Alert

Polskie LNG w sojuszu portów bałtyckich

Spółka Polskie LNG przystąpiła dziś do Organizacji Portów Bałtyckich (ang. BPO – Baltic Ports Organization), największego regionalnego zrzeszenia w obszarze Morza Bałtyckiego, skupiającego 45 podmiotów z 9 krajów.

Włączenie Polskiego LNG w struktury BPO nastąpiło 6 września w Szczecinie, podczas dorocznej konferencji Baltic Ports Conference, która po raz drugi w swojej historii gości w Polsce. Spotkanie ma istotne znaczenie dla Pomorza Zachodniego, które między innymi dzięki terminalowi LNG, odgrywa istotną rolę w rejonie Bałtyku. Współgospodarzami odbywającego się w terminie 5-7 września br. w szczecińskim hotelu Radisson Blu wydarzenia są: Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście oraz Polskie LNG. Spółka składając deklarację członkowską ukonstytuowała dotychczasową współpracę z BPO, będącą uczestnikiem wielu kluczowych dla branży portowej debat, w tym między innymi w ramach Forum Portów Europejskich (ang. European Ports Forum) odpowiedzialnego za kształtowanie unijnej polityki transportu morskiego.

– Doceniamy działalność BPO mającą na celu wspieranie rozwoju LNG jako paliwa w transporcie morskim. Dzięki tej organizacji głos branży jest słyszalny w wielu kluczowych ośrodkach decyzyjnych. Terminal LNG w Świnoujściu z racji swoich parametrów, lokalizacji i rozwijanej stale działalności ma szczególne znaczenie w basenie Morza Bałtyckiego. Członkostwo w BPO pozwoli nam inspirować dyskusję nt. roli i znaczenia gazu skroplonego w regionie. Planujemy aktywnie uczestniczyć w spotkaniach grup roboczych, by wspólnie z pozostałymi członkami efektywnie prezentować nasze stanowiska na forach międzynarodowych. – zadeklarował Paweł Jakubowski, Prezes Zarządu Polskiego LNG, który znalazł się także wśród prelegentów konferencji BPO w Szczecinie. Na piątek 7 września zaplanowano jego wystąpienie nt. planów rozwoju terminalu w Świnoujściu i roli gazoportu jako bramy do rynku gazu ziemnego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Polskie LNG jest obecnie u progu rozłożonego na najbliższych 4-5 lat Programu Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, który zakłada realizację 4 inwestycji: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mld Nm3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 000 m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

W kontekście współpracy z portami Morza Bałtyckiego, szczególnie istotny jest projekt zakładający rozwój usług w kierunku załadunku i rozładunku metanowców małej i średniej skali, tzw. transhiping’u LNG z LNGC (ang. LNG Carrier – statek służący do transportu LNG) na inne jednostki pływające, bunkrowaniem LNG z lądu na statek, a także załadunkiem LNG na statki bunkrujące (tzw. bunkierki).

Program rozbudowy świnoujskiego terminalu wychodzi w tym względzie naprzeciw przeobrażeniom na bałtyckim rynku LNG. Rola transportu LNG z przeznaczeniem na paliwo żeglugowe w naszym regionie będzie bowiem wzrastać. Od stycznia 2015 r. w strefie SECA (ang. Sulphur Oxide Emission Control Area) obowiązuje tzw. dyrektywa siarkowa, przyjęta przez Parlament Europejski i dostosowująca przepisy unijne do wytycznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (ang. The International Maritime Organization – IMO) odnoszących się do stosowania paliw żeglugowych o zawartości siarki 0,1%, w miejsce 3,5%. W basenie Morza Bałtyckiego obowiązują także regulacje ograniczające emisji azotu (ang. NOx Emission Control Area – NECA). Armatorzy już dziś dostrzegają pozytywny wpływ transformacji eksploatowanych jednostek na LNG, dokonując stopniowych zmian we flocie, jednak zwracają uwagę na deficyt odpowiedniej infrastruktury do bunkrowania LNG w okolicznych portach. W tym względzie Terminal LNG w Świnoujściu odegra wkrótce istotną rolę.

Baltic Ports Organization – BPO – powstała w 1991 roku. Jako organizacja non-profit skupia regionalne porty bałtyckie. Założona w celu promowania kooperacji wśród portów, a także monitorowania oraz poprawy możliwości otwierających się przed branżą morską w regionie Morza Bałtyckiego. Dziś głównym celem organizacji jest zrównoważony rozwój transportu morskiego oraz przemysłu portowego w obszarze Morza Bałtyckiego. Do BPO należą 3 polskie porty: Gdańsk, Gdynia oraz Port Szczecin-Świnoujście. Siedziba BPO znajduje się w Tallinie, w Polsce zaś organizacja posiada biuro zamiejscowe w Gdyni.

CIRE.PL


Powiązane artykuły

Plantatorzy tytoniu na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Ministerstwo Zdrowia kpi z parlamentarzystów

Jeśli zastanawialiście się kiedyć, jak wygląda olewanie pytań z Sejmu, to jest najlepszy przykład. Sprawa szczepień przeciw pneumokokom u dzieci,...

Udostępnij:

Facebook X X X