EnergetykaOpinieRopaRozmowy

Naimski: Dzięki zbiornikom na ropę poradziliśmy sobie z kryzysem chlorkowym z 2019 roku (ROZMOWA)

Jesteśmy już od długiego czasu zabezpieczeni na wypadek wstrzymania rosyjskich dostaw. Rafinerie w Gdańsku i w Płocku, a także dwie rafinerie w Niemczech możemy zaopatrzyć z naftoportu bez dostaw ropociągiem ze wschodu. Nowa inwestycja w Gdańsku zwiększa możliwości PERN zaradzenia w przypadku przerw w dostawach z terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej – mówi pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Dobiega końca inwestycja PERN w gdańskim terminalu naftowym. Jak wpływa ona na bezpieczeństwo energetyczne Polski?

Piotr Naimski: Ma bezpośredni wpływ, ponieważ daje PERN-owi możliwość elastycznego przyjmowania tankowców z ropą i pozwala na różnicowanie gatunków ropy dla rafinerii, które są odbiorcami surowca. Dla porównania, 100-tysięczny zbiornik to mniej więcej jeden tankowiec. PERN zwiększył pojemność magazynów Terminalu Naftowym w Gdańsku do 765 tys. m. sześć. W rejonie Zatoki Gdańskiej PERN dysponuje prawie 2 mln m. sześć. pojemności magazynowych. Zakończenie II etapu rozbudowy TNG znacznie poprawia elastyczność i bezpieczeństwo dostaw ropy dla polskich rafinerii. Inwestycja ta uczyni z PERN-u bardzo istotnego gracza, jeśli chodzi o logistykę surowcową na Bałtyku. Rozbudowa TNG to jedno z zadań dla PERN w przyjętej w 2017 roku uchwale rządu PiS. Nowe zbiorniki zostały zbudowane zgodnie z planem. Cieszymy się, że wybudowali je polscy wykonawcy, a zaprojektowali polscy inżynierowie z Gazoprojektu PGNiG. To przykład, że chodzi nie tylko o to, by budować coś dużego, ale ważny jest cały łańcuch dostaw i podwykonawców, którzy w tym biorą udział. Duże inwestycje napędzają polską gospodarkę.

Na ile ta inwestycja uniezależnia nas od rosyjskiej ropy?

Jesteśmy już od długiego czasu zabezpieczeni na wypadek wstrzymania rosyjskich dostaw. Rafinerie w Gdańsku i w Płocku, a także dwie rafinerie w Niemczech możemy zaopatrzyć z naftoportu bez dostaw ropociągiem ze wschodu. Nasz naftoport jest w stanie zaspokoić ich potrzeby, co zostało już dowiedzione w praktyce w 2019 roku, kiedy do Polski zaczynała docierać zanieczyszczona związkami chloru ropa z Rosji. PERN w porozumieniu z odbiorcami wstrzymał dostawy ze wschodu i rafinerie były zaopatrywane dostawami z morza. Nowe zbiorniki polepszają bezpieczeństwo, ponieważ można czasowo przechować zanieczyszczony surowiec, używając zbiorników jako bufory w systemie. PERN poradził sobie z tym wyzwaniem; w systemie logistycznym już nie ma ropy zanieczyszczonej związkami chloru. Nowa inwestycja w Gdańsku zwiększa możliwości PERN zaradzenia w przypadku przerw w dostawach z terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej.

Dlaczego dla takich inwestycji istotny jest również aspekt cyberbezpieczeństwa?

System sterowania rurociągami i magazynami może być podatny na ataki z cyberprzestrzeni. Niedawno ofiarą takiego ataku był system przesyłowy w USA. Szczęśliwie PERN ma możliwość użytkowania swojej infrastruktury bez użycia nowoczesnej automatyki. W razie skutecznego ataku cybernetycznego zasuwy w ropociągach mogą być obsługiwane ręcznie, podobnie jak system napełniania cystern. Jest to dużo mniej wydajne, ale jest możliwe i pewne.

Jak przebiegają rozmowy z Rosjanami na temat odszkodowania za zanieczyszczoną ropę?

Rozmowy te były prowadzone przez PKN Orlen, i to Orlenowi należy zadać pytanie o rezultaty rozmów.

W zeszłym roku można było usłyszeć o 2023 roku jako realnym terminie oddania drugiej nitki Ropociągu Pomorskiego. Na jakim etapie znajduje się ta inwestycja?

Termin ten jest w zawieszeniu, ponieważ ostateczna decyzja inwestycyjna jest uzależniona od wyniku fuzji Orlenu z Lotosem. Funkcjonalność nowego rurociągu będzie uzależniona od potrzeb połączonego koncernu. PERN przygotowuje raport środowiskowy, studia wykonalności, a decyzja będzie podjęta wtedy, kiedy poznamy ostateczny wynik fuzji. Chodzi o skalę zapotrzebowania, charakter tego rurociągu i sposób jego użytkowania. Musi być jak najbardziej racjonalny.

Rozmawiał Mariusz Marszałkowski


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...
Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Skarga Niemców wstrzymuje budowę polskiego terminala kontenerowego

Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu została wstrzymana. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał decyzję środowiskową projektu po skardze niemieckiej organizacji...

Udostępnij:

Facebook X X X