AlertEnergetykaInfrastrukturaInnowacjeLotniskaRopa

Samolot na wodór pokazał, że potrafi latać

Samolot wodorowy. Fot. Universal Hydrogen.

Samolot wodorowy. Fot. Universal Hydrogen.

Piętnastominutowy lot samolotu napędzanego ogniwem paliwowym na wodór pokazuje, że to rozwiązanie może być alternatywą zmniejszającą zużycie paliw kopalnych oraz emisję gazów cieplarnianych. Wymaga jednak dalszych prac.

Samolot Dash-8 nazwany Universal Hydrogen z ogniwem paliwowym na pokładzie odbył trzeciego marca próbny lot przez piętnaście minut. Miał na pokładzie dwa ogniwa i 30 kg wodoru od Plug Power. Ogniwa zamieniają to paliwo w elektryczność i wodę.

Lotnictwo odpowiada za 2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla a w przyszłości ta liczba może wzrosnąć do czterech procent. Napęd wodorowy daje nadzieję na spadek emisji dzięki wypieraniu paliwa lotniczego bazującego na ropie.

Warto jednak zastrzec, że testowy samolot posiadał zapasowy napęd na paliwo konwencjonalne uzupełniający dostawy energii z ogniw. Największe wyzwanie to chłodzenie ogniw paliwowych rozgrzanych reakcją chemiczną, które w odróżnieniu od turbin napędzanych paliwem lotniczym nie korzystają z pędu powietrza, ale wymagają klimatyzacji.

Tech Crunch/Wojciech Jakóbik

Perzyński: Walka z lotnictwem nie uratuje klimatu


Powiązane artykuły

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Jak wygląda przyszłość wodoru w polskim transporcie?

Liczba czynnych stacji tankowania i pojazdów napędzanych wodorem na ulicach determinuje poziom wykorzystania tej technologii. Obecnie w Polsce jest tylko...

Wyścig zbrojeń w epoce dronów. W centrum rywalizacja Chin z USA

Stany Zjednoczone przyspieszają rewolucję dronową w swoich siłach zbrojnych. Pentagon ogłosił plany powszechnej integracji małych dronów bojowych z każdą gałęzią...

Cięcia w produkcji energii z OZE rosną. A rekompensat brak

Nierynkowe ograniczenia produkcji energii przez przemysłowe instalacje OZE nadal rosną, choć na razie nie tak dynamicznie, jak w ubiegłym roku....

Udostępnij:

Facebook X X X