zagrożenie MAE i zwraca przy tym uwagę, że rozwój energii odnawialnej poważnie wstrzymują dwa czynniki – duża niepewność dochodów własnych oraz duże problemy z przekazywaniem stałej wielkości energii do sieci przesyłowych. MAE zaleca zwłaszcza krajom Unii Europejskiej utrzymanie przepisów zapewniających stałe dotowanie OZE oraz zwiększenie przekazywania energii OZE do sieci przesyłowych. Tymczasem Greenpeace przekonuje, że obecnie Europa nie wywiązuje się z roli „klimatycznego przywódcy”. Organizacja jest oburzona faktem, że Angela Merkel, kanclerz RFN zapowiedziała, że może ominąć rozmowy klimatyczne w Nowym Jorku zaplanowane na październik.

INFRASTRUKTURA

Konsorcja Budimeksu i Strabagu oraz Mota-Engil wybrane do dokończenia A1

(GDDKiA)

W trzech zadaniach na kontynuację projektu i budowy autostrady A-1 na odcinku Stryków – węzeł „Tuszyn”, za najkorzystniejsze zostały uznane oferty kolejno: konsorcjum Strabagu (lider) i Budimeksu (339,62 mln zł brutto) w zadaniu I, spółki Mota-Engil Central Europe (360,75 mln zł brutto) w zadaniu II oraz konsorcjum Budimeksu (lider) i Strabagu (327,04 mln zł brutto) w zadaniu III. Dla wszystkich trzech zadań jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty była cena. GDDKiA ogłosiła przetarg na kontynuację projektu i budowy autostrady A-1 Stryków – węzeł Tuszyn w lutym. Poprzednim wykonawcą odcinka było konsorcjum Polimeksu-Mostostalu. Zadania obejmują dokończenie budowy odcinka autostrady o łącznej długości 40 km, przebiegającego po wschodniej stronie Łodzi.

Ostatni darmowy weekend na autostradzie A1

(GDDKiA)

Zgodnie z decyzją rządu w wszystkie sierpniowe weekendy nie trzeba było płacić za przejazd autostradą A1. Darmowe przejazdy obowiązywały we wszystkie sierpniowe weekendy od 16:00 w piątek do 01:30 w poniedziałek. Zostały wprowadzone, by rozładować wielokilometrowe korki, które tworzyły się na bramkach autostrady A1. W ostatni weekend kierowcy mogli z tego udogodnienia skorzystać po raz ostatni. Przypominamy, że podobnie jak na Obwodnicy Trójmiasta, na autostradzie A1 w sierpniu zanotowano rekordowe przejazdy. W niedzielę 17 sierpnia było to 93 271 pojazdów, które przejechały całą lub fragmentem 150-kilometrowej trasy między Rusocinem a Toruniem, z tego przez bramki w Rusocinie przejechało 61 611 pojazdów. Na S6 Obwodnicy Trójmiasta rekord padł w czwartek 14 sierpnia, gdzie na stacji pomiarowej na wysokości Gdańska Osowy zarejestrowano 95 226 pojazdów.

Pierwszy etap postępowania przetargowego na Budowę autostrady A1 odcinek G: węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)” zakończony.

(GDDKiA)

Spośród wszystkich złożonych ofert zamawiający do drugiego etapu zaprosi 20 wykonawców, którzy uzyskali największą ilość punktów w pierwszym etapie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Przypominamy, że w  pierwszym etapie dokonywana była selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do składania ofert dopuszczane były tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze. Spośród złożonych wniosków wybierano wykonawców, których wiedza, doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna będą spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Do wybranych wykonawców zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych. Kryterium oceny ofert w drugim etapie będzie składową ceny (90%) i okresu gwarancji (10%). Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.

