Wolniewicz-Warska: viaToll można rozszerzać dokładnie tak samo, jak to przeprowadzano do tej pory

0
18

Urzędnicy GDDKiA spowalniają zaplanowane rozszerzenie systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych (viaTOLL) na kolejne trasy. W ten sposób pozbawia Krajowy Fundusz Drogowy środków na nowe inwestycje. Jednocześnie państwo coraz chętniej sięga do kieszeni kierowców, podnosząc wysokość kar za wykroczenia drogowe. Zdaniem Pracodawców RP GDDKiA powinna przedstawić wyjaśnienia w tej sprawie.

– Jeśli chodzi o stronę techniczną, strukturalną czy systemową, nie ma żadnych przeszkód w rozszerzaniu systemu viaToll o kolejne odcinki dróg. Drogi są przecież gotowe, oddane do użytku. Wobec tego system można rozszerzyć dokładnie tak samo, jak to przeprowadzano do tej pory – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Ewa Wolniewicz-Warska, przewodnicząca Komitetu Inteligentnych Systemów Transportowych oraz wiceprzewodnicząca Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIiT).

Jej zdaniem zgodnie z harmonogramem przyjętym na początku wdrażania tego systemu do tej pory znacznie więcej dróg powinno już być nim objętych.
– O ile pamiętam na rok 2015 przewidywano do rozszerzenia bez mała 1000 km dróg krajowych – mówi dalej Ewa Wolniewicz-Warska. – Natomiast nie zlecono objęciem ich systemem viaToll. Jest to dla mnie zagadką. Bo nie ma po temu żadnych przeszkód technicznych. Co więcej, przecież chodzi o jeden z nielicznych procesów, który nie konsumuje pieniędzy publicznych, ale je mnoży. W dodatku zwrócił się w ciągu zaledwie niespełna 1,5 roku od oczątku jego wdrażania.
W opinii szefowej Komitetu Inteligentnych Systemów Transportowych PIIiT jest on od tej pory jedynie źródłem uzyskiwania dochodów dla GDDKiA i Krajowego Funduszu Drogowego. I to pokaźnych.

– Przyniósł przecież do tej pory na czysto ponad 3 mld zł – szacuje Wolniewicz-Warska. – Jest to, szczególnie w obecnej, trudnej sytuacji finansowej naszego kraju, niezrozumiałe. Nie wiadomo, dlaczego nie wykorzystuje się bardzo przecież skutecznego sposobu reperowania finansów publicznych.