BezpieczeństwoEnergetykaGaz.OpiniePodcasty

Oby kryzys graniczny skończył się tylko na armatkach wodnych. Spięcie

Spięcie BiznesAlert.pl. Fot. WOT. Grafika: Gabriela Cydejko.

Spięcie BiznesAlert.pl. Fot. WOT. Grafika: Gabriela Cydejko.

Kryzys graniczny to sprawnie zorganizowana operacja białoruskich, ale też prawdopodobnie rosyjskich służb specjalnych, która ma na celu wywołanie sztucznego kryzysu migracyjnego. Plan Białorusinów nie obejmuje wyłącznie działań w kierunki Polski, podobnie sytuacja wygląda na granicy białorusko-litewskiej czy białorusko-łotewskiej. W najnowszym podcaście Spięcie BiznesAlert.pl redaktorzy portalu Wojciech Jakóbik oraz Mariusz Marszałkowski analizują sytuację na granicy i starają się wyłożyć, jakie skutki może przynieść dla branży energetycznej.

Na początku ten kryzys miał charakter bardziej personalny, ponieważ był spowodowany próbą odwetu za brak poparcia przez Polskę i Litwę sierpniowych wyborów, które były sfałszowane. Polska, jak i Unia Europejska podjęły decyzję o nałożeniu sankcji na Białoruś, z tego powodu już nikt nie mówi o współpracy z Łukaszenką.

Co więcej, prezydent Białorusi postraszył Polskę i inne kraje odcięciem dostaw gazu. – Łukaszenka postraszył Polaków, ale nie tylko Polaków, bo także Litwinów, że zakręci dostawy gazu poprzez gazociąg Jamał-Europa – powiedział Mariusz Marszałkowski. Jednak to nie Białoruś trzyma ten kurek. – Łukaszenka sprzedał gazociągi Putinowi w 2011 roku – przypomina Wojciech Jakóbik.

Opracowała Gabriela Cydejko

 


Powiązane artykuły

Orka coraz bliżej? Rządowi kończy się czas

Zespół Zadaniowy ds. programu Orka zakończył przygotowanie rekomendacji dla Rady Ministrów. Rząd zobowiązał się wyłonić partnera do końca roku, tym...
Specjalny wysłannik USA na Ukrainę i Rosję, generał Keith Kellogg. Fot.: PAP / EPA / Boris Roessler

Odchodzi specjalny wysłannik Trumpa ds. Ukrainy

Według doniesień medialny Keith Kellog, specjalny wysłannik Trumpa ds. Ukrainy ma zamiar odejść ze swojego stanowiska w styczniu. Dyplomata jest...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X