„Nie znasz, nie otwieraj!” oraz „Tauron nie chodzi po domach, aby sprzedawać prąd lub gaz” to hasła już znane mieszkańcom południowej Polski. To m.in. przy ich pomocy Tauron od kilku lat prowadzi działania edukacyjno-informacyjne, które mają na celu chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami sprzedażowymi na rynku energii oraz zwiększać ich wiedzę na temat praw, jakie przysługują im przy zawieraniu umów.
Tauron codziennie otrzymuje zgłoszenia od klientów, którzy podpisali umowę z przedstawicielem handlowym, który odwiedził ich w domu i twierdził, że przyszedł „w sprawie umowy z Tauronem”. Tymczasem „Tauron nie chodzi po domach, aby sprzedawać prąd lub gaz”.
Klienci relacjonują, że nieuczciwi akwizytorzy uzyskują podpis na nowych umowach na zakup energii elektrycznej wykorzystując różne, podstępne sposoby. Na przykład podają się za pracowników Taurona i „zakładu energetycznego”. Nieuczciwi akwizytorzy przekazują też klientom inne, nieprawdziwe informacje, np. „trzeba podpisać nową umowę, bo zmienia się system rozliczeń” lub „trzeba podpisać nową umowę, bo wynika to z przepisów prawa”. Zdarza się również, że do Taurona wpływają pisma wypowiadające umowę na zakup energii z podrobionymi podpisami klientów.
Ofiarą oszustów padają przede wszystkim osoby starsze, dlatego działania informacyjne skierowane są głównie do nich. Każdego roku Tauron realizuje kampanie informacyjno-edukacyjne lub jest partnerem akcji kierowanych do seniorów. Przykłady takich akcji to:
– „Tauron nie chodzi po domach, aby sprzedawać prąd lub gaz” – regionalna kampania Taurona.
– „Wybieraj mądrze” – cykliczna, ogólnopolska kampania organizowana przez Towarzystwo Obrotu Energią,
– „Senior znaczy szacunek” – cykliczna kampania organizowana przez Krajowy Instytut Gospodarski Senioralnej,
W ramach realizowanych akcji organizowane są eventy i wykłady, emitowane są spoty informacyjne w mediach i publikowane artykuły prasowe.
W 2018 roku – aby dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców – wyemitowane zostanie także słuchowisko radiowe, którego scenariusz ma poruszać problemy ważne z perspektywy seniorów m.in. problem nieuczciwych sprzedawców energii czy prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza siedzibą firmy, czyli np. w domu klienta.
Najbliższa edycja kampanii Taurona skierowanej do osób starszych rozpocznie się już we wrześniu. Komunikaty Taurona zostaną zamieszczone m.in. w prasie, radiu czy Internecie a także w punktach obsługi Taurona.
Tauron