PKN Orlen i Śląsk zacieśniają współpracę na rzecz wodoru jako paliwa niskoemisyjnego

0
25
Źródło: PKN Orlen
Źródło: PKN Orlen

​PKN Orlen i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mają współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, napędzanego wodorem. Podczas konferencji Impact Mobility rEVoloution, która odbyła się w Katowicach, podpisano list intencyjny. Inicjatywa ma umożliwić realizację projektów wykorzystujących wodór w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

PKN Orlen dostarczy wodór na Śląsk

Podpisany list intencyjny zakłada wymianę informacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Ponadto wspólnie podejmowane mają być prace na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego na zasilaniu wodorowym, w transporcie publicznym w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– PKN Orlen jest usługodawcą. Jeśli klienci chcą mieć paliwo, to dany produkt sprzedajemy. Jeśli są klienci na produkt, którym jest wodór, to tenże sprzedajemy. Na Śląsku klient wyraził zainteresowanie wodorem, jako paliwo do napędu pojazdów elektrycznych. Planujemy więc nawiązać w tym zakresie współpracę. Zamiast baterii elektrycznych w takim pojeździe jest ogniwo wodorowe. My, jako firma powołana do dostarczania paliwa, wpisujemy się w ten rynek ze swoim produktem – powiedział Józef Węgrecki członek zarządu ds. operacyjnych w PKN Orlen po podpisaniu listu intencyjnego podczas konferencji Imapct Mobility 2019, która odbywa się w Katowicach. Podkreślił, że Grupa planuje dostarczyć wodór pod zamówienie oraz wybudować stacje ładowania wodoru w metropolii Śląskiej. – Dzięki podpisanemu listowi klient wie, że jak tylko będzie dysponował takimi pojazdami, my jesteśmy gotowi dostarczyć wodór – dodał Józef Węgrecki.

– Rozpoczęliśmy już budowę instalacji do produkcji wodoru w naszym zakładzie w Trzebini. Będziemy rozmawiać także z innymi miastami, które wyrażają zainteresowanie pojazdami z napędem na wodór. Już teraz, jako Grupa Orlen, mamy takie stacje w Niemczech, budujemy je także w Czechach i będziemy  je budować także w Polsce – powiedział.

– Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych technologii. Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce – uważa Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen, którego spółka cytuje w komunikacie.

Wodór może Śląskowi w redukcji emisji

– Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN Orlen będziemy wspierać rozwój tej technologii – podkreślał Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wodór

Wodór pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu może być stosowany w pojazdach elektrycznych, może stanowić alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym. PKN Orlen podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych, nie tylko w obszarze GZM. Instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.

PKN Orlen posiada już dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw. Zatankować wodór niebawem będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie.

BiznesAlert.pl/PKN Orlen