Najważniejsze informacje dla biznesu

7.10.2014 ALERT

ENERGETYKA

Finlandia liczy na współpracę energetyczną z Rosją

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo polityki Unii Europejskiej zmierzającej do zmniejszenia zależności energetycznej Europy od Rosji, oraz sankcji zachodnich wprowadzonych przeciwko temu krajowi w odpowiedzi na agresję na Ukrainie, Finowie liczą na zacieśnienie współpracy z Rosjanami w sektorze energetycznym. Firma atomowa Fennovoima liczy na to, że Rosatom zbuduje nowy reaktor jądrowy. Finlandia chce także rozpocząć eksport energii elektrycznej do Rosji. Premier Aleksander Stubb odrzuca krytykę, jakoby jego gabinet był zbyt pobłażliwy wobec Mokwy. Finowie zrezygnowali także z budowy własnego terminala LNG. Obecnie wszystkie dostawy gazu ziemnego odbierają z Rosji.

South Stream wciąż pod znakiem zapytania

(REUTERS/AFP/NOVINITE/TERESA WÓJCIK/VESTNIK KAWKAZA/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Szef bułgarskiej partii GERB, która wygrała niedzielne wybory, Bojko Borysow podziela ocenę dotychczasowego premiera  Płamena Oreszarskiego, który wstrzymał budowę gazociągu South Stream. Obaj bułgarscy politycy są zdania, że projekt tej rury jest niezgodny z przepisami Unii Europejskiej, a sprzeciw Brukseli jest uzasadniony. Borysow przygotowuje się do powołania kolejnego rządu. Będzie to w ciągu ostatnich lat już piąty gabinet, jego utworzenie ma być wynikiem umowy koalicyjnej kilku partii pod przywództwem GERB, która w wyborach uzyskała najwięcej głosów – prawie dwukrotnie więcej, niż jej główna rywalka, postkomunistyczne ugrupowanie socjalistyczne. Jest to jednak zbyt mało, aby GERB mogła rządzić samodzielnie. Jednak przyszły premier Borysow, szef GERB już oficjalnie oświadczył, że odnośnie rury Gazpromu będzie kontynuować politykę poprzedniego premiera Oreszarskiego. W poniedziałek 6 października prezydent Rosji Władimir Putin odwiedził Serbię, która niezmiennie popiera South Stream, pomimo zastrzeżeń Komisji Europejskiej. Serbowie przyznali jednak, że bez poparcia Bułgarów projekt będzie trudno kontynuować. Podobnie jak wcześniej Moskwa, także Belgrad sygnalizował, że liczy na zmianę stanowiska Sofii po wyborach parlamentarnych, dlatego deklaracja Borysowa może być dla tych stolic rozczarowaniem. Symboliczna w tym kontekście jest dymisja Władimira Inkowa ze stanowiska dyrektora South Stream Bułgaria za niesubordynację względem polityki rządu w sprawie gazociągu. Gogow wspierał realizację projektu, pomimo jego zamrożenia przez Sofię. Zastąpi go były dyrektor Bulgargazu Władimir Inkow, który według deklaracji rządu bułgarskiego ma pilnować interesów Bułgarii w ramach inwestycji, „pod warunkiem, że dojdzie do jej realizacji”.

Litwa przedstawi w listopadzie wyniki śledztwa przeciwko Gazpromowi

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wilno planuje przedstawić pod koniec listopada raport z prac sztokholmskiego Sądu Arbitrażowego w ramach sprawy Litwa przeciwko Gazpromowi. Litwini pozwali rosyjskiego giganta gazowego, oskarżając go o niesprawiedliwą cenę gazu ziemnego oraz blokowanie liberalizacji w sektorze. W maju tego roku Rosjanie zgodzili się na obniżkę ceny i sprzedaż udziałów w gazowej firmie Lietuvos Dujos oraz operatorze sieci gazociągów Amber Grid, co umożliwiło liberalizację. Gazprom pozostaje jedynym dostawcą surowca nad Wilię.

UE żyruje dług gazowy Ukrainy – rosyjska giełda zyskuje

(TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew polecił ministrowi energetyki Aleksandrowi Nowakowi kontynuowanie gazowych negocjacji z Unią Europejską i Ukrainą. Jego zdaniem wymagają one dalszego poszukiwania kompromisu. – Wprawdzie ukraińskie zadłużenie musi być spłacone przez Kijów, ale warunki spłaty powinny być do przyjęcia dla strony ukraińskiej – przyznał polityk.  Miedwiediew nie wyjaśnia, co by to miało znaczyć. Podkreślił natomiast, że Rosja gotowa jest dostarczać gaz Ukrainie za cenę 385 dol. za 1 tys. m. sześc. Zdaniem rosyjskiego premiera, rozmowy trójstronne Rosja-Ukraina-Unia Europejska mają obecnie bardzo pozytywne perspektywy.  – Dlatego jest bardzo ważne, aby były kontynuowane – uważa Miedwiediew. Minister energetyki Aleksander Nowak podkreśla, że obecne wstępne ustalenia mogą być dobrym rozwiązaniem na okres jesienno-zimowy dla europejskich i ukraińskich konsumentów, którzy będą mieć zapewniony gaz na zimę. Jednakże strona rosyjska nie może zgodzić się na wymaganą przez Kijów cenę gazu 285 dol. za 1 tys. m. sześc. – o 100 dol. niższej od ceny proponowanej przez Gazprom. Firma zaproponowała, aby spłata długu ukraińskiego została powiązana z opłatami tranzytowymi świadczonymi przez Gazprom Ukrainie. W ten sposób Rosjanie uzyskaliby pewne źródło spłaty zadłużenia, lecz Ukraińcy straciliby poważne zyski z tytułu opłat. Niezależnie od tego zagadnienia, Komisja Europejska zapewniła, że stanie się żyrantem spłaty ukraińskiego długu gazowego. W odpowiedzi na tę deklarację giełda MICEX zanotowała wzrost o 2,42 procent a RTS o 2,57 procent.

