(UPI.com/Business/Teresa Wójcik)
Departament Spraw Wewnętrznych Stanów Zjednoczonych przyjął projekt nowych, bardziej rygorystycznych przepisów zapewniających bezpieczniejszą pracę platform wiertniczych na morzu. Przepisy muszą być zatwierdzone przez parlament USA. Mają one zapobiegać takim tragicznym katastrofom, jaka wydarzyła się w kwietniu 2010 r. w Zatoce Meksykańskiej na platformie Deepwater Horizon pracującej dla koncernu BP.
Sekretarz Departamentu Zasobów Wewnętrznych, Sally Jewell, oświadczyła, że nowe przepisy stanowią nowy, ważny krok w kierunku zapewnienia ochrony życia ludzi pracujących na platformach oraz zabezpieczenia środowiska przed klęskami wycieku ropy. „Zarówno przemysł, jak administracja wyciągnęły krytyczne wnioski z tragedii
Deepwater Horizon” – podkreśliła Jewell.
Katastrofalny wybuch i pożar platformy Deepwater Horizon kosztował życie 11 pracowników wiertnicy. Wyciek ropy był największym na morzu na wodach Stanów Zjednoczonych. Sąd federalny w stanie Luizjana orzekł we wrześniu , że działalność BP na lądzie oraz na platformie Deepwater Horizon w Zatoce Meksykańskiej, nosiła znamiona winy umyślnej. W liczącym 152 str. orzeczeniu sąd uznał , że seria karygodnych zaniedbań i zaniechań BP na odwiercie i na platformie wiertniczej „stworzyły katastrofalną sytuację”, która doprowadziła do wybuchu, pożaru i wycieku ropy w 2010 r.BP wydzierżawił Deepwater Horizon od firmyTransocean.
W 2012 roku firma Halliburton, która świadczyła usługi wydobywcze dla BP została oskarżona o niszczenie wyników badań próbek cementu używanego przez nią do uszczelniania odwiertu pod platformą.
Amerykański Instytut Naftowy (American Petroleum Institute – API), który reprezentuje interesy przemysłu ropy i gazu, ocenił pozytywnie zaproponowane przepisy, podkreślając, że wprowadzają one ponad setkę nowych lub poprawionych norm zapewniających o wiele wyższy poziom bezpieczeństwa wydobycia i produkcji ropy. „ Po przeglądzie tych proponowanych przepisów mamy nadzieję, że uzupełnią one własne starania sektora ropy i gazu USA o poprawę bezpieczeństwa. – podkreślił Erik Milito, dyrektor API ds. poszukiwań i wydobycia w oświadczeniu –”Poprawa standardów przeciwwybuchowych dla głowic to jeden z wielu sposobów, dzięki którym wiertnicze operacje morskie będą jeszcze bezpieczniejsze.”