Zdaniem PSPA, aby przyspieszyć wzrost sektora zrównoważonego transportu, konieczne jest wprowadzenie zmian do polskiego porządku prawnego. Obecnie liczba pojazdów elektrycznych w Polsce utrzymuje się na niskim poziomie. Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM, pod koniec kwietnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 5 641 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W konsekwencji, popyt na usługi ładowania jest stosunkowo niewielki. Tymczasem, operatorzy publicznie dostępnej infrastruktury ponoszą wysokie koszty stałe związane z zapewnieniem dostaw energii dla stacji ładowania. Opłaty dystrybucyjne dotkliwie obciążają operatorów, w praktyce uniemożliwiając rozbudowę infrastruktury na skalę konieczną dla szerszej popularyzacji samochodów elektrycznych.
W przypadku szybkich ładowarek na prąd stały (DC) o mocy 50 kW, niezbędnych do poruszania się pojazdami elektrycznymi na dłuższych trasach, opłaty stałe dystrybucyjne wynoszą obecnie ok. 1000 zł miesięcznie. Co istotne, operatorzy sieci stacji ładowania w Polsce ponoszą wyższe koszty utrzymania infrastruktury w porównaniu do podmiotów prowadzących podobną działalność w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
– Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie specjalnej Taryfy E, pozbawionej opłaty dystrybucyjnej stałej przy trzykrotnie wyższych opłatach zmiennych dystrybucyjnych. Jej wdrożenie pozwoliłoby wyeliminować nadmierne obciążenie operatorów sieci stacji ładowania opłatami dystrybucyjnymi – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Proponowana Taryfa E, poprzez powiązanie opłat dystrybucyjnych jedynie z wolumenem energii, pozwoli na dopasowanie profilu płatności za usługi dystrybucyjne do dynamiki rynku pojazdów elektrycznych. W konsekwencji ma potencjał, by umożliwić przełamanie poważnej bariery dla rozwoju elektromobilności, którą są bardzo wysokie opłaty dystrybucyjne stałe za energię elektryczną.