Firma Zmiana w procentach Ostatnia cena w rublach  
Sberbank +3.47 76.33  
Gazprom +2.28 138.90  
Magnit +2.69 10256.00  
Lukoil +2.61 2042.00  

 

Tymczasem trwają walki w Donbasie. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk oskarżył Rosję o nieprzestrzeganie warunków zawieszenia broni uzgodnionego w Mińsku. Przekonuje, że rosyjskie siły zbrojne nadal stacjonują na terenie Ukrainy, seperatyści ze wsparciem Moskwy dalej atakują ukraińską armię a granica ukraińsko-rosyjska pozostaje nieszczelna.

USA: Dostawy LNG na Ukrainę dopiero około 2020 roku

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz Energetyki USA Ernest Moniz ocenił, że dostawy gazu skroplonego ze Stanów Zjednoczonych na Ukrainę mogą ruszyć dopiero na koniec dekady, ponieważ Amerykanom wciąż brakuje odpowiedniej infrastruktury. Dodał, że eksport LNG z USA ruszy najwcześniej w 2015 roku. Polecił Ukraińcom liczyć bardziej na wsparcie krajów Unii Europejskiej, które uruchomiły rewersowe dostawy gazu ziemnego oraz pośredniczą w rozmowach o ponownym uruchomieniu dostaw od Gazpromu. Negocjacje te znalazły się w ostatnim czasie w martwym punkcie, ponieważ strony nie mogą porozumieć się odnośnie poziomu i formy obniżki cen dostaw.

Czubajs: spadek cen ropy nie wpłynie na budżet Rosji na rok 2015

(TASS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Oligarcha i polityk rosyjski Anatolij Czubajs twierdzi, że spadek cen ropy naftowejnie zagraża na razie budżetowi Rosji. Nastąpi to jednak, gdy ten spadek stanie się wyraźnym trendem. Czubajs powiedział tak rosyjskiemu dziennikarzowi w czasie swego pobytu w Tokio, gdzie uczestniczy w międzynarodowym Forum Nauki o Społeczeństwie a Technologia (STS). „O ile mi wiadomo, budżet rosyjski na 2015 r. jest konstruowany na założeniu, ze ceny ropy w następnym roku utrzymają się na poziomie 96 dol. za baryłkę. Obecnie ta cena jest znacznie niższa, jednak nie uważam, aby były podstawy do paniki i zmiany założeń budżetu” – powiedział Czubajs. „Zagrożenie powstanie jednak, gdy spadek cen ropy utrzyma się dłużej niż rok i będziemy mieli do czynienia z długoterminowym trendem, ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami. Ale to też nie oznacza jeszcze katastrofy budżetowej dla Rosji” – uważa oligarcha.

Egipt spłacił brytyjskiemu koncernowi BG Group 350 mln dol. długu

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Brytyjski koncern BG Group w poniedziałek poinformował, że otrzymał 350 mln dol. od rządu egipskiego tytułem spłaty zadłużenia za dostawy gazu dla egipskiego sektora energii elektrycznej. Spłata zmniejsza zobowiązania Egiptu wobec brytyjskiego koncernu, które wynosi około 1,2 mld dol. Przedstawiciel BG Group powiedział przy tej okazji, że koncern bada możliwości zwiększenia gazu dla Kairu.  Egipt jest zagrożony poważnym deficytem energii, której zużycie gwałtownie rośnie od dwóch lat.

Chevron sprzedaje 30 proc. aktywów łupkowych w Kanadzie

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj przedstawiciel Chevron Corp powiedział, że jego kanadyjska spółka zależna sprzedaje 30 proc. udziałów w projekcie łupkowym Duvernay w Kanadzie. Nabywcą jest firma Kuwait Petroleum Exploration, która zapłaci za te aktywa 1,5 mld dol. stając się partnerem Amerykanów w nowej joint venture. Chevron posiada koncesję poszukiwawczą w Kanadzie na obszarze 330 tys. akrów (1,335 tys. km kw.) w basenie Duvernay. Teren znajduje się około 124 mil (200 km) na północny zachód od Edmonton. Przedstawiciel Chevron poinformował, że umowa z Kuwait Petroleum Exploration została już podpisana, a Chevron pozostaje operatorem projektu, jako posiadacz 70 proc. aktywów. Umowa przewiduje udział kuwejckiej spółki także w analizach wyników poszukiwań.  Zamknięcie transakcji, spodziewane jest w listopadzie br. Basen Duvernay jest powszechnie uważany za jedną z najbardziej obiecujących złóż łupkowych w Ameryce Północnej. Chevron zwiększył swój udział w projekcie poszukiwawczym na tym basenie w sierpniu 2013 r. nabywając 67 tys. akrów na obszarze koncesyjnym od koncernu naftowego Alta Energy SARL. Chevron wykonał dotychczas w ramach programu poszukiwawczego 16 odwiertów od 2011 r. uzyskując dobre wyniki, m.in. 1,5 baryłek kondensatu dziennie.