Zmiana organizacji ruchu na DK88 w Gliwicach

(GDDKiA)

Informujemy o planowanym, od godzinach porannych 1 września 2014 r., wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu na odcinku DK 88 w obrębie węzła autostrady A1 Gliwice Wschód. Utrudnienia będą polegały na wyłączeniu z ruchu jezdni w kierunku Bytomia. Ruch zostanie poprowadzony dwukierunkowo jezdnią w kierunku Strzelec Opolskich. Ten etap utrudnień potrwa około 4 dni. Następnie ruch zostanie przerzucony na jezdnię w kierunku Bytomia na kolejne 4 dni. Utrudnienia spowodowane będą koniecznością przeprowadzenia rozbiórki wiaduktu kolejowego nad DK88 w Gliwicach. Inwestorem zadania są Nieruchomości Polskie Koleje Państwowe SA. GDDKiA apeluje o bezpieczną jazdę i zachowanie szczególnej uwagi na odcinku objętym robotami.

Remont drogi krajowej nr 9 w Opatowie

(GDDKiA)

Rozpoczęto remont najbardziej obciążonego ruchem i jednocześnie najbardziej narażonego na zniszczenia odcinka drogi krajowej nr 9 w Opatowie. Fragment o długości ponad 1,1 km w ciągu ulic Kilińskiego, 1go Maja, Sienkiewicza zyska nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Wyremontowany zostanie fragment wspólnego odcinka dla dróg nr 9 i 74 oraz fragment drogi nr 9 stanowiący wylot z Opatowa w stronę Sandomierza. Ze względu na duże natężenie ruchu w Opatowie, wykonawca remontu zobowiązał się prowadzić roboty wymagające wprowadzania ruchu wahadłowego w dni powszednie głównie w godzinach wieczorowo nocnych od 18 do 7 oraz w soboty i w niedziele. Ruch wahadłowy będzie sterowany ręcznie. Podczas kolejnych weekendów wykonawca będzie prowadził roboty wymagające zajęcia jednego pasa jezdni począwszy od piątku wieczorem do poniedziałku rano. W pozostałe dni powszednie w godzinach wieczorowo-nocnych  ruch wahadłowy wprowadzany będzie tylko wtedy, kiedy będzie wymagała tego technologia robót. W ramach prac remontowych wymienione zostaną dwie warstwy nawierzchni, krawężniki, wykonane zostanie nowe oznakowanie poziome. Remont wykonywany będzie fragmentami dla zminimalizowania skutków zmian organizacji ruchu. Koszt prac remontowych to prawie milion zł. Zakończenie remontu planowane jest w pierwszej połowie października.

Zakończyła się naprawa nasypu w dolinie Ciemięgi

(GDDKiA)

Zgodnie z podanym wiosną br. terminem zakończyły się prace naprawcze nasypu w dolinie Ciemięgi przez który przebiega droga ekspresowa S17 pomiędzy węzłami Jastków i Lublin Sławinek. 28 sierpnia ukończono odbiór techniczny, trwa procedura związana z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie. Jednakże uzyskanie tej decyzji nie oznacza natychmiastowego oddania kolejnego odcinka S17 do dyspozycji kierowców. Puszczenie ruchu pojazdów z Lublina do węzła Lublin Sławinek warunkuje uzyskanie zezwolenia na użytkowanie całego nowego wyjazdu z miasta, czyli również miejskiego przedłużenia al. Solidarności.

Na DK 46 pod Nysą będzie bezpieczniej

(GDDKiA)

Pod koniec sierpnia ruszyła przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogami powiatowymi prowadzącymi do Pakosławic i Prusinowic. Przebudowa skrzyżowania będzie obejmować w szczególności: budowę pasa lewoskrętu od strony Nysy do Pakosławic; remont nawierzchni drogi krajowej nr 46 na odc. 300 metów w obrębie skrzyżowania; budowę azylu dla pieszych na przejściu od strony Opola; budowę zatoki autobusowej za skrzyżowaniem w stronę Opola; przebudowę wlotów dróg powiatowych nr 1601 i 1602 od strony Pakosławic i Prusinowic i wyposażenie ich w wyspy kanalizujące ruch;  budowę oświetlenia drogowego typu LED; budowę kanalizacji deszczowej; wyposażenie skrzyżowania w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym m.in. punktowe doświetlenie przejścia dla pieszych, punktowe elementy odblaskowe, bariery drogowe, wygrodzenia dla pieszych; umocnienie skarp nasypu drogowego; niezbędną wycinkę kilku drzew. Zakończenie przebudowy skrzyżowania ma nastąpić do końca października 2014 r. Jej koszt to około 1,6 mln zł.

