PKP Cargo analizuje możliwości akwizycji spółek kolejowych w krajach europejskich, w których prowadzi przewozy, ale z przeprowadzaniem kolejnych przejęć wstrzyma się do momentu zakończenia obecnie prowadzonych procesów akwizycji działającej głównie w Czechach Advanced World Transport (AWT) i polskiej CTL Logistics.
– Jesteśmy w ciągłym procesie śledzenia tego, co się dzieje na rynku europejskim, natomiast żadnych innych procesów w tej chwili nie prowadzimy. Po zakończeniu procesów, w których jesteśmy w chwili obecnej będziemy mogli powiedzieć dużo więcej – powiedział w rozmowie z ISBNews Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.
W opinii Derdy od tego zależy długoterminowa strategia jego firmy. Dodał, że PKP Cargo jest na etapie badania due diligence zarówno AWT, jak i CTL Logistics.
W przypadku polskiego przewoźnika do przejęcia niezbędne będzie uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
– Dyskusję na temat tego, co jest rynkiem właściwym dla przewozów towarowych prowadzimy od dłuższego czasu – stwierdził dalej Wojciech Derda. – Myślę, że będziemy mieli dla UOKiK bardzo dużo argumentów, żeby tę zgodę otrzymać. Oczywiście, nie jestem w stanie prognozować, jakie będą decyzje niezależnej instytucji państwowej.
Członek zarządu PKP Cargo poinformował również, że trwają zaawansowane prace zmierzające do ogłoszenia przetargu na nowe lokomotywy elektryczne, które jego firma chce wykorzystać do prowadzenia przewozów międzynarodowych.
– Zarząd podjął już decyzję o prowadzeniu przetargu, jesteśmy w trakcie dialogu technicznego z dostawcami lokomotyw wielosystemowych – powiedział Wojciech Derda. – Przypomnę, że PKP Cargo planuje zakup 10 takich lokomotyw, będzie to inwestycja rzędu 200 mln zł. Pozwoli nam to uniezależnić się od innych przewoźników w przewozach prowadzonych za granicą. Przetarg będzie ogłoszony w tym roku.
W najbliższym czasie spółka nie planuje innych zakupów taboru trakcyjnego i wagonów.
– Obecnie realizowane są dostawy 330 platform intermodalnych, wszystkie będą w dyspozycji PKP Cargo zgodnie z harmonogramem, do końca roku. W tym roku nie będzie dalszych przetargów na wagony. Natomiast w przypadku taboru spalinowego posiadamy wystarczający zasób, przy czym cały czas jesteśmy w procesach jego modernizacji – stwierdził Wojciech Derda.
Źródło: ISBnews