ENI kwestionuje teorię stulecia gazu

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Raport przedstawiony wczoraj przez włoski koncern paliwowy ENI stawia pod znakiem zapytania teorię, według której na świecie rozpoczęło się „stulecie gazu”. Dane zaprezentowane w tym raporcie świadczą, że w skali światowej w 2013 r. wzrost zużycia ropy naftowej znacznie wyprzedził wzrost zużycia gazu. Raport roczny ENI opracowany i opublikowany już trzynasty raz zawiera analizę światowego sektora ropy i gazu. Okazuje się, że w ub. r. światowe zużycie ropy wzrosło o 1,4 proc., podczas gdy zużycie gazu zwiększyło się tylko o 1 proc. W stosunku do stanu w latach 2000 – 2013 jest to zmiana relacji oznaczająca zmniejszenie znaczenia gazu na rynku globalnym. W poprzednich czterech latach zużycie gazu rosło o 2,5 proc. rocznie. Choć dane raportu dotyczą tylko jednego roku – autorzy raportu stawiają tezę, że popularna ocena XXI wieku jako „Stuleciu gazu” jest nieuzasadniona. Ich zdaniem nie można mówić, że gaz wyprzedził ropę, jako główne źródło energii.  Raport ENI informuje, że na świecie w 2013 r. możliwe do wydobycia zasoby ropy wzrosły o 0,4 proc. a gazu o 1,7 proc. Największy był wzrost zasobów ropy w krajach spoza OPEC – głównie w Stanach Zjednoczonych – 9,8 proc. Zasoby krajów OPEC są bez zmian.

INFRASTRUKTURA

Odcinek A1 Stryków – Tuszyn w budowie

(GDDKiA)

W łódzkim Oddziale GDDKiA podpisano ostatnią z trzech umów na budowę odcinka autostrady A1 między Strykowem i Tuszynem. Cały czterdziestokilometrowy fragment został podzielony na trzy części. ZADANIE I – Odcinek od węzła Łódź – Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) o długości 14,1 km (295+850 – 310+000km) wybuduje konsorcjum firm Strabag – Budimex. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł. ZADANIE II – Odcinek od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714) o długości 11 kilometrów (310+000 – 321+010 km) wykona firma Mota-Engil. W tym przypadku wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł. ZADANIE III – Odcinek od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91) o długości ok. 16 km (320+010 – 335+937,65 bez odcinka 322+150 – 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe).

W tym przypadku wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag za kwotę 327.041.625,00 zł Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. Wykonawcy mają 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac.

Wybrano najkorzystniejszą ofertę na budowę zachodniej obwodnicy Lublina

(GDDKiA)

19 miesięcy na realizację, 10 lat gwarancji i cena 423 880 192,38 zł – oto najkorzystniejsza oferta na budowę zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Złożyła ją firma Budimex konkurując z pięcioma innymi wykonawcami. Brak odwołań od wyboru oraz pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych umożliwią podpisanie umowy na realizację inwestycji. W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 9,8 km, który pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej. Trasa rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy się na połączeniu w istniejącą DK19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (nazwa robocza Płouszowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830) oraz Lublin Węglin (nazwa robocza Konopnica, na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747). Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych, od 15 grudnia do 15 marca.

Ostatnia korekta rozkładu jazdy pociągów

(PKP SA)

12 października wchodzi w życie ostatnia korekta rozkładu jazdy pociągów. Prace na głównych liniach wchodzą w końcowy etap. Po ich zakończeniu, już w grudniu br., znacznie skrócą się czasy jazdy pociągów. Wdrożeniu korekty będzie towarzyszyć akcja informacyjna. Tylko w tym roku PKP PLK wydadzą na inwestycje ponad 7 mld zł. W październiku prace remontowe będą kontynuowane m.in.: pomiędzy Warszawą a Skierniewicami, Wrocławiem a Poznaniem, na Centralnej Magistrali Kolejowej czy na linii do Białegostoku. W związku z modernizacją linii średnicowej w Warszawie, w wybranych terminach, 27 pociągów PKP Intercity będzie miało zmienione stacje odjazdów lub przyjazdów. Niektóre pociągi będą kierowane na stację Warszawa Gdańska. Godziny przyjazdów oraz odjazdów pociągów są już dostępne na stronach internetowych: www.intercity.pl, www.plk-sa.pl oraz www.rozklad-pkp.pl, a także na plakatach na stacjach i dworcach. Jest to ostatnia korekta rozkładu jazdy w tym roku, która będzie obowiązywała do 13 grudnia br. Wraz z nowym rozkładem znacznie skrócą się czasy przejazdów na najważniejszych liniach: Warszawa – Gdańsk: 2:58; Warszawa – Katowice: 2:34; Warszawa-Kraków: 2:28; Warszawa-Wrocław: 3:42.

Zmiana organizacji ruchu na linii Warszawa – Białystok

(PKP SA)

W związku z modernizacją linii kolejowej nr 6, od 12 października 2014 zawieszone zostaje kursowanie pociągów na trasie Warszawa – Małkinia. W związku z tym faktem PKP Intercity uruchomiło dla pasażerów autobusową komunikację zastępczą. Miejscem odjazdu autobusów jest pierwsze stanowisko (pomiędzy dworcem Warszawa Centralna, a Centrum Handlowym „Złote Tarasy”) przy hali głównej dworca od strony ul. Emilii Plater. W Małkini następuje przesiadka na pociąg do Białegostoku. Pasażerowie wyjeżdzający z Białegostoku dojadą do Małkini pociągiem, natomiast na trasie Małkinia – Warszawa obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza. Miejscem odjazdu autobusów jest plac przy dworcu kolejowym. Jednocześnie przypominamy podróżnym o możliwości skorzystania z oferty PKP Intercity BUS, która oferuje bezpośrednie połączenie autobusowe ze stacji Warszawa Centralna do stacji Białystok oraz ze stacji Białystok do stacji Warszawa Centralna. Pasażerów przyjeżdzających lub odjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna informujemy, ze PKP Intercity nie gwarantuje dogodnych przesiadek.

PKP Cargo i Węglokoks złożyły wniosek do UOKiK o zgodę na utworzenie podmiotu

(ISBnews)

PKP Cargo oraz Węglokoks złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy, podał Urząd. Wniosek wpłynął 30 września, sprawa jest w toku, podano również. W czerwcu zakończył się proces zbierania przez zarząd Morskiego Portu Gdańsk ofert na zakup pakietu 99,91% akcji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wśród oferentów było konsorcjum PKP Cargo oraz Węglokoksu.

Wrocław – Jelcz-Laskowice. Będzie nowe połączenie?

(UM Wrocław)

Jest pomysł na reaktywowanie połączenia kolejowego na linii nr 292 między stacją Wrocław-Osobowice a Jelcz Miłoszyce. Pociąg zatrzymywałby się m.in. w Chrząstawie, Nadolicach, na Kowalach i Sołtysowicach, dalej składy mogłyby jechać na dworzec Wrocław Nadodrze a nawet Wrocław Główny. W Urzędzie Marszałkowskim toczą się rozmowy o rewitalizacji linii kolejowej miedzy stacją Jelcz Miłoszyce i Wrocław Osobowice. W rozmowach biorą udział przedstawiciele miasta, urzędu marszałkowskiego, PKP PLK oraz prezydium Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.  – Prezydium wstępnie zaakceptowało propozycję, aby ten projekt został przyjęty do realizacji w ramach środków RPO WD na lata 2014-2020 jakimi ZIT dysponuje na projekty kolejowe – mówi Wojciech Zdanowski, dyr. Dep. Infrastruktury z UMWD. – Jednak to nie jest jeszcze ostateczna i wiążąca decyzja – wyjaśnia Wojciech Zdanowski. Linia w związku na fatalny stanem infrastruktury wymaga pilnych inwestycji. Zamknięta jest dla ruchu pociągów od kilku lat. Szacuje się, że koszty inwestycji pochłonęłyby 15-20 mln  zł, bo poza odnowieniem torowiska urzędnicy planują także budowę nowych przystanków kolejowych. Dzisiaj pociągi kursują z Wrocławia do Jelcza ze stacji Wrocław Główny, przez Brochów, Siechnice i Zakrzów.

Komunikacja zastępcza na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski

(Koleje Dolnośląskie)

Do końca obowiązującego rozkładu jazdy (13.12.2014 r.) na odcinku  Jelenia Góra – Lwówek Śląski w zamian za pociągi Kolei Dolnośląskich uruchomiona jest komunikacja zastępcza. Od 13.10.2014 r. w dni robocze kursować będzie pociąg o 7:40, a w soboty, niedziele i święta o 9:40 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Natomiast, codziennie o godz. 12:01 kursować będzie pociąg z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry. Za pozostałe pociągi uruchomiona będzie komunikacja zastępcza. W czasie trwania komunikacji zastępczej obowiązują ograniczenia w przewozie wózków i rowerów.

Nowa era w działalności PAŻP

(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

Po zakończeniu procesu tworzenia konsorcjum B4 (PAŻP, ANS CR, Oro Navigacija, LPS SR) przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w imieniu konsorcjum i podmiotów z nim stowarzyszonych, złożyli w Brukseli wniosek aplikacyjny o przyjęcie do struktur SESAR Joint Undertaking (SJU). Organizacja zrzesza instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, linie lotnicze, porty lotnicze oraz przemysł. SJU jest liderem w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, w ramach programu SESAR, mającego na celu opracowanie i wdrożenie jakościowo nowych i zunifikowanych rozwiązań infrastrukturalno-systemowych w zarządzaniu ruchem lotniczym w Europie. Przystąpienie PAŻP oraz partnerów z Litwy, Czech oraz Słowacji do SJU jest historycznym wydarzeniem dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Struktura SJU zostanie powiększona po raz drugi od momentu utworzenia organizacji. W ramach członkostwa w SJU PAŻP zaangażuje się w projekty badawczo-rozwojowe, które będą miały wpływ na kształt europejskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP będzie miał dostęp do najnowszych technologii, a przede wszystkim do bazy wiedzy (know-how), do której dotychczas dostęp był ograniczony.

