AlertWszystko

Inteligentny transport publiczny w Rzeszowie

(Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju)

Dzięki ponad 250,5 mln zł z Programu Rozwój Polski Wschodniej, rzeszowski transport publiczny przeszedł prawdziwą metamorfozę. Fundusze Europejskie umożliwiły zakup 80 ekologicznych autobusów, przebudowę i rozbudowę układu ulicznego oraz wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego.

Projekt pn. „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic” polegał m.in. na przebudowie infrastruktury drogowej w ciągu ulic: Podkarpackