Jak Wielka Brytania wspiera transport niskoemisyjny

0
17
Flaga Wielkiej Brytanii. Fot. Wikimedia Commons
Flaga Wielkiej Brytanii. Fot. Wikimedia Commons

19 grudnia 2018 roku brytyjskie biuro ds. pojazdów niskoemisyjnych opublikowało wytyczne umożliwiające staranie się o dofinansowanie zakupów vanów elektrycznych oraz typu plug-in. Wytyczne uwzględniają ulgi podatkowe dla przedsiębiorców, którzy kupują nowe pojazdy, które są produkowane jako hybrydy plug-in lub w pełni elektryczne, a także te, które przed zakupem zostały poddane konwersji i homologacji.

Wyższe normy niż Euro VI i zasięg

Kryteria homologacyjne zakładają, że pojazd po konwersji nie będzie emitować więcej niż 75 gramów CO2 na kilometr lub spełni normy emisyjne wyższe o 50 procent od tych wpisanych w standard Euro VI dla silników spalinowych.

Aby uzyskać zwolnienie podatkowe zakupiony pojazd, jeśli jest w pełni elektryczny, powinien pozwalać na pokonanie 60 mil (niemal 100 km) między ładowaniami lub w przypadku hybrydy plug-in posiadać elektryczny zasięg minimum 10 mil (ponad 16 km). Pojazdy muszą osiągać prędkość większą niż 50 mil/h (ponad 80 km/h).

Gwarancje na baterie

Dodatkowo Biuro ds. pojazdów niskoemisyjnych wymaga od producentów, aby baterie instalowane na pokładzie vanów oraz układy napędowe były objęte gwarancją na 3 lata lub 60 000 mil (ok. 100 000 km) z możliwością wydłużenia o kolejne 2 lata (w przypadku napędów spalinowych w hybrydach) i 5-letnią gwarancją na baterię i napęd w pojazdach elektrycznych. Istotne dla władz jest również bezpieczeństwo, dlatego furgonetki muszą spełniać minimalne standardy bezpieczeństwa obowiązujące w krajach UE. Wsparcie zakupów elektrycznych i furgonetek hybrydowych przewidziano na razie do kwietnia 2019 roku. Producenci chcący, aby ich pojazdy objęte były wsparciem zakupowym, muszą uprzednio zarejestrować się w systemie.

Agata Rzędowska