Od maja 2015 Swiss poleci z Krakowa do Zurichu

(Kraków Airport)

Szwajcarskie linie lotnicze Swiss International Air Lines wracają w sezonie letnim na trasę Kraków – Zurich. Nowe połączenie ruszy od 1 maja 2015 r. i będzie realizowane cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki oraz niedziele). Bilety są już dostępne na stronie przewoźnika. To drugi przewoźnik, obok Eurolotu, który oferuje połączenia na trasie Kraków – Zurich. Linie lotnicze Swiss operowały na tej trasie do 2006 r.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Finlandia liczy na współpracę energetyczną z Rosją

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo polityki Unii Europejskiej zmierzającej do zmniejszenia zależności energetycznej Europy od Rosji, oraz sankcji zachodnich wprowadzonych przeciwko temu krajowi w odpowiedzi na agresję na Ukrainie, Finowie liczą na zacieśnienie współpracy z Rosjanami w sektorze energetycznym. Firma atomowa Fennovoima liczy na to, że Rosatom zbuduje nowy reaktor jądrowy. Finlandia chce także rozpocząć eksport energii elektrycznej do Rosji. Premier Aleksander Stubb odrzuca krytykę, jakoby jego gabinet był zbyt pobłażliwy wobec Mokwy. Finowie zrezygnowali także z budowy własnego terminala LNG. Obecnie wszystkie dostawy gazu ziemnego odbierają z Rosji.

South Stream wciąż pod znakiem zapytania

(REUTERS/AFP/NOVINITE/TERESA WÓJCIK/VESTNIK KAWKAZA/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Szef bułgarskiej partii GERB, która wygrała niedzielne wybory, Bojko Borysow podziela ocenę dotychczasowego premiera  Płamena Oreszarskiego, który wstrzymał budowę gazociągu South Stream. Obaj bułgarscy politycy są zdania, że projekt tej rury jest niezgodny z przepisami Unii Europejskiej, a sprzeciw Brukseli jest uzasadniony. Borysow przygotowuje się do powołania kolejnego rządu. Będzie to w ciągu ostatnich lat już piąty gabinet, jego utworzenie ma być wynikiem umowy koalicyjnej kilku partii pod przywództwem GERB, która w wyborach uzyskała najwięcej głosów – prawie dwukrotnie więcej, niż jej główna rywalka, postkomunistyczne ugrupowanie socjalistyczne. Jest to jednak zbyt mało, aby GERB mogła rządzić samodzielnie. Jednak przyszły premier Borysow, szef GERB już oficjalnie oświadczył, że odnośnie rury Gazpromu będzie kontynuować politykę poprzedniego premiera Oreszarskiego. W poniedziałek 6 października prezydent Rosji Władimir Putin odwiedził Serbię, która niezmiennie popiera South Stream, pomimo zastrzeżeń Komisji Europejskiej. Serbowie przyznali jednak, że bez poparcia Bułgarów projekt będzie trudno kontynuować. Podobnie jak wcześniej Moskwa, także Belgrad sygnalizował, że liczy na zmianę stanowiska Sofii po wyborach parlamentarnych, dlatego deklaracja Borysowa może być dla tych stolic rozczarowaniem. Symboliczna w tym kontekście jest dymisja Władimira Inkowa ze stanowiska dyrektora South Stream Bułgaria za niesubordynację względem polityki rządu w sprawie gazociągu. Gogow wspierał realizację projektu, pomimo jego zamrożenia przez Sofię. Zastąpi go były dyrektor Bulgargazu Władimir Inkow, który według deklaracji rządu bułgarskiego ma pilnować interesów Bułgarii w ramach inwestycji, „pod warunkiem, że dojdzie do jej realizacji”.

Litwa przedstawi w listopadzie wyniki śledztwa przeciwko Gazpromowi

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wilno planuje przedstawić pod koniec listopada raport z prac sztokholmskiego Sądu Arbitrażowego w ramach sprawy Litwa przeciwko Gazpromowi. Litwini pozwali rosyjskiego giganta gazowego, oskarżając go o niesprawiedliwą cenę gazu ziemnego oraz blokowanie liberalizacji w sektorze. W maju tego roku Rosjanie zgodzili się na obniżkę ceny i sprzedaż udziałów w gazowej firmie Lietuvos Dujos oraz operatorze sieci gazociągów Amber Grid, co umożliwiło liberalizację. Gazprom pozostaje jedynym dostawcą surowca nad Wilię.

UE żyruje dług gazowy Ukrainy – rosyjska giełda zyskuje

(TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew polecił ministrowi energetyki Aleksandrowi Nowakowi kontynuowanie gazowych negocjacji z Unią Europejską i Ukrainą. Jego zdaniem wymagają one dalszego poszukiwania kompromisu. – Wprawdzie ukraińskie zadłużenie musi być spłacone przez Kijów, ale warunki spłaty powinny być do przyjęcia dla strony ukraińskiej – przyznał polityk.  Miedwiediew nie wyjaśnia, co by to miało znaczyć. Podkreślił natomiast, że Rosja gotowa jest dostarczać gaz Ukrainie za cenę 385 dol. za 1 tys. m. sześc. Zdaniem rosyjskiego premiera, rozmowy trójstronne Rosja-Ukraina-Unia Europejska mają obecnie bardzo pozytywne perspektywy.  – Dlatego jest bardzo ważne, aby były kontynuowane – uważa Miedwiediew. Minister energetyki Aleksander Nowak podkreśla, że obecne wstępne ustalenia mogą być dobrym rozwiązaniem na okres jesienno-zimowy dla europejskich i ukraińskich konsumentów, którzy będą mieć zapewniony gaz na zimę. Jednakże strona rosyjska nie może zgodzić się na wymaganą przez Kijów cenę gazu 285 dol. za 1 tys. m. sześc. – o 100 dol. niższej od ceny proponowanej przez Gazprom. Firma zaproponowała, aby spłata długu ukraińskiego została powiązana z opłatami tranzytowymi świadczonymi przez Gazprom Ukrainie. W ten sposób Rosjanie uzyskaliby pewne źródło spłaty zadłużenia, lecz Ukraińcy straciliby poważne zyski z tytułu opłat. Niezależnie od tego zagadnienia, Komisja Europejska zapewniła, że stanie się żyrantem spłaty ukraińskiego długu gazowego. W odpowiedzi na tę deklarację giełda MICEX zanotowała wzrost o 2,42 procent a RTS o 2,57 procent.

