InfrastrukturaKolejeWęgiel. energetyka węglowaWszystkoŻegluga

Kister: Porty morskie powinny być zarządzane przynajmniej pośrednio przez spółki kontrolowane przez państwo

Mimo wcześniejszych zapowiedzi przed Bożym Narodzeniem nie zapadła decyzja w sprawie przejęcia spółki Port Gdański Eksploatacja (PGE) – ostatniego już prywatyzowanego portu w Polsce. Wg nieoficjalnych informacji Pulsu Biznesu decyzja ma zostać ogłoszona w styczniu 2015 r. Oznacza to, że wkrótce może się okazać, iż tajemniczy, maltański kapitał przejmie najbardziej wrażliwe części polskiej gospodarki. 

– Port w Gdańsku stanowi ważną część infrastruktury krytycznej państwa. I wobec tego powinien pozostać w bezwzględnym nadzorze z jego strony, jako podmiot o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa funkcjonowania państwa – uważa w rozmowie z naszym portalem dr Łukasz Kister, ekspert bezpieczeństwa Instytutu Jagiellońskiego – biegły sądowy, adiunkt Collegium Civitas.

Jego zdaniem chodzi zwłaszcza o te wszystkie jego elementy, które wiążą się z normalnym funkcjonowaniem portu morskiego.

– Dlatego też sam pomysł sprzedaży spółki, która zajmuje się obsługą infrastruktury portowej, z całym portem, jego zarządzaniem – jest dla mnie dość dziwny i nie rozumiem tego powodów – mówi dalej dr Łukasz Kister. – Być może istnieją jakieś ekonomiczne, które takie działanie uzasadniają. Ja ich nie znam. Natomiast z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa porty morskie, szczególnie na obszarze tak ważnego akwenu, jakim jest – jak się ostatnio okazuje – Bałtyk, są czymś, co dla naszego państwa powinno być istotne i być przezeń nadzorowane. Jeżeli nie bezpośrednio, ze strony urzędów państwowych, to przynajmniej pośrednio – przez spółki, których właścicielem jest przynajmniej w istotnej części państwo.

Zdaniem eksperta Instytutu Jagiellońskiego, jeżeli mamy zatem do czynienia, jak w tym przypadku, z portem działającym na zasadach komercyjnych, to skoro istnieją także państwowe spółki o charakterze typowo komercyjnym, jak PKP Cargo czy Węglokoks, mogłyby one takim portem zarządzać.

– A jednocześnie utrzymywać pieczę państwa nad ich funkcjonowaniem – twierdzi Łukasz Kister. – Bowiem porty same w sobie stanowią – powtórzę to raz jeszcze – bardzo kluczowy obszar z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Chodzi tu nie tylko o dostęp do morza, nie tylko zarządzanie transportem morskim, ale także o obszar, w którym istnieją takie zjawiska, jak przestępczość transgraniczna. Tak więc powinna być zapewniona możliwość nadzoru nad takimi obszarami, które mają znaczący wpływ na funkcjonowanie państwa wewnątrz.

W opinii dr Łukasza Kistera port jako taki nie jest przecież tylko elementem infrastruktury morskiej, bowiem bardzo mocno łączy się z infrastrukturą centralną państwa.


Powiązane artykuły

Katastrofa węgla kamiennego w Polsce

Likwidacja polskiego górnictwa węgla kamiennego jest sprawą niezręczną dla polskiego rządu, który pełni funkcje właścicielskie w tej branży. Wynika to...
Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....
Warszawa, 07.07.2025. Minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski podczas konferencji poświęconej premierze marki TEAM POLAND, 7 bm. w siedzibie PAP w Warszawie. TEAM POLAND to wspólna inicjatywa polskich instytucji rozwoju, stworzona z myślą o wspieraniu ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. (sko) PAP/PAP

Rząd rezygnuje z NABE. Spółki energetyczne reagują

W środę rano Ministerstwo Aktywów Państwowych oficjalnie ogłosiło rezygnację z realizacji projektu NABE (Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego), który zakładał wydzielenie...

Udostępnij:

Facebook X X X