Sześciu chętnych do budowy S3 od w.Gaworzyce do w.Kaźmierzów

(GDDKiA)

Sześć firm wykonawczych złożyło oferty na zaprojektowanie i wybudowanie S3 na odcinku o długości 16,9 km od węzła Gaworzyce (z węzłem) do węzła Kaźmierzów (bez węzła). Najtańszą ofertę w wysokości 477,9 mln zł złożyło konsorcjum firm Mirbud SA i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Erbedim, najdroższą, o wartości ponad 512,2 mln zł firma Astaldi. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty GDDKiA będzie stosować kryterium ceny, terminu realizacji oraz gwarancji jakości robót. Inwestycja powinna być zrealizowana w 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, bez wliczania okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Otwarcie ofert na pozostałe trzy odcinki drogi ekspresowej S3 Nowa Sól-Legnica planowane jest we wrześniu.

Rusza drugi etap budowy DW 631

(Skanska)

30 sierpnia 2014r., po siedmiu miesiącach od rozpoczęcia projektu, zakończony został pierwszy etap prac na drodze wojewódzkiej nr 631, co umożliwi zmianę organizacji ruchu. Inwestycja realizowana jest na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich przez firmę Skanska. Całość prac kosztować będzie ponad 37 mln zł netto. W ramach prac Skanska przebudowuje fragment DW 631 na odcinku Nowy Dwór Mazowiecki – Zegrze – Nieporęt – Marki – Warszawa, od granicy tzw. „Węzła Zielonka” z projektowaną drogą ekspresową S-17 do granicy miasta Warszawa. Wykonawca przebuduje również skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 634 na terenie miasta Zielonki i Ząbek. Aby zachować ciągłość ruchu prace, podzielone zostały na dwa etapy. – Od lutego 2014 r. wybudowaliśmy nową jezdnię oraz przebudowaliśmy punkty kolizyjne z sieciami gazowymi, kanalizacyjnymi i elektrycznymi, wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia, tak, aby zachować ruch na istniejącej jezdni – mówi Tomasz Kaliniak, Menadżer Projektu, Skanska.

Wmurowanie kamienia węgielnego pod bydgoski dworzec kolejowy

(Budimex)

Po trzech miesiącach od podpisania umowy, został wmurowany kamień węgielny pod nowy dworzec PKP w Bydgoszczy. Wykonawcą inwestycji wartej 134 mln zł netto jest konsorcjum Budimeksu (lider, 90 proc. udziałów) i bydgoskiej spółki Lech. W miejscu starego wyburzonego dworca powstaje nowoczesny, pięciokondygnacyjny (jedna kondygnacja podziemna) budynek dworcowy ze szklaną elewacją. Obecnie jest wylewana płyta fundamentowa pod nowy dworzec. Prace przy jego budowie rozpoczęły się pod koniec czerwca br. Do zadań Budimeksu należy również remont i rewitalizacja zabytkowego dworca wyspowego zlokalizowanego między peronami 3. i 4. Ten czterokondygnacyjny obiekt został wybudowany w połowie XIX wieku. Obecnie trwają prace rozbiórkowe wewnątrz budynku. Po remoncie dworzec wyspowy odzyska charakterystyczny dwuspadowy dach z wieżyczkami zegarowymi. Docelowo liczba pracujących przy realizacji tej inwestycji wzrośnie do ok. 500.

Nowy dworzec w Bydgoszczy wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie gotowy w listopadzie 2015 r.