Firma Zmiana w procentach Ostatnia cena w rublach  
Sberbank +3.47 76.33  
Gazprom +2.28 138.90  
Magnit +2.69 10256.00  
Lukoil +2.61 2042.00  

 

Tymczasem trwają walki w Donbasie. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk oskarżył Rosję o nieprzestrzeganie warunków zawieszenia broni uzgodnionego w Mińsku. Przekonuje, że rosyjskie siły zbrojne nadal stacjonują na terenie Ukrainy, seperatyści ze wsparciem Moskwy dalej atakują ukraińską armię a granica ukraińsko-rosyjska pozostaje nieszczelna.

USA: Dostawy LNG na Ukrainę dopiero około 2020 roku

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz Energetyki USA Ernest Moniz ocenił, że dostawy gazu skroplonego ze Stanów Zjednoczonych na Ukrainę mogą ruszyć dopiero na koniec dekady, ponieważ Amerykanom wciąż brakuje odpowiedniej infrastruktury. Dodał, że eksport LNG z USA ruszy najwcześniej w 2015 roku. Polecił Ukraińcom liczyć bardziej na wsparcie krajów Unii Europejskiej, które uruchomiły rewersowe dostawy gazu ziemnego oraz pośredniczą w rozmowach o ponownym uruchomieniu dostaw od Gazpromu. Negocjacje te znalazły się w ostatnim czasie w martwym punkcie, ponieważ strony nie mogą porozumieć się odnośnie poziomu i formy obniżki cen dostaw.

Czubajs: spadek cen ropy nie wpłynie na budżet Rosji na rok 2015

(TASS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Oligarcha i polityk rosyjski Anatolij Czubajs twierdzi, że spadek cen ropy naftowejnie zagraża na razie budżetowi Rosji. Nastąpi to jednak, gdy ten spadek stanie się wyraźnym trendem. Czubajs powiedział tak rosyjskiemu dziennikarzowi w czasie swego pobytu w Tokio, gdzie uczestniczy w międzynarodowym Forum Nauki o Społeczeństwie a Technologia (STS). „O ile mi wiadomo, budżet rosyjski na 2015 r. jest konstruowany na założeniu, ze ceny ropy w następnym roku utrzymają się na poziomie 96 dol. za baryłkę. Obecnie ta cena jest znacznie niższa, jednak nie uważam, aby były podstawy do paniki i zmiany założeń budżetu” – powiedział Czubajs. „Zagrożenie powstanie jednak, gdy spadek cen ropy utrzyma się dłużej niż rok i będziemy mieli do czynienia z długoterminowym trendem, ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami. Ale to też nie oznacza jeszcze katastrofy budżetowej dla Rosji” – uważa oligarcha.

Egipt spłacił brytyjskiemu koncernowi BG Group 350 mln dol. długu

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Brytyjski koncern BG Group w poniedziałek poinformował, że otrzymał 350 mln dol. od rządu egipskiego tytułem spłaty zadłużenia za dostawy gazu dla egipskiego sektora energii elektrycznej. Spłata zmniejsza zobowiązania Egiptu wobec brytyjskiego koncernu, które wynosi około 1,2 mld dol. Przedstawiciel BG Group powiedział przy tej okazji, że koncern bada możliwości zwiększenia gazu dla Kairu.  Egipt jest zagrożony poważnym deficytem energii, której zużycie gwałtownie rośnie od dwóch lat.

Chevron sprzedaje 30 proc. aktywów łupkowych w Kanadzie

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj przedstawiciel Chevron Corp powiedział, że jego kanadyjska spółka zależna sprzedaje 30 proc. udziałów w projekcie łupkowym Duvernay w Kanadzie. Nabywcą jest firma Kuwait Petroleum Exploration, która zapłaci za te aktywa 1,5 mld dol. stając się partnerem Amerykanów w nowej joint venture. Chevron posiada koncesję poszukiwawczą w Kanadzie na obszarze 330 tys. akrów (1,335 tys. km kw.) w basenie Duvernay. Teren znajduje się około 124 mil (200 km) na północny zachód od Edmonton. Przedstawiciel Chevron poinformował, że umowa z Kuwait Petroleum Exploration została już podpisana, a Chevron pozostaje operatorem projektu, jako posiadacz 70 proc. aktywów. Umowa przewiduje udział kuwejckiej spółki także w analizach wyników poszukiwań.  Zamknięcie transakcji, spodziewane jest w listopadzie br. Basen Duvernay jest powszechnie uważany za jedną z najbardziej obiecujących złóż łupkowych w Ameryce Północnej. Chevron zwiększył swój udział w projekcie poszukiwawczym na tym basenie w sierpniu 2013 r. nabywając 67 tys. akrów na obszarze koncesyjnym od koncernu naftowego Alta Energy SARL. Chevron wykonał dotychczas w ramach programu poszukiwawczego 16 odwiertów od 2011 r. uzyskując dobre wyniki, m.in. 1,5 baryłek kondensatu dziennie.

