Typhoon odpala Meteora

0
19
Typhoon z Meteorem. Zdjęcie: BAE Systems

Samolot wielozadaniowy Typhoon pomyślnie zakończył pierwszą serię próbnych odpaleń rzeczywistych pocisków MBDA Meteor, zdolnych do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem wzroku pilota (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile). Jest to kontynuacja prób kierowanych przez BAE Systems, demonstrujących integrację pocisku Meteor z systemem uzbrojenia Typhoona.

Próby są kontynuowane po podpisaniu kontraktu w 2013, zakładającego całkowitą integrację Meteora z Typhoonem. Ich celem jest zademonstrowanie, że uzbrojenie działa skutecznie w ramach systemu uzbrojenia samolotu.

Próby, kierowane przez BAE Systems, ze wsparciem MBDA, Selex ES, QinetiQ i Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przeprowadzone zostały w listopadzie 2014 na poligonie na Hebrydach w Wielkiej Brytanii. W ich ramach dopracowano i sprawdzono integrację pocisku z systemem uzbrojenia oraz zwiększono obwiednię odpalenia pocisku, przeprowadzając odpalenia na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach. Podczas prób zbadano też interfejs pocisk-system uzbrojenia, w trakcie działania łącza informacyjnego pomiędzy pociskiem i radarem pokładowym przy uzbrajaniu głowicy, zarówno przed odpaleniem, jak i po odpaleniu pocisku.

Lot wykonał pilot doświadczalny Nat Makepeace, który powiedział: „Samolot i jego uzbrojenie zachowywały się dokładnie tak, jak się spodziewano. Używa się go bardzo łatwo i intuicyjnie. Próby wykazały, że możemy używać pocisku w całym rozszerzonym zakresie obwiedni w sposób bezpieczny i dokładny. To znaczący krok naprzód w procesie integracji pocisku kierowanego Meteor z samolotem Typhoon.”

Produkowany przez MBDA Meteor jest pociskiem rakietowym z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, zaprojektowanym w celu umożliwienia odpalania wielu pocisków do celów manewrujących znajdujących się w dużej odległości, takich jak szybkie samoloty odrzutowe, małe bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące, w środowisku silnego zakłócania elektronicznego.

Meteor, zdolny do zwalczania celów powietrznych w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych, uzupełni używany obecnie przez Typhoona zestaw pocisków kierowanych, dając pilotowi większy wybór uzbrojenia podczas walki.

W planach są kolejne próbne odpalenia, będące częścią kontraktu integracji Meteora, mającego na celu kompletne rozszerzenie obwiedni odpalania i integrację systemu uzbrojenia, której kulminacją będzie zakończenie w 2017.

Próby odbyły się w roku, w którym odnotowano postęp w wielu różnych dziedzinach związanych z Typhoonem, co stanowi dowód doskonałych zdolności i osiągów samolotu. Królewskie Siły Powietrze Wielkiej Brytanii użytkują teraz najnowocześniejsze jak dotąd Typhoony z najnowszym standardem wyposażenia Phase 1 Enhancement. Modernizacja ta zapewnia, że Typhoon jest samolotem naprawdę wielozadaniowym. Postęp dokonał się także w wielu programach uzbrojenia – przyznano kontrakt na zakończenie integracji pocisku manewrującego Storm Shadow. Dokonano też pierwszego jednoczesnego zrzutu bomb Paveway IV. Oprócz tego 19 listopada 2014 podpisano kontrakt, wartości 1 miliarda Euro, na opracowanie i zainstalowanie radaru Captor E-Scan, dzięki któremu Typhoon otrzyma jeden z najnowocześniejszych radarów w świecie, mający szerokość wiązki większą, niż radar zastosowany w jakimkolwiek innym samolocie bojowym.

Źródło: BAE Systems