icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Amerykanie uruchamiają kolejny terminal LNG

Amerykanie wkrótce uruchomią nowy terminal LNG w Corpus Cristi, w Teksasie. Jak informuje operator obiektu, koncern Cheniere Energy trwają prace przygotowawcze, by zrealizować pierwszą dostawę.

Corpus Christi LNG

W minioną niedzielę do terminalu wpłynął metanowiec Golar Tundra, mogący na swój pokład zabrać 170 tys. m sześciennych błękitnego paliwa. Załadowany surowiec ma zostać sprzedany na rynku spot. Według doniesień amerykańskich mediów oficjalne otwarcie terminalu ma nastąpić 15 listopada.

Na początku miesiąca Cheniere Energy otrzymało od Departamentu Energii dwuletnią zgodę na eksport LNG z terminalu Corpus Christi do państw nieobjętych umową o wolnym handlu. Wcześniej Federalna Komisja ds. Regulacji Energetyki (FERC) zatwierdziła wniosek Cheniere Energy o pozwolenie na załadunek i eksport LNG ze wspomnianego terminalu.

Jednak według informacji amerykańskiej agencji Bloomberg nad uruchomieniem terminalu zbierają się czarne chmury. Jak przypominają jej dziennikarze, Chiny nałożyły na importowane ze Stanów Zjednoczonych LNG dziesięcioprocentowe cła. Tamtejszy przemysł obawia się, że od stycznia Pekin może je podnieść do 25%, co zniweluje wartość dotychczas udzielanych zniżek na cenę paliwa. Już teraz Chiny zwiększają zakupy gazu z Rosji. Jak zauważa Bloomberg sytuacja ta może wywołać zamieszanie wśród europejskich odbiorców błękitnego paliwa. Pojawia się zatem pytanie, o to czy rosnąca podaż LNG w Stanach Zjednoczonych nie spowoduje, że ceny na surowiec będą na tyle niskie, iż staną się konkurencyjne wobec cen rosyjskiego gazu, przesyłanego rurociągami. Amerykański prezydent Donald Trump podjął wiele wysiłków, by osiągnąć właśnie taki efekt.

Umowa PGNiG-Cheniere

Paliwo z Corpus Cristi trafi również do Polski. 8 listopada 2018 roku PGNiG i Cheniere podpisały umowę na dostawę gazu. W latach 2019-2022 łączny wolumen dostaw wyniesie ok. 0,52 mln ton gazu, czyli ok. 0,7 mld m sześciennych surowca po regazyfikacji. Natomiast w latach 2023-2042 łączny wolumen importu osiągnie ok. 29 mln ton (czyli ok. 39 mld m sześciennych po regazyfikacji). Oznacza to, że od 2023 r. PGNiG każdego roku zakupi ok. 1,45 mln ton LNG (ok. 1,95 mld m sześc. gazu po regazyfikacji). Dostawy od Cheniere wypływać będą do Polski z terminali skraplających Sabine Pass w Luizjanie oraz w Corpus Christi.

Terminal ten ma osiągnąć przepustowość ok. 4,5 mln ton rocznie (ok. 6,2 mld m. sześciennych). Będzie to trzeci terminal eksportowy LNG w USA po Sabine Pass LNG i Cove Point LNG. W 2019 roku powinny zostać uruchomione cztery inne terminale (w Georgii, Luizjanie i dwa w Teksasie). Umożliwią one na wzrost mocy eksportowych Stanów Zjednoczonych.

LNG World News/Bloomberg/Piotr Stępiński

Jakóbik: Po co PGNiG trzecia umowa na LNG z USA? (ANALIZA)

Amerykanie wkrótce uruchomią nowy terminal LNG w Corpus Cristi, w Teksasie. Jak informuje operator obiektu, koncern Cheniere Energy trwają prace przygotowawcze, by zrealizować pierwszą dostawę.

Corpus Christi LNG

W minioną niedzielę do terminalu wpłynął metanowiec Golar Tundra, mogący na swój pokład zabrać 170 tys. m sześciennych błękitnego paliwa. Załadowany surowiec ma zostać sprzedany na rynku spot. Według doniesień amerykańskich mediów oficjalne otwarcie terminalu ma nastąpić 15 listopada.

Na początku miesiąca Cheniere Energy otrzymało od Departamentu Energii dwuletnią zgodę na eksport LNG z terminalu Corpus Christi do państw nieobjętych umową o wolnym handlu. Wcześniej Federalna Komisja ds. Regulacji Energetyki (FERC) zatwierdziła wniosek Cheniere Energy o pozwolenie na załadunek i eksport LNG ze wspomnianego terminalu.

Jednak według informacji amerykańskiej agencji Bloomberg nad uruchomieniem terminalu zbierają się czarne chmury. Jak przypominają jej dziennikarze, Chiny nałożyły na importowane ze Stanów Zjednoczonych LNG dziesięcioprocentowe cła. Tamtejszy przemysł obawia się, że od stycznia Pekin może je podnieść do 25%, co zniweluje wartość dotychczas udzielanych zniżek na cenę paliwa. Już teraz Chiny zwiększają zakupy gazu z Rosji. Jak zauważa Bloomberg sytuacja ta może wywołać zamieszanie wśród europejskich odbiorców błękitnego paliwa. Pojawia się zatem pytanie, o to czy rosnąca podaż LNG w Stanach Zjednoczonych nie spowoduje, że ceny na surowiec będą na tyle niskie, iż staną się konkurencyjne wobec cen rosyjskiego gazu, przesyłanego rurociągami. Amerykański prezydent Donald Trump podjął wiele wysiłków, by osiągnąć właśnie taki efekt.

Umowa PGNiG-Cheniere

Paliwo z Corpus Cristi trafi również do Polski. 8 listopada 2018 roku PGNiG i Cheniere podpisały umowę na dostawę gazu. W latach 2019-2022 łączny wolumen dostaw wyniesie ok. 0,52 mln ton gazu, czyli ok. 0,7 mld m sześciennych surowca po regazyfikacji. Natomiast w latach 2023-2042 łączny wolumen importu osiągnie ok. 29 mln ton (czyli ok. 39 mld m sześciennych po regazyfikacji). Oznacza to, że od 2023 r. PGNiG każdego roku zakupi ok. 1,45 mln ton LNG (ok. 1,95 mld m sześc. gazu po regazyfikacji). Dostawy od Cheniere wypływać będą do Polski z terminali skraplających Sabine Pass w Luizjanie oraz w Corpus Christi.

Terminal ten ma osiągnąć przepustowość ok. 4,5 mln ton rocznie (ok. 6,2 mld m. sześciennych). Będzie to trzeci terminal eksportowy LNG w USA po Sabine Pass LNG i Cove Point LNG. W 2019 roku powinny zostać uruchomione cztery inne terminale (w Georgii, Luizjanie i dwa w Teksasie). Umożliwią one na wzrost mocy eksportowych Stanów Zjednoczonych.

LNG World News/Bloomberg/Piotr Stępiński

Jakóbik: Po co PGNiG trzecia umowa na LNG z USA? (ANALIZA)

Najnowsze artykuły