ENI kwestionuje teorię stulecia gazu

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Raport przedstawiony wczoraj przez włoski koncern paliwowy ENI stawia pod znakiem zapytania teorię, według której na świecie rozpoczęło się „stulecie gazu”. Dane zaprezentowane w tym raporcie świadczą, że w skali światowej w 2013 r. wzrost zużycia ropy naftowej znacznie wyprzedził wzrost zużycia gazu. Raport roczny ENI opracowany i opublikowany już trzynasty raz zawiera analizę światowego sektora ropy i gazu. Okazuje się, że w ub. r. światowe zużycie ropy wzrosło o 1,4 proc., podczas gdy zużycie gazu zwiększyło się tylko o 1 proc. W stosunku do stanu w latach 2000 – 2013 jest to zmiana relacji oznaczająca zmniejszenie znaczenia gazu na rynku globalnym. W poprzednich czterech latach zużycie gazu rosło o 2,5 proc. rocznie. Choć dane raportu dotyczą tylko jednego roku – autorzy raportu stawiają tezę, że popularna ocena XXI wieku jako „Stuleciu gazu” jest nieuzasadniona. Ich zdaniem nie można mówić, że gaz wyprzedził ropę, jako główne źródło energii.  Raport ENI informuje, że na świecie w 2013 r. możliwe do wydobycia zasoby ropy wzrosły o 0,4 proc. a gazu o 1,7 proc. Największy był wzrost zasobów ropy w krajach spoza OPEC – głównie w Stanach Zjednoczonych – 9,8 proc. Zasoby krajów OPEC są bez zmian.

INFRASTRUKTURA

Odcinek A1 Stryków – Tuszyn w budowie

(GDDKiA)

W łódzkim Oddziale GDDKiA podpisano ostatnią z trzech umów na budowę odcinka autostrady A1 między Strykowem i Tuszynem. Cały czterdziestokilometrowy fragment został podzielony na trzy części. ZADANIE I – Odcinek od węzła Łódź – Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) o długości 14,1 km (295+850 – 310+000km) wybuduje konsorcjum firm Strabag – Budimex. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł. ZADANIE II – Odcinek od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714) o długości 11 kilometrów (310+000 – 321+010 km) wykona firma Mota-Engil. W tym przypadku wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł. ZADANIE III – Odcinek od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91) o długości ok. 16 km (320+010 – 335+937,65 bez odcinka 322+150 – 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe).

W tym przypadku wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag za kwotę 327.041.625,00 zł Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. Wykonawcy mają 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac.

Wybrano najkorzystniejszą ofertę na budowę zachodniej obwodnicy Lublina

(GDDKiA)

19 miesięcy na realizację, 10 lat gwarancji i cena 423 880 192,38 zł – oto najkorzystniejsza oferta na budowę zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Złożyła ją firma Budimex konkurując z pięcioma innymi wykonawcami. Brak odwołań od wyboru oraz pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych umożliwią podpisanie umowy na realizację inwestycji. W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 9,8 km, który pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej. Trasa rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy się na połączeniu w istniejącą DK19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (nazwa robocza Płouszowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830) oraz Lublin Węglin (nazwa robocza Konopnica, na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747). Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych, od 15 grudnia do 15 marca.

Ostatnia korekta rozkładu jazdy pociągów

(PKP SA)

12 października wchodzi w życie ostatnia korekta rozkładu jazdy pociągów. Prace na głównych liniach wchodzą w końcowy etap. Po ich zakończeniu, już w grudniu br., znacznie skrócą się czasy jazdy pociągów. Wdrożeniu korekty będzie towarzyszyć akcja informacyjna. Tylko w tym roku PKP PLK wydadzą na inwestycje ponad 7 mld zł. W październiku prace remontowe będą kontynuowane m.in.: pomiędzy Warszawą a Skierniewicami, Wrocławiem a Poznaniem, na Centralnej Magistrali Kolejowej czy na linii do Białegostoku. W związku z modernizacją linii średnicowej w Warszawie, w wybranych terminach, 27 pociągów PKP Intercity będzie miało zmienione stacje odjazdów lub przyjazdów. Niektóre pociągi będą kierowane na stację Warszawa Gdańska. Godziny przyjazdów oraz odjazdów pociągów są już dostępne na stronach internetowych: www.intercity.pl, www.plk-sa.pl oraz www.rozklad-pkp.pl, a także na plakatach na stacjach i dworcach. Jest to ostatnia korekta rozkładu jazdy w tym roku, która będzie obowiązywała do 13 grudnia br. Wraz z nowym rozkładem znacznie skrócą się czasy przejazdów na najważniejszych liniach: Warszawa – Gdańsk: 2:58; Warszawa – Katowice: 2:34; Warszawa-Kraków: 2:28; Warszawa-Wrocław: 3:42.

