icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Samolot na wodór pokazał, że potrafi latać

Piętnastominutowy lot samolotu napędzanego ogniwem paliwowym na wodór pokazuje, że to rozwiązanie może być alternatywą zmniejszającą zużycie paliw kopalnych oraz emisję gazów cieplarnianych. Wymaga jednak dalszych prac.

Samolot Dash-8 nazwany Universal Hydrogen z ogniwem paliwowym na pokładzie odbył trzeciego marca próbny lot przez piętnaście minut. Miał na pokładzie dwa ogniwa i 30 kg wodoru od Plug Power. Ogniwa zamieniają to paliwo w elektryczność i wodę.

Lotnictwo odpowiada za 2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla a w przyszłości ta liczba może wzrosnąć do czterech procent. Napęd wodorowy daje nadzieję na spadek emisji dzięki wypieraniu paliwa lotniczego bazującego na ropie.

Warto jednak zastrzec, że testowy samolot posiadał zapasowy napęd na paliwo konwencjonalne uzupełniający dostawy energii z ogniw. Największe wyzwanie to chłodzenie ogniw paliwowych rozgrzanych reakcją chemiczną, które w odróżnieniu od turbin napędzanych paliwem lotniczym nie korzystają z pędu powietrza, ale wymagają klimatyzacji.

Tech Crunch/Wojciech Jakóbik

Perzyński: Walka z lotnictwem nie uratuje klimatu

Piętnastominutowy lot samolotu napędzanego ogniwem paliwowym na wodór pokazuje, że to rozwiązanie może być alternatywą zmniejszającą zużycie paliw kopalnych oraz emisję gazów cieplarnianych. Wymaga jednak dalszych prac.

Samolot Dash-8 nazwany Universal Hydrogen z ogniwem paliwowym na pokładzie odbył trzeciego marca próbny lot przez piętnaście minut. Miał na pokładzie dwa ogniwa i 30 kg wodoru od Plug Power. Ogniwa zamieniają to paliwo w elektryczność i wodę.

Lotnictwo odpowiada za 2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla a w przyszłości ta liczba może wzrosnąć do czterech procent. Napęd wodorowy daje nadzieję na spadek emisji dzięki wypieraniu paliwa lotniczego bazującego na ropie.

Warto jednak zastrzec, że testowy samolot posiadał zapasowy napęd na paliwo konwencjonalne uzupełniający dostawy energii z ogniw. Największe wyzwanie to chłodzenie ogniw paliwowych rozgrzanych reakcją chemiczną, które w odróżnieniu od turbin napędzanych paliwem lotniczym nie korzystają z pędu powietrza, ale wymagają klimatyzacji.

Tech Crunch/Wojciech Jakóbik

Perzyński: Walka z lotnictwem nie uratuje klimatu

Najnowsze artykuły