AlertEnergetykaOZE

Drugie życie baterii elektryka? Tauron i Solaris ruszą z prototypem magazynu energii w Jaworznie

fot. Solaris

Firmy Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology wspólnie z Tauronem będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt jest współfinansowany ze środków NCBiR.

Drugie życie baterii

Solaris w ramach tego projektu przekaże baterie o znamionowej energii 160 kWh na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji.

Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w 2011 roku. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. – Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii – zauważa spółka. Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 procent.

Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. – Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami Tauron oraz Impact – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.

Projekt ma przynieść owoce w 2022 roku

Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowiłby element infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem oraz dostarczaniem do odbiorcy końcowego. – Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem źródeł odnawialnych. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci – podkreśla Solaris.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zostało zaplanowane na 2022 rok.

Warto przypomnieć, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. We flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 (marki Solaris) jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80 procent floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.

Solaris/Bartłomiej Sawicki

Kurtyka: Podwójne życie baterii pozwoli na stabilizację sieci w Polsce (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Microsoft wycofuje się z indyjskiej rafinerii Rosnieftu

Microsoft wstrzymał świadczenie usług dla Nayara Energy, indyjskiej spółki, w której Rosnieft posiada blisko 50 procent udziałów. Drugi porównywalny pakiet...
Elektrownia jądrowa Vogtle z reaktorem AP1000 w USA. Źródło: Westinghouse

Atomowy renesans w USA. Nowe reaktory za oceanem

Westinghouse planuje budowę 10 reaktorów jądrowych AP1000 w USA do 2030 roku. Inicjatywa wpisuje się w strategię prezydenta Trumpa, który...

OSGE ma straty, bo inwestuje w spółki zależne. Także za granicą.

Orlen Synthos Green Energy miał w ubiegłym roku obrotowym 19,3 milionów złotych straty netto, o 30,3 procent więcej niż rok...

Udostępnij:

Facebook X X X