AlertInfrastruktura

Spotkanie ministra infrastruktury z prezesem EBOR tematem rozmów, wsparcie dla Ukrainy

Minister Adamczyk podczas wystąpienia komentującego rozwiązania zaproponowane przez KE / fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister infrastruktury Rafał Weber spotkali się w Warszawie z prezesem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Odile Renaud-Basso. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele polskich spółek kolejowych: PKP SA, PKP LHS i PKP CARGO. 

Jak podano rozmowy dotyczyły wsparcia finansowego i projektowego ukraińskiego rządu i przedsiębiorstw świadczących podstawowe usługi oraz rozwoju korytarzy solidarnościowych, alternatywnych szlaków logistycznych łączących UE z Ukrainą. Wyjaśniono, że taka pomoc pozwoli zaspokoić najpilniejsze potrzeby dotkniętej wojną Ukrainy.

– Od przeszło roku dzień po dniu przekonujemy się, że rola transportu w procesie pomocy Ukrainie zarówno cywilnej, humanitarnej jak i tej wojskowej jest nieoceniona. Sukcesem jest włączenie do projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej o transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T nowego, bardzo potrzebnego korytarza Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie, którego kręgosłup stanowi szlak Via Carpatia, a w przyszłości Rail Baltica. To istotne, bo szlak ten ma swoje odnogi biegnące na Ukrainę – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W komunikacie dodano, że podczas spotkania omówiono korytarze solidarnościowe – szlaki logistyczne łączące UE i Ukrainę, które po inwazji Rosji oraz blokadzie ukraińskich portów morskich ustanowiła w maju 2022 roku Komisja Europejska i sąsiadujące z Ukrainą państwa członkowskie. Wyjaśniono, że nowe szlaki transportowe, które biegną m.in. przez Polskę, mają kluczowe znaczenie, ponieważ zapewniają Ukrainie możliwość eksportu i importu towarów.

Rozmowy w tej sprawie ministra Adamczyka z tymi konkretnymi podmiotami w pewien sposób krystalizuje jaką rolę Polska chce odgrywać przy przyszłej odbudowie Ukrainy. Przede wszystkim cała logistyka przedsięwzięcia która z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie opierała się na Polsce,

Polska Agencja Prasowa/Bartosz Siemieniuk


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X