Wdrożenie 23 pionierskch technologii dla elektromobilności – to cel programu Elektro ScaleUp, który łączy korporacje ze startupami. Do realizowanego przez techBrainers programu przystąpiły już TAURON, PKN ORLEN, Carrefour Polska, Siemens, Synerise oraz Larq. Pilotaż wpisuje się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności i finansowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Celem programu Elektro ScaleUp jest połączenie potencjału startupów z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami dużych firm. Wiemy, jak ważna dla młodych firm jest możliwość korzystania z doświadczeń większych uczestników rynku. Dla nas z kolei ważne jest wspierania umiejętności młodych Polaków. Szczególnie istotne jest to w branżach innowacyjnych, a taką z pewnością jest elektromobilność – mówi minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. – Wdrożenia, które powstaną dzięki programowi mogą zrewolucjonizować sposób podróżowania i być silnym impulsem rozwojowym dla polskiej gospodarki – dodaje.
Strategiczny przegląd e-mobilności
Rozwój elektromobilności jest jednym z priorytetów rządu. – To branża przyszłościowa, która w ciągu najbliższych kilku lat zrewolucjonizuje przemysł motoryzacyjny. Dlatego wspieramy ją także funduszami Programu Inteligentny Rozwój – mówi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. – Dobrym tego przykładem jest realizacja programu Elektro ScaleUp, który przygotowuje młode spółki do wdrażania swoich produktów, np. infrastruktury ładowania pojazdów. Bo elektromobilność to nie tylko samochody, ale też sieć punktów ładowania – podsumowuje.
Program Elektro ScaleUp ma zwiększyć liczbę startupów pracujących nad innowacjami, które pozwolą pokonać występujące dziś bariery w rozwoju rynku elektromobilności. – Zależy nam na tym, żeby program Elektro ScaleUp przyniósł konkretny efekt dla rozwoju branży i był realnym bodźcem do współpracy w obszarze elektromobilności dla wszystkich uczestniczących w nim stron. Liczymy na wzmożenie aktywności startupów i wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze, ale również na zmotywowanie polskich liderów korporacyjnych do zaangażowania się w tą działalność, włączenie jej w swój core business. Otworzy to realne możliwości dla dalszej, już komercyjnej współpracy ze startupami, ukierunkowanej na tworzenie polskich rozwiązań z zakresu elektromobilności – wyjaśnia Mikołaj Różycki, zastępca prezesa PARP.
– Strategiczne pozycje i role na rynku e-mobility w Polsce nadal nie zostały zajęte. Ci, którzy pierwsi dokonają rzetelnej oceny swojego potencjału i zbudują przewagę technologiczną, mają szansę zająć pozycję liderów i czerpać z tego zyski – mówi Magdalena Jackowska-Rejman, prezes zarządu techBrainers, operatora projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp. – Rozwoju branży nie dokona jedna firma, nawet największa. Potrzebna jest do tego współpraca odważnych liderów wielu branż – dodaje.
Przedstawiciele TAURONA, PKN ORLEN, Carrefour Polska, Siemens, Synerise oraz Larqa uczestniczą w warsztatach i panelach, dzięki którym zdefiniują stojące przed nimi indywidualne i wspólne wyzwania w rozwoju biznesów w obszarze elektromobilności. Odpowiedzi na te wyzwania zapewnić mają startupy, których nabór trwa do 31 grudnia br. – Najlepsze z innowacyjnych rozwiązań wdrożymy i przetestujemy w dużej skali u partnerów korporacyjnych. Pierwsza runda pilotaży potrwa do połowy przyszłego roku, kolejna rozpocznie się latem 2019 r. – wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes zarządu techBrainers, jedynego operatora projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp, wybranego przez PARP.
Na realizację pilotaży startupy otrzymają do 500 tys. zł, a także wsparcie ekspertów korporacyjnych, technologicznych i biznesowych. Elektro ScaleUp pozwoli znaleźć i w pełni skomercjalizować co najmniej 23 pionierskie technologie dla elektromobilności. Nabór startupów prowadzony jest przez stronę http://electro.pilotmaker.pl/.