AlertEnergetykaMotoryzacjaŚrodowiskoWykop

EBI: Polacy coraz częściej kierują się zmianami klimatu przy wyborach konsumenckich

Źródło: wikimedia.org

Tematem drugiej części ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego dotyczącej klimatu za lata 2021–2022 jest analiza poglądów obywateli w kwestii zmiany klimatu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Wyniki tej edycji ankiety dotyczą przede wszystkim indywidualnych zachowań obywateli oraz działań podejmowanych przez nich w celu przeciwdziałania zmianie klimatu.

Pojazdy hybrydowe i elektryczne są wybierane częściej niż te z silnikiem benzynowym lub Diesla

Na pytanie o plany dotyczące kupna samochodu 73 procent respondentów z Polski odpowiedziało, że wybrałoby pojazd hybrydowy lub elektryczny. Wynik ten jest o 46 punkty procentowe wyższy niż odsetek Polaków, którzy w następnej kolejności kupiliby samochód z silnikiem benzynowym lub Diesla (27 procent). Dokładniej rzecz ujmując, 46 procent z nich wybrałoby pojazd hybrydowy, a 27 procent – elektryczny.

Polacy w wieku od 30 do 64 lat rozważający kupno samochodu są zainteresowani zwłaszcza zakupem pojazdu hybrydowego (na pojazd z takim napędem zdecydowałoby się 49 procent), natomiast wśród młodszych respondentów (w wieku od 15 do 29 lat) najrzadziej wybieraną opcją jest samochód elektryczny (28 procent). Młodzi respondenci z Polski chętniej wybraliby pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (38 procent) albo pojazd hybrydowy (34 procent).

Porównanie wyników uzyskanych w Polsce ze średnimi wynikami dla grupy krajów Europy Wschodniej: 46 procent Polaków rozważających kupno samochodu wybrałoby pojazd hybrydowy, natomiast w krajach Europy Wschodniej takiego wyboru dokonałoby 42 procent respondentów. W przypadku pojazdów elektrycznych i pojazdów z silnikiem benzynowym wynik ten jest w Polsce nieco niższy niż średnia w Europie Wschodniej (kupno pojazdu elektrycznego rozważyłoby 27 procent Polaków i 30 procent mieszkańców Europy Wschodniej, a pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla wybrałoby 27 procent Polaków i 29 procent respondentów z krajów Europy Wschodniej). Tylko niewielka część respondentów z Polski (17 procent) twierdzi, że nie ma teraz samochodu i nie planuje go kupić.

Ogółem w Europie osoby rozważające kupno samochodu wybierają przede wszystkim pojazdy hybrydowe (39 procent), drugie miejsce zajmują pojazdy z silnikiem benzynowym lub Diesla (33 procent), a trzecie – pojazdy elektryczne (pojazd elektryczny kupiłoby 28 procent respondentów). W Chinach osoby rozważające kupno samochodu najchętniej wybrałyby pojazd elektryczny (44 procent). Z kolei Amerykanie w pierwszej kolejności zdecydowaliby się na pojazd hybrydowy (38 procent), a w drugiej – na pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (33 procent), przy czym najmniej osób wybrałoby pojazd elektryczny (29 procent).

Ochrona klimatu a podróżowanie samolotem na wakacje

68 procent respondentów w wieku od 15 do 29 lat twierdzi, że bierze pod uwagę zmianę klimatu, gdy wybiera miejsce na spędzenie wakacji. Jednak 41 procent z nich (a także 30 procent osób w wieku od 30 do 64 lat oraz 20 procent osób w wieku 65 lat i starszych) twierdzi, że na wakacje latem 2022 roku poleci samolotem. Jedna czwarta (25 procent) młodych osób wskazuje, że wybierze podróż samolotem do odległego kraju (dla porównania, w grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi 15 procent, a w grupie osób w wieku 65 lat i starszych – 11 procent).

54 procent respondentów z Polski przyznaje, że kupuje używane ubrania zamiast nowych (jest to wynik o 12 punktów procentowych wyższy od średniej unijnej). Takie postępowanie jest częstsze u kobiet (64 procent) niż u mężczyzn (43 procent). Praktyka ta jest szczególnie rozpowszechniona w grupie wiekowej od 15 do 29 lat (63 procent), natomiast wśród osób w wieku 65 lat i starszych odsetek kupujących używane ubrania jest niższy aż o 21 punktów procentowych (42 procent).
42 procent Polaków bierze pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób w wieku od 15 do 29 lat – odsetek młodych osób biorących pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy wynosi 48 procent. W grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi natomiast 44 procent (o 4 punktów procentowych mniej).

– Pomimo oczywistych różnic pokoleniowych Polacy coraz częściej zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne i zachowania na bardziej odpowiedzialne i przyjazne dla środowiska, aby przeciwdziałać zmianie klimatu. Zmiany indywidualnych zachowań wskazują na to, że ludzie w każdym wieku chcą bardziej angażować się w swoim życiu codziennym w działania sprzyjające łagodzeniu kryzysu klimatycznego. Intencje te wybrzmiały podczas konferencji klimatycznej COP26 i są wyraźnym wskaźnikiem poparcia dla naszych dalszych wysiłków na rzecz promowania zielonej transformacji. Rolą EBI jako banku klimatycznego Unii Europejskiej jest finansowanie projektów w dziedzinie czystej energii, oszczędności energii, rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności oraz innowacji, które pomogą ograniczyć wzrost temperatury do poziomu 1,5°C lub niższego – powiedziała wiceprezes EBI Teresa Czerwińska.

 

Europejski Bank Inwestycyjny/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Rozpoczęła się budowa bazy PGE Baltica w Ustce

Symboliczne wbicie łopaty oficjalnie zainaugurowało budowę bazy operacyjno-serwisowej w porcie w Ustce. Nowoczesna infrastruktura portowa ma być gotowa do użytku...

Gigant technologiczny podpisał 20-letnią umowę na atom

Constellation (Nasdaq: CEG) i Meta podpisały 20-letnią umowę zakupu energii (PPA) na produkcję Centrum Odnawialnej Energii Clinton, wspierając cele Meta...
FSRU. Fot. Hoegh LNG.

Niemiecka młodzieżówka protestuje przeciwko pływającemu gazoportowi

Młodzieżówka niemieckiej partii socjaldemokratycznej (SPD), także znana pod nazwą Jusos, Młodzi Socjaliści dołączyli do protestów ruchu proklimatycznego Fridays for Future...

Udostępnij:

Facebook X X X