icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Infrastruktura dystrybucyjna na rzecz kolei otrzyma 4,4 miliarda złotych na rozbudowę

Prezes URE zatwierdził Plan Rozwoju PKP Energetyka na lata 2021-2025. Infrastruktura dystrybucyjna na rzecz kolei otrzyma wsparcie finansowe w wysokości 4,4 mld zł.

25 maja 2021 roku prezes Urzędu Regulacji Energetyki zaakceptował największy w historii PKP Energetyka Plan Rozwoju. 4,4 miliarda zł zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia zasilania trakcji kolejowej, zgodnie z rosnącymi potrzebami polskiej kolei. Nowoczesne urządzenia dostarczające energię będą w stanie zapewnić więcej mocy dla szybciej i częściej jeżdżących pociągów. Zatwierdzony plan zostanie zrealizowany już w najbliższych pięciu latach – czytamy w komunikacie PKP Energetyka.

„Plan Rozwoju PKP Energetyka na lata 2021-2025” to dokument określający zamiary inwestycyjne spółki. – Zawiera kierunki rozwoju zarówno w zakresie przyłączania nowych odbiorców, inwestycji w obecną infrastrukturę jak i wdrażanych systemów IT (cyfryzacja) czy OT (technologie operacyjne). Priorytetem PKP Energetyka jest tzw. Program Modernizacji Układów Zasilania (MUZa), za który spółka jest odpowiedzialna nieprzerwanie od 2011 roku. W latach 2011-2020 w ramach MUZy zrealizowano projekty o wartości ponad 2 mld zł. Wszystkie zgodnie z założonym harmonogramem i budżetem, nawet w tak wymagającym czasie jak okres pandemii koronawirusa. Do 2025 roku na realizację programu PKP Energetyka oraz przyłączenia nowych klientów przeznaczy prawie 3,65 mld zł. To ok. 84 procent całości środków przewidzianych w Planie Rozwoju na inwestycje infrastrukturalne. Niemal 420 mln zł (ok. dziewięć procent środków) posłuży natomiast do sfinansowania projektów modernizacji sieci dystrybucyjnej, a ok. 300 mln zł (prawie siedem procent całej puli) zostanie przeznaczone na inne inwestycje – podaje spółka.

PKP Energetyka przypomina, że projekt Planu Rozwoju został uzgodniony z prezesem Urzędu Regulacji Energetyki (URE), który w trakcie postępowania zweryfikował pozytywnie zgodność z przepisami prawa oraz z założeniami Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040). Ze względu na obszar działalności spółki, był on konsultowany z zarządami wszystkich województw, każde z nich wydało pozytywną opinię w zakresie przedłożonego dokumentu. Najwyższe wydatki w ramach Planu są przewidziane na 2023 rok – ponad miliard złotych. Średniorocznie inwestycje PKP Energetyka wyniosą około 880 mln złotych. Najwięcej projektów będzie realizowanych w województwach: mazowieckim, łódzkim, pomorskim oraz wielkopolskim, co jest zgodne z planami rozwoju kolei oraz potrzebami innych klientów. Rozbudowa i unowocześnianie zasilania transportu kolejowego to „zastrzyk” inwestycyjny dla wielu regionów, co jest szczególnie ważne w czasie odbudowy i wzmacniania polskiej gospodarki po kryzysie – podkreśla spółka.

PKP Energetyka/Jędrzej Stachura

PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie, który zasili polską kolej

 

Prezes URE zatwierdził Plan Rozwoju PKP Energetyka na lata 2021-2025. Infrastruktura dystrybucyjna na rzecz kolei otrzyma wsparcie finansowe w wysokości 4,4 mld zł.

25 maja 2021 roku prezes Urzędu Regulacji Energetyki zaakceptował największy w historii PKP Energetyka Plan Rozwoju. 4,4 miliarda zł zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia zasilania trakcji kolejowej, zgodnie z rosnącymi potrzebami polskiej kolei. Nowoczesne urządzenia dostarczające energię będą w stanie zapewnić więcej mocy dla szybciej i częściej jeżdżących pociągów. Zatwierdzony plan zostanie zrealizowany już w najbliższych pięciu latach – czytamy w komunikacie PKP Energetyka.

„Plan Rozwoju PKP Energetyka na lata 2021-2025” to dokument określający zamiary inwestycyjne spółki. – Zawiera kierunki rozwoju zarówno w zakresie przyłączania nowych odbiorców, inwestycji w obecną infrastrukturę jak i wdrażanych systemów IT (cyfryzacja) czy OT (technologie operacyjne). Priorytetem PKP Energetyka jest tzw. Program Modernizacji Układów Zasilania (MUZa), za który spółka jest odpowiedzialna nieprzerwanie od 2011 roku. W latach 2011-2020 w ramach MUZy zrealizowano projekty o wartości ponad 2 mld zł. Wszystkie zgodnie z założonym harmonogramem i budżetem, nawet w tak wymagającym czasie jak okres pandemii koronawirusa. Do 2025 roku na realizację programu PKP Energetyka oraz przyłączenia nowych klientów przeznaczy prawie 3,65 mld zł. To ok. 84 procent całości środków przewidzianych w Planie Rozwoju na inwestycje infrastrukturalne. Niemal 420 mln zł (ok. dziewięć procent środków) posłuży natomiast do sfinansowania projektów modernizacji sieci dystrybucyjnej, a ok. 300 mln zł (prawie siedem procent całej puli) zostanie przeznaczone na inne inwestycje – podaje spółka.

PKP Energetyka przypomina, że projekt Planu Rozwoju został uzgodniony z prezesem Urzędu Regulacji Energetyki (URE), który w trakcie postępowania zweryfikował pozytywnie zgodność z przepisami prawa oraz z założeniami Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040). Ze względu na obszar działalności spółki, był on konsultowany z zarządami wszystkich województw, każde z nich wydało pozytywną opinię w zakresie przedłożonego dokumentu. Najwyższe wydatki w ramach Planu są przewidziane na 2023 rok – ponad miliard złotych. Średniorocznie inwestycje PKP Energetyka wyniosą około 880 mln złotych. Najwięcej projektów będzie realizowanych w województwach: mazowieckim, łódzkim, pomorskim oraz wielkopolskim, co jest zgodne z planami rozwoju kolei oraz potrzebami innych klientów. Rozbudowa i unowocześnianie zasilania transportu kolejowego to „zastrzyk” inwestycyjny dla wielu regionów, co jest szczególnie ważne w czasie odbudowy i wzmacniania polskiej gospodarki po kryzysie – podkreśla spółka.

PKP Energetyka/Jędrzej Stachura

PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie, który zasili polską kolej

 

Najnowsze artykuły