icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Orlen inwestuje pół miliarda złotych w bezpieczeństwo Rafinerii Gdańskiej

Orlen inwestuje ponad pół miliarda złotych we wzmocnienie bezpieczeństwa i zabezpieczenie dostaw produktów do Rafinerii Gdańskiej. Zbuduje przybrzeżny terminal do obsługi jednostek morskich, który od 2025 roku ma umożliwić przeładunek ponad miliona ton produktów.

Rafineria Gdańska zostanie doposażona w terminal do obsługi jednostek morskich. Orlen podaje, że inwestycja umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów od 2025 roku. Dotyczy to olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Wykonawcą projektu będzie konsorcjum firm na czele z sopocką grupą NDI. Równolegle, ponad 1,4 miliarda złotych zostanie przeznaczone na budowę tzw. Hydrokrakingowego Bloku Olejowego (HBO). Instalacje tego typu mają poprawiać ekonomikę przerobu ropy naftowej. Orlen zaznacza, że HBO będzie produkować rocznie ponad 400 tys. ton olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

– […] Przeznaczamy dwa miliardy złotych na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

– Zbudowaliśmy koncern multienergeytczny, który ma przeprowadzić transformację energetyczną naszego kraju. Nie uciekniemy przed inwestycjami i nowymi technologiami w drodze do tego celu. W 2022 roku Orlen wydał 17 miliardów złotych na inwestycje, w 2023 roku mają to być 34 miliardy – dodał.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Spółka zaznacza, że w ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. min.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z Rafinerią Gdańską.

Umowa z wykonawcą została podpisana pod koniec 2022 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2023 roku. Według planów, terminal będzie gotowy w 2025 roku.

Jędrzej Stachura

Ile naprawdę jest warta Rafineria Gdańska? Ekspertka odpowiada

Orlen inwestuje ponad pół miliarda złotych we wzmocnienie bezpieczeństwa i zabezpieczenie dostaw produktów do Rafinerii Gdańskiej. Zbuduje przybrzeżny terminal do obsługi jednostek morskich, który od 2025 roku ma umożliwić przeładunek ponad miliona ton produktów.

Rafineria Gdańska zostanie doposażona w terminal do obsługi jednostek morskich. Orlen podaje, że inwestycja umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów od 2025 roku. Dotyczy to olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Wykonawcą projektu będzie konsorcjum firm na czele z sopocką grupą NDI. Równolegle, ponad 1,4 miliarda złotych zostanie przeznaczone na budowę tzw. Hydrokrakingowego Bloku Olejowego (HBO). Instalacje tego typu mają poprawiać ekonomikę przerobu ropy naftowej. Orlen zaznacza, że HBO będzie produkować rocznie ponad 400 tys. ton olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

– […] Przeznaczamy dwa miliardy złotych na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

– Zbudowaliśmy koncern multienergeytczny, który ma przeprowadzić transformację energetyczną naszego kraju. Nie uciekniemy przed inwestycjami i nowymi technologiami w drodze do tego celu. W 2022 roku Orlen wydał 17 miliardów złotych na inwestycje, w 2023 roku mają to być 34 miliardy – dodał.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Spółka zaznacza, że w ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. min.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z Rafinerią Gdańską.

Umowa z wykonawcą została podpisana pod koniec 2022 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2023 roku. Według planów, terminal będzie gotowy w 2025 roku.

Jędrzej Stachura

Ile naprawdę jest warta Rafineria Gdańska? Ekspertka odpowiada

Najnowsze artykuły