KOMENTARZ
Donata Nowakowska
Rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich
W związku z nieprawdziwymi informacjami, które pojawiły się w artykule opublikowanym w BiznesAlert.pl pt. Kołodziejski: Obligacje Kolei Mazowieckich czyli zamiana starego kredytu na nowy (18.02.2015 r.), proszę o sprostowanie następujących treści:
- W artykule podane jest, że kapitał własny KM wynosi ok. 300 mln zł. W rzeczywistości kapitał własny spółki KM na dzień 31.12.2014 r wyniósł 520 mln zł. Po dziesięciu latach działalności 2015 rok spółka „Koleje Mazowieckie – KM” planuje zakończyć z majątkiem rzeczowym na poziomie prawie 2 mld PLN.
- Pada tu także zdanie: …w 2011 r. spółka Koleje Mazowieckie wzięła kredyt na inwestycje, do spłacenia do 2016 r., w wysokości 420 mln zł. W rzeczywistości spółka KM w 2011 roku nie zaciągnęła kredytu,
a dokonała emisji pięcioletnich obligacji w kwocie 100 mln EUR (ok. 420 mln PLN) przeznaczonych
na zakupy i modernizacje taborowe w latach 2011-2012 z dofinansowaniem unijnym. - W artykule pada stwierdzenie o tym, że …jego władze [sejmiku województwa mazowieckiego – przyp. D.N.] nigdy nie zamierzały spłacać poprzednio zaciąganych kredytów, planując je tylko rolować.
W rzeczywistości środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są
na wykup w 2016 roku pięcioletnich obligacji o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla dalszych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015. Część Programu Emisji (200 mln zł) przeznaczona jest na pozyskanie krótkoterminowego finansowania umożliwiającego prefinansowanie dotacji dla projektów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych. - Niepokoi nas także problem drożejących biletów kolejowych KM. – wyjaśniam, że powodem podwyżki było podwyższenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w Cenniku opracowanym przez PKP PLK średnio o 5 proc.
Reasumując, w 2014 r. spółka KM zawarła kontrakty z polskimi producentami na modernizację 27 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 22 sztuk piętrowych wagonów 2 sztuk lokomotyw do pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”, których realizacja nastąpi do końca 2015 roku. Kwota przeznaczona na te inwestycje to blisko 600 mln PLN, a sfinansowana zostanie z otrzymanych środków unijnych oraz z emisji obligacji, tym razem na rynku krajowym. Środki z emisji obecnych obligacji w kwocie blisko 900 mln PLN przeznaczone są na wykup w 2016 r. pięcioletnich obligacji o wartości 100 mln EUR oraz na zapewnienie wkładu własnego, przy jednoczesnym udziale środków unijnych refinansowanych z tychże obligacji, dla wspomnianych inwestycji taborowych realizowanych w latach 2014-2015.