Alert

Northvolt zarejestrował spółkę w Polsce

Fabryka baterii Northvolt / fot. Northvolt

12 października 2018 roku Sąd Rejonowy Gdańsk – Północ zarejestrował spółkę Northvolt Poland sp. z o.o. O tym podmiocie w kuluarach kongresów i targów motoryzacyjnych i energetycznych mówiło się od kilku miesięcy.

Wspólnikami są szwedzki Northvolt AB oraz South Bay Solutions sp. z o.o. mający siedzibę w Gdańsku. Obie spółki maja po 50 procent udziałów. Prezesem zarządu został Robert Chryc Gawrychowski, wcześniej związany z South Bay Solutions. W radzie nadzorczej zasiadają: Peter Carlsson – zarządzający Northvolt, Oscar Fors, Frederik Hedlund, Adam Drewniany i Maciej Kieturakis.

Tym samym pogłoski dotyczące obecności Northvolt Poland na Impact rEVolution, których nie udało mi się potwierdzić na miejscu były prawdziwe.

Według danych z KRS spółka zajmie się produkcją baterii i akumulatorów, elektrycznych silników, prądnic i transformatorów oraz aparatury. Northvolt AB buduje w Szwecji gigafabrykę baterii.

15 października 2018 roku Northvolt podał do wiadomości, że wraz z Umicore (od niedawna inwestująca w Polsce) i Grupą BMW utworzyły konsorcjum technologiczne, które ma się przyczynić do szybszej komercjalizacji projektów związanym z recyklingiem ogniw akumulatorowych. Projekt ma być rozwijany w Europie. Działania mają przełożyć się na powstanie nowych miejsc pracy. Konsorcjum ma też wspierać europejską inicjatywę Battery Alliance powołaną do życia dzięki komisarzowi Marošowi Šefčovičowi.

Zamknięty proces wytwarzania, odzysku surowców i ponownego ich użycia ma leżeć u podstaw rynku bateryjnego w Europie. Powstające lokalnie produkty mają zachowywać maksymalnie długi okres przydatności do użycia w pojazdach, następnie będą służyły do magazynowania energii w stacjonarnych modułach, po ich wyeksplowatowaniu wyspecjalizowane firmy będą odzyskiwać z nich surowce, po to by posłużyły do ponownej produkcji baterii.

Firmy deklarują, że ich działania mają pozytywnie wpłynąć na redukcję CO2 pochodzącą z transportu. Northvolt powstał w 2016 roku, fabryka, w której powstawać będą baterie dla pojazdów elektrycznych zlokalizowana jest w Szwecji. Partnerami przedsięwzięcia są między innymi: ABB, Scania, Siemens, Stena, Vattenfall i Vestas.

Agata Rzędowska


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X