Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa jest bardzo zaniepokojona decyzją Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącą wykonania nawierzchni betonowej dla ponad 855 km dróg szybkiego ruchu w perspektywie finansowej 2014-2020.
– Zdecydowana większość firm wykonawczych w Polsce nie jest przygotowana do wykonywania nawierzchni w technologii betonowej (firmy posiadają głównie wytwórnie mas bitumicznych i sprzęt do ich układania i nie mają doświadczenia w technologiach betonowych) – uważa Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Jej zdaniem decyzja o budowie dróg w nawierzchni betonowej to dla zdecydowanej większości firm bardzo zła wiadomość, pierwszą perspektywę finansową wiele z nich zakończyło stratami, było dużo upadłości, natomiast w drugiej perspektywie nawet nie będą mogły wystartować do przetargów z powodu braku doświadczenia, sprzętu i wyposażenia.
– Na naszym rynku jest kilka dużych firm, często z obcym kapitałem, które wykonywały w Polsce pojedyncze kontrakty w technologii betonowej, one więc i ewentualnie firmy, które będą mogły przedstawić referencje firm matek z zagranicy w tych przetargach wystartują – twierdzi dalej Barbara Dzieciuchowicz. – Natomiast firmy średnie i małe nawet nie będą mogły być podwykonawcami na tych kontraktach. Powyższa decyzja postawi także w trudnej sytuacji firmy pracujące na rzecz branży drogowej, w tym dostawców kruszyw, rafinerie – producentów asfaltów, maszyn, urządzeń i wielu innych.
Jak stwierdza p.o. prezesa OIGD z informacji, które Izba posiada w Polsce nie były robione na szeroką skalę badania nad nawierzchniami betonowymi i argumentacja GDDKiA o ewentualnych oszczędnościach absolutnie Izby nie przekonuje. W opinii naszej organizacji w Polsce mamy zbyt mało doświadczeń z nawierzchniami betonowymi, aby aż na taką skalę w tej technologii budować drogi.
– Należy podkreślić, iż stosowana na zdecydowanej większości dróg technologia asfaltowa rozwija się, pojawiają się nowe typy nawierzchni, których trwałość jest zbliżona do trwałości nawierzchni betonowych – stwierdza Dzieciuchowicz. – Uważamy, że decyzja GDDKiA jest zbyt pochopna; wpłynie nie tylko na ograniczenie konkurencji na rynku robót drogowych, ale również nie uwzględnia realiów rynku wykonawczego i jest szkodliwa dla polskich przedsiębiorców, a w konsekwencji dla polskiej gospodarki.
Nie bez znaczenia jest również fakt, iż konsekwencją decyzji GDDKiA będą opóźnienia zarówno w już ogłoszonych jak i przygotowanych przetargach, nie mówiąc o dodatkowych kosztach tych czynności.
– Ponadto pragniemy nadmienić, że argumenty GDDKiA dotyczące wyższej trwałości nawierzchni betonowej, niższych kosztów eksploatacji i utrzymania (szczególnie zimowego) są dyskusyjne chociażby w kontekście ostatnich złych doświadczeń z tymi nawierzchniami naszych zachodnich sąsiadów (Niemcy) – twierdzi Barbara Dzieciuchowicz. – Izba wysłała oficjalne pismo do posła Stanisława Żmijana, przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury, z prośbą o zainteresowanie się tym problemem i zwołanie posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poświęconego temu tematowi z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
Izba wysłała również pismo do Marii Wasiak, ministra infrastruktury i rozwoju, z prośbą o osobiste zainteresowanie się tym, jakże istotnym dla naszej branży problemem.