Chiny mogą budować Gdyńkong przez Hutchinsona

0
95
Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl
Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl

Zachodnie agencje medialne spekulują na temat możliwości przejęcia pakietu akcji Hutchinson Ports przez spółki związane z reżimem komunistycznym Chin. To spółka zarządzająca portem kontenerowym w Gdyni.

Reuters oraz Bloomberg sugerują, że PSA International wystawi w tym roku na sprzedaż 20 procent akcji Hutchinson Ports, a mają być nimi zainteresowane chińskie COSCO oraz China Merchants z udziałami skarbu państwa komunistycznych Chin.

Hutchinson Ports Gdynia to spółka zarządzająca gdyńskim portem kontenerowym, która otrzymała go w dzierżawę wieczystą na 99 lat. Media obiegło określenie „Gdyńkong”, kiedy okazało się, że Chińczycy interesują się portem zewnętrznym w Gdyni, który znajduje się w pobliżu portu wojennego NATO istotnego dla całej wschodniej flanki w dobie inwazji Rosji na Ukrainie, o czym pisał BiznesAlert.pl.

Hutchinson Ports Holdings Limited to spółka-córka CK Hutchinson Holdings, korporacji zarestrowanej w Hong Kongu i na Kajmanach z 80 procentami akcji. 20 procent dzierży PSA International, operator portowy zarejestrowany w Singapurze i Antwerpii.

Wejście firm bezpośrednio związanych z państwem chińskim do portu kontenerowego w Gdyni zwiększyłoby wpływ na tę infrastrukturę krytyczną.

Splash247/Reuters/Bloomberg/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Chińczycy mogą dostać widok na NATO w porcie instalacyjnym offshore