Dane UTK potwierdzają skokowy 2,5-proc. wzrost udziału Grupy PKP Cargo

(PKP Cargo)

Urząd Transportu Kolejowego podał, że w lipcu Grupa PKP CARGO zwiększyła udział w rynku o 2,5 proc. pod względem przewiezionej masy i o blisko 2 proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Według szacunków PKP Cargo, w lipcu spółka przewiozła nawet 75 proc. nowej masy na rynku. – Tak jak zauważyliśmy podczas prezentacji wyników za pierwsze półrocze, wzrost udziału w rynku jest konsekwencją realizowanej strategii handlowej PKP Cargo. Z około 1,7 mln t nowej masy na rynku w lipcu, przejęliśmy – według naszych szacunków – ok. 1,2 mln t. To bardzo dobry wynik – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. – W lipcu odnotowaliśmy istotne zwiększenie przewozów węgla, pomijając oczywiście nieustającą realizację zleceń z innych segmentów – dodaje Jacek Neska.

Dworzec w Poraju otwarty dla podróżnych

(PKP SA)

Otwarto po przebudowie dworzec kolejowy w Poraju. Przebudowa trwała prawie rok. Podczas inwestycji, wybudowany w latach 1985-87, dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę i stał się obiektem przystosowanym do dzisiejszych standardów obsługi podróżnych. Dworzec zyskał całkowicie nową elewację, która swoim wyglądem imituje drewno. Umieszczono na niej olbrzymi zegar o średnicy prawie dwóch metrów, podświetlany diodami LED oraz szyld z nazwą dworca. Bryła obiektu i jego otocznie zostało podkreślone przez nową iluminację. Część przestrzeni zagospodarowano przy współpracy z Gminą Poraj, dzięki czemu na dworcu działa Gminne Centrum Informacji wraz z przestrzenią wystawienniczą. Przebudowa dworca Poraj była finansowa ze środków własnych PKP SA i budżetowych. Wartość inwestycji to prawie 4 mln zł.

Korekta rozkładu jazdy pociągów już w poniedziałek

(PKP PLK)

1 września wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Zmiany związane są z największym od dekad programem remontów i modernizacji linii kolejowych. Tylko w tym roku PLK przeznaczy na inwestycje ponad 7 mld zł i zmodernizuje około 1,5 tys. km torów. Korekta – przedostatnia w tym roku, będzie obowiązywała do 11 października. Wrześniowa korekta wynika z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac na torach. W najbliższych tygodniach PLK będzie kontynuować intensywne prace m.in.: pomiędzy Warszawą a Skierniewicami, na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz trasie z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. W Łodzi zarządca infrastruktury skupia się na dalszej rozbudowie stacji Łódź Widzew oraz nowego dworca Łódź Fabryczna. Już tylko w okolicach Malborka będą trwały ostatnie prace torowe na trasie Warszawa – Gdańsk. Pozwoli to skrócić od grudnia czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta do mniej niż trzech godzin. W grudniu po zakończeniu robót na trasie Włoszczowa – Częstochowa – Opole ruszy najszybsze w historii połączenie Warszawy z Wrocławiem. Czas przejazdu wyniesie około 3 godzin i 40 minut. Pasażerowie podróżujący pomiędzy Zakopanem a Krakowem będą korzystać z PKP Intercity Busów.

Po poprawieniu planu lotu na status cywilny samolot uzyskał pozwolenie na przelot przez polską przestrzeń powietrzną

(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

W związku z licznymi zapytaniami mediów informujemy, że działając zgodnie z procedurami w polską przestrzeń powietrzną nie został wpuszczony rosyjski samolot, którego status określony był w planie lotu jako wojskowy. Samolot z niewiadomych powodów, lecący przez polską przestrzeń powietrzną jako samolot cywilny, w drodze powrotnej zmienił swój status na samolot wojskowy. Po poprawieniu planu lotu na status cywilny samolot uzyskał pozwolenie na przelot przez polską przestrzeń powietrzną. PAŻP działał zgodnie z obowiązującymi procedurami i nie jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły