icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Koleje Mazowieckie: Nie rolujemy długu

KOMENTARZ

Donata Nowakowska

Rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich

W związku z nieprawdziwymi informacjami, które pojawiły się w artykule opublikowanym w BiznesAlert.pl pt. Kołodziejski: Obligacje Kolei Mazowieckich czyli zamiana starego kredytu na nowy (18.02.2015 r.), proszę o sprostowanie następujących treści:

    1. W artykule podane jest, że kapitał własny KM wynosi ok. 300 mln zł. W rzeczywistości kapitał własny spółki KM na dzień 31.12.2014 r wyniósł 520 mln zł. Po dziesięciu latach działalności 2015 rok spółka „Koleje Mazowieckie – KM” planuje zakończyć z majątkiem rzeczowym na poziomie prawie 2 mld PLN.
    2. Pada tu także zdanie:  …w 2011 r. spółka Koleje Mazowieckie wzięła kredyt na inwestycje, do spłacenia do 2016 r., w wysokości 420 mln zł. W rzeczywistości spółka KM w 2011 roku nie zaciągnęła kredytu,
      a dokonała emisji pięcioletnich obligacji w kwocie 100 mln EUR (ok. 420 mln PLN)  przeznaczonych
      na zakupy i modernizacje taborowe w latach 2011-2012 z dofinansowaniem  unijnym.
    3. W artykule pada stwierdzenie o tym, że …jego władze [sejmiku województwa mazowieckiego – przyp. D.N.] nigdy nie zamierzały spłacać poprzednio zaciąganych kredytów, planując je tylko rolować.
      W rzeczywistości środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są
      na wykup w 2016 roku pięcioletnich obligacji  o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla dalszych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015. Część Programu Emisji (200 mln zł) przeznaczona jest na pozyskanie krótkoterminowego finansowania umożliwiającego prefinansowanie dotacji dla projektów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych.
    4. Niepokoi nas także problem drożejących biletów kolejowych KM. – wyjaśniam, że powodem podwyżki było podwyższenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w Cenniku opracowanym przez PKP PLK średnio o 5 proc.

 

 

Reasumując, w 2014 r. spółka KM zawarła kontrakty z polskimi producentami na modernizację 27 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 22 sztuk piętrowych wagonów 2 sztuk lokomotyw do pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”, których realizacja nastąpi do końca 2015 roku. Kwota przeznaczona na te inwestycje to blisko 600 mln PLN, a sfinansowana zostanie z otrzymanych środków unijnych oraz z emisji obligacji, tym razem na rynku krajowym. Środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są na wykup w 2016 r. pięcioletnich obligacji  o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla wspomnianych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015.

KOMENTARZ

Donata Nowakowska

Rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich

W związku z nieprawdziwymi informacjami, które pojawiły się w artykule opublikowanym w BiznesAlert.pl pt. Kołodziejski: Obligacje Kolei Mazowieckich czyli zamiana starego kredytu na nowy (18.02.2015 r.), proszę o sprostowanie następujących treści:

    1. W artykule podane jest, że kapitał własny KM wynosi ok. 300 mln zł. W rzeczywistości kapitał własny spółki KM na dzień 31.12.2014 r wyniósł 520 mln zł. Po dziesięciu latach działalności 2015 rok spółka „Koleje Mazowieckie – KM” planuje zakończyć z majątkiem rzeczowym na poziomie prawie 2 mld PLN.
    2. Pada tu także zdanie:  …w 2011 r. spółka Koleje Mazowieckie wzięła kredyt na inwestycje, do spłacenia do 2016 r., w wysokości 420 mln zł. W rzeczywistości spółka KM w 2011 roku nie zaciągnęła kredytu,
      a dokonała emisji pięcioletnich obligacji w kwocie 100 mln EUR (ok. 420 mln PLN)  przeznaczonych
      na zakupy i modernizacje taborowe w latach 2011-2012 z dofinansowaniem  unijnym.
    3. W artykule pada stwierdzenie o tym, że …jego władze [sejmiku województwa mazowieckiego – przyp. D.N.] nigdy nie zamierzały spłacać poprzednio zaciąganych kredytów, planując je tylko rolować.
      W rzeczywistości środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są
      na wykup w 2016 roku pięcioletnich obligacji  o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla dalszych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015. Część Programu Emisji (200 mln zł) przeznaczona jest na pozyskanie krótkoterminowego finansowania umożliwiającego prefinansowanie dotacji dla projektów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych.
    4. Niepokoi nas także problem drożejących biletów kolejowych KM. – wyjaśniam, że powodem podwyżki było podwyższenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w Cenniku opracowanym przez PKP PLK średnio o 5 proc.

 

 

Reasumując, w 2014 r. spółka KM zawarła kontrakty z polskimi producentami na modernizację 27 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 22 sztuk piętrowych wagonów 2 sztuk lokomotyw do pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”, których realizacja nastąpi do końca 2015 roku. Kwota przeznaczona na te inwestycje to blisko 600 mln PLN, a sfinansowana zostanie z otrzymanych środków unijnych oraz z emisji obligacji, tym razem na rynku krajowym. Środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są na wykup w 2016 r. pięcioletnich obligacji  o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla wspomnianych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015.

Najnowsze artykuły