DrogiInfrastrukturaWszystko

Michalska: Toruń pogodzi kierowców, pieszych i rowerzystów

W Toruniu podejmowane są inicjatywy konsultacji w obszarze infrastruktury drogowej zainicjowane zarówno przez mieszkańców jak i urzędników. Pracownia Zrównoważonego Rozwoju przygotowała i realizuje w Toruniu, wraz z Miejskim Zarządem Dróg projekt „Przepis na ulicę”.

– Przepis na ulicę pokazuje, w jaki sposób można dyskutować o projektach drogowych i projektować ulice w taki sposób, aby pogodzić czasami skrajne oczekiwania użytkowników dróg: kierowców, pieszych i rowerzystów – wyjaśnia Dorota Michalska, czł. zarządu Pracowni Zrównoważonego Rozwoju, Toruń.

Nad praktyką drogowego dialogu przy planowaniu ulic, z której będą mogły czerpać lokalne władze samorządowe, drogowcy i mieszkańcy, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju pracowała na dwóch toruńskich ulicach – Starej Drodze oraz Polnej.

– Dialog z użytkownikami osiedlowej ulicy – Starej Drogi rozpoczął się od diagnozy społecznych potrzeb i oczekiwań odnośnie funkcji i sposobów użytkowania ulicy – twierdzi dalej Michalska. – Szczegółowe rozwiązania dla przebudowy ulicy powstały podczas dwóch spotkań publicznych z projektantem i przedstawicielem MZD oraz pracy grupy roboczej złożonej z okolicznych mieszkańców – przedstawicieli użytkowników ulicy. Zgodnie z potrzebami mieszkańców utrzymany zostanie lokalny charakter drogi i wprowadzona zostanie strefa zamieszkania. Zaproponowane przez lokalną społeczność rozwiązania pozwolą na pogodzenie interesów kierowców, pieszych i rowerzystów.

Drugą konsultowaną ulicą był jeden z odcinków ulicy Polnej, zbierajacej ruch z różnych części miasta. Tutaj również dialog z mieszkańcami rozpoczęto od diagnozy społecznej oraz badania natężenia ruchu.

Następnie w Mobilnym Punkcie Konsultacyjnym, wspólnie z  pracownikami MZD oraz projektantem prezentowaliśmy użytkownikom Polnej wstępną koncepcję przebudowy ulicy, zbieraliśmy uwagi i komentarze do zaproponowanych rozwiązań –  dodaje Dorota Michalska. Zgłaszanie uwag możliwe było także w formie elektronicznej i telefonicznej. Nad uwagami zgłoszonymi przez mieszkańców pracował projektant oraz urzędnicy z MZD. Przygotowują projekt ulicy Polnej, która w jak największym stopniu uwzględni potrzeby okolicznych mieszkańców i innych użytkowników ulicy.

Odejście od postrzegania ulicy według schematu: chodnik – jezdnia – chodnik i wspieranie projektowania ulic w miastach jako stref woonerf (żyjących ulic do mieszkania) zostało oficjalnie wpisane do programów Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w wielu miastach Polski, również w województwie kujawsko-pomorskim.

 

Źródło: edroga.pl


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X