AlertInfrastrukturaKolejeOnetŚrodowiskoWykop

Pociągi na baterie mogą być remedium przyspieszenie rozwoju kolei w Europie

Luxtorpeda 2.0

Tak ma wyglądać pociąg (fot. ARP)

Podczas gdy branża lotnicza dąży do zbudowania pierwszych samolotów zasilanych bateriami, sektor kolejowy po cichu pracuje nad szybszą alternatywą. Obecnie na europejskie tory wjeżdżają pierwsze pociągi zasilane bateriami.

Warto zwrócić uwagę, że europejska sieć kolejowa stale się rozwija, ale duża część (40 procent) linii na kontynencie nie została jeszcze zelektryfikowana, a ponad połowa pociągów jest napędzana wyłącznie olejem napędowym. W kontekście kryzysu energetycznego, Europę w najbliższych latach czeka gwałtowny rozwój transportu zbiorowego, jednak będą potrzebne nowatorskie rozwiązania.

Pociągi na baterię już zaczęły kursować w krajach europejskich. Obecnie  flota pociągów na baterię z firmy Hitach kursuje we Włoszech. Jest to pierwsza faza projektu o wartości 1,23 miliarda euro, który doda 135 pociągów zasilanych bateriami do sieci krajowego operatora Trenitalia, kursującego w Kalabrii, Friuli-Wenecji Julijskiej, Lacjum, Toskanii oraz na Sycylii i Sardynii.

Interesujące jest, że flota pociągów na baterie z firmy Hitachi została wykonana w 93 procent z materiałów nadających się do recyklingu, jednocześnie zmniejszając emisję dwutlenku węgla i zużycie paliwa o 50 procent w porównaniu z pociągami z silnikami wysokoprężnymi. Ponadto, pociągi jeżdżąc przez obszary miejskie nie emitują zanieczyszczeń i zmniejszają poziom hałasu, zatem korzyść dla mieszkańców i środowiska jest wyraźna.

Pociągi co prawda mają krótki zasięg, do 15 kilometrów na samym akumulatorze, ale mogą ładować się podczas jazdy za pomocą pantografu (urządzenie na szczycie pociągu, które łączy go z linią energetyczną) lub przez hamowanie, co oznacza, że może ładować się wielokrotnie podczas podróży. Maksymalna prędkość to 160 km/h.

Niektóre linie kolejowe w wielu krajach stoją w obliczu żmudnej walki o elektryfikację ze względu na swoje położenie geograficzne, jednak ten proces jest bardzo długotrwały i kosztowny. Jednak postęp technologiczny w dziedzinie pociągów na baterie może okazać się remedium na przyspieszenie rozwoju kolei w Europie.

BBC / Jacek Perzyński

Chiny osiągają postępy w branży kolei wodorowej, ale muszą gonić Niemców


Powiązane artykuły

Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...
Lou Martinez Sancho, dyrektor wykonawcza ds. technologii i wiceprezes ds. badań i rozwoju w Westinghouse. Fot. Burson Poland

Polska wykorzysta sztuczną inteligencję z USA w pierwszej elektrowni jądrowej

– Westinghouse wykorzystuje sztuczną inteligencję w unikalny sposób, bazując na danych operacyjnych gromadzonych przez dekady we wszystkich oddziałach firmy i...
FSRU. Fot. Hoegh LNG.

Niemiecka młodzieżówka protestuje przeciwko pływającemu gazoportowi

Młodzieżówka niemieckiej partii socjaldemokratycznej (SPD), także znana pod nazwą Jusos, Młodzi Socjaliści dołączyli do protestów ruchu proklimatycznego Fridays for Future...

Udostępnij:

Facebook X X X