icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Warsewicz: Pendolino przegrywa z innymi przewoźnikami

Pociągom Pendolino PKP Intercity wkrótce dojdzie kolejny konkurent. Po polskibus.com połączenia drogowe na tych samych trasach, co Pendolino (Warszawa – Kraków) zamierza uruchomić estoński przewoźnik autobusowy Lux Express.

– Największym atutem Pendolino jest to, że jest w stanie zaoferować lepszą ofertę dla pasażerów od istniejącej na rynku. Konkurencja miedzygałęziowa wymusza lepsze zachowania wśród konkurentów. Jeśli weźmiemy pod uwagę czas i cenę jako produkt i dostępność produktu to pociąg musi się mierzyć z autobusem, samochodem i samolotem na tych samych trasach – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes PKP Intercity.

Jego zdaniem samo Pendolino powinno konkurować bardziej z samolotem niż z autobusem pod kątem czasu dotarcia do przystanku końcowego, a także oferowanej ceny.

– Najistotniejsze są dwie trasy, po których jeździ Pendolino: Warszawa – Gdańsk i Warszawa – Kraków – dodaje Czesław Warsewicz. – Czasy przejazdów w stosunku do oferty Przewozów Regionalnych czy ekspresów niewiele różniące się świadczą o tym, że Pendolino przegrywa w obrębie konkurencji wewnątrzgałęziowej, tj. w porównaniu z innymi przewoźnikami kolejowymi. Za cenę ok. 40 zł ekspres Matejko trasę Warszawa – Kraków pokonuje w 10-15 min. dłużej od Pendolino. Jest to więc istotna dlań konkurencja.

Zdaniem Warsewicza nie ma obecnie dobrej drogi do Krakowa, zwłaszcza na odcinku Kielce – Kraków. I jeszcze taka sytuacja potrwa przez co najmniej kilka najbliższych lat. Mimo to na trasie tej rozwija prężnie działalność PolskiBus.com.

– Natomiast, gdy obecnie funkcjonuje dobra autostrada Warszawa – Gdańsk, czasy przejazdu pociągiem w przypadku tej trasy zrównują się z przejazdami pociągiem – dodaje b. prezes PKP Intercity. Zatem oferta Pendolino na tej trasie może nie wytrzymać konkurencji z przejazdami samochodem. Nic dziwnego, że Pendolino jeżdżą obecnie w połowie puste. Tymczasem w ciągu roku ich obłożenie nie powinno spadać poniżej poziomu 70 proc., a w okresach wakacyjnych czy urlopowych powinno dochodzić do 10 proc. Obecna sytuacja powinna więc niepokoić.

Zdaniem Warsewicza obecnie oferta Pendolino nie jest w stanie swoją ofertą zawalczyć o klienta w sposób, taki jak by można było oczekiwać. Oferowana cena jest trzykrotnie wyższa od Przewozów Regionalnych.

Pociągom Pendolino PKP Intercity wkrótce dojdzie kolejny konkurent. Po polskibus.com połączenia drogowe na tych samych trasach, co Pendolino (Warszawa – Kraków) zamierza uruchomić estoński przewoźnik autobusowy Lux Express.

– Największym atutem Pendolino jest to, że jest w stanie zaoferować lepszą ofertę dla pasażerów od istniejącej na rynku. Konkurencja miedzygałęziowa wymusza lepsze zachowania wśród konkurentów. Jeśli weźmiemy pod uwagę czas i cenę jako produkt i dostępność produktu to pociąg musi się mierzyć z autobusem, samochodem i samolotem na tych samych trasach – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes PKP Intercity.

Jego zdaniem samo Pendolino powinno konkurować bardziej z samolotem niż z autobusem pod kątem czasu dotarcia do przystanku końcowego, a także oferowanej ceny.

– Najistotniejsze są dwie trasy, po których jeździ Pendolino: Warszawa – Gdańsk i Warszawa – Kraków – dodaje Czesław Warsewicz. – Czasy przejazdów w stosunku do oferty Przewozów Regionalnych czy ekspresów niewiele różniące się świadczą o tym, że Pendolino przegrywa w obrębie konkurencji wewnątrzgałęziowej, tj. w porównaniu z innymi przewoźnikami kolejowymi. Za cenę ok. 40 zł ekspres Matejko trasę Warszawa – Kraków pokonuje w 10-15 min. dłużej od Pendolino. Jest to więc istotna dlań konkurencja.

Zdaniem Warsewicza nie ma obecnie dobrej drogi do Krakowa, zwłaszcza na odcinku Kielce – Kraków. I jeszcze taka sytuacja potrwa przez co najmniej kilka najbliższych lat. Mimo to na trasie tej rozwija prężnie działalność PolskiBus.com.

– Natomiast, gdy obecnie funkcjonuje dobra autostrada Warszawa – Gdańsk, czasy przejazdu pociągiem w przypadku tej trasy zrównują się z przejazdami pociągiem – dodaje b. prezes PKP Intercity. Zatem oferta Pendolino na tej trasie może nie wytrzymać konkurencji z przejazdami samochodem. Nic dziwnego, że Pendolino jeżdżą obecnie w połowie puste. Tymczasem w ciągu roku ich obłożenie nie powinno spadać poniżej poziomu 70 proc., a w okresach wakacyjnych czy urlopowych powinno dochodzić do 10 proc. Obecna sytuacja powinna więc niepokoić.

Zdaniem Warsewicza obecnie oferta Pendolino nie jest w stanie swoją ofertą zawalczyć o klienta w sposób, taki jak by można było oczekiwać. Oferowana cena jest trzykrotnie wyższa od Przewozów Regionalnych.

Najnowsze artykuły