Zmiana organizacji ruchu na linii Warszawa – Białystok

(PKP SA)

W związku z modernizacją linii kolejowej nr 6, od 12 października 2014 zawieszone zostaje kursowanie pociągów na trasie Warszawa – Małkinia. W związku z tym faktem PKP Intercity uruchomiło dla pasażerów autobusową komunikację zastępczą. Miejscem odjazdu autobusów jest pierwsze stanowisko (pomiędzy dworcem Warszawa Centralna, a Centrum Handlowym „Złote Tarasy”) przy hali głównej dworca od strony ul. Emilii Plater. W Małkini następuje przesiadka na pociąg do Białegostoku. Pasażerowie wyjeżdzający z Białegostoku dojadą do Małkini pociągiem, natomiast na trasie Małkinia – Warszawa obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza. Miejscem odjazdu autobusów jest plac przy dworcu kolejowym. Jednocześnie przypominamy podróżnym o możliwości skorzystania z oferty PKP Intercity BUS, która oferuje bezpośrednie połączenie autobusowe ze stacji Warszawa Centralna do stacji Białystok oraz ze stacji Białystok do stacji Warszawa Centralna. Pasażerów przyjeżdzających lub odjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna informujemy, ze PKP Intercity nie gwarantuje dogodnych przesiadek.

PKP Cargo i Węglokoks złożyły wniosek do UOKiK o zgodę na utworzenie podmiotu

(ISBnews)

PKP Cargo oraz Węglokoks złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy, podał Urząd. Wniosek wpłynął 30 września, sprawa jest w toku, podano również. W czerwcu zakończył się proces zbierania przez zarząd Morskiego Portu Gdańsk ofert na zakup pakietu 99,91% akcji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wśród oferentów było konsorcjum PKP Cargo oraz Węglokoksu.

Wrocław – Jelcz-Laskowice. Będzie nowe połączenie?

(UM Wrocław)

Jest pomysł na reaktywowanie połączenia kolejowego na linii nr 292 między stacją Wrocław-Osobowice a Jelcz Miłoszyce. Pociąg zatrzymywałby się m.in. w Chrząstawie, Nadolicach, na Kowalach i Sołtysowicach, dalej składy mogłyby jechać na dworzec Wrocław Nadodrze a nawet Wrocław Główny. W Urzędzie Marszałkowskim toczą się rozmowy o rewitalizacji linii kolejowej miedzy stacją Jelcz Miłoszyce i Wrocław Osobowice. W rozmowach biorą udział przedstawiciele miasta, urzędu marszałkowskiego, PKP PLK oraz prezydium Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.  – Prezydium wstępnie zaakceptowało propozycję, aby ten projekt został przyjęty do realizacji w ramach środków RPO WD na lata 2014-2020 jakimi ZIT dysponuje na projekty kolejowe – mówi Wojciech Zdanowski, dyr. Dep. Infrastruktury z UMWD. – Jednak to nie jest jeszcze ostateczna i wiążąca decyzja – wyjaśnia Wojciech Zdanowski. Linia w związku na fatalny stanem infrastruktury wymaga pilnych inwestycji. Zamknięta jest dla ruchu pociągów od kilku lat. Szacuje się, że koszty inwestycji pochłonęłyby 15-20 mln  zł, bo poza odnowieniem torowiska urzędnicy planują także budowę nowych przystanków kolejowych. Dzisiaj pociągi kursują z Wrocławia do Jelcza ze stacji Wrocław Główny, przez Brochów, Siechnice i Zakrzów.

Komunikacja zastępcza na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski

(Koleje Dolnośląskie)

Do końca obowiązującego rozkładu jazdy (13.12.2014 r.) na odcinku  Jelenia Góra – Lwówek Śląski w zamian za pociągi Kolei Dolnośląskich uruchomiona jest komunikacja zastępcza. Od 13.10.2014 r. w dni robocze kursować będzie pociąg o 7:40, a w soboty, niedziele i święta o 9:40 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Natomiast, codziennie o godz. 12:01 kursować będzie pociąg z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry. Za pozostałe pociągi uruchomiona będzie komunikacja zastępcza. W czasie trwania komunikacji zastępczej obowiązują ograniczenia w przewozie wózków i rowerów.

Nowa era w działalności PAŻP

(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

Po zakończeniu procesu tworzenia konsorcjum B4 (PAŻP, ANS CR, Oro Navigacija, LPS SR) przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w imieniu konsorcjum i podmiotów z nim stowarzyszonych, złożyli w Brukseli wniosek aplikacyjny o przyjęcie do struktur SESAR Joint Undertaking (SJU). Organizacja zrzesza instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, linie lotnicze, porty lotnicze oraz przemysł. SJU jest liderem w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, w ramach programu SESAR, mającego na celu opracowanie i wdrożenie jakościowo nowych i zunifikowanych rozwiązań infrastrukturalno-systemowych w zarządzaniu ruchem lotniczym w Europie. Przystąpienie PAŻP oraz partnerów z Litwy, Czech oraz Słowacji do SJU jest historycznym wydarzeniem dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Struktura SJU zostanie powiększona po raz drugi od momentu utworzenia organizacji. W ramach członkostwa w SJU PAŻP zaangażuje się w projekty badawczo-rozwojowe, które będą miały wpływ na kształt europejskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP będzie miał dostęp do najnowszych technologii, a przede wszystkim do bazy wiedzy (know-how), do której dotychczas dostęp był ograniczony.

Od maja 2015 Swiss poleci z Krakowa do Zurichu

(Kraków Airport)

Szwajcarskie linie lotnicze Swiss International Air Lines wracają w sezonie letnim na trasę Kraków – Zurich. Nowe połączenie ruszy od 1 maja 2015 r. i będzie realizowane cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki oraz niedziele). Bilety są już dostępne na stronie przewoźnika. To drugi przewoźnik, obok Eurolotu, który oferuje połączenia na trasie Kraków – Zurich. Linie lotnicze Swiss operowały na tej trasie do 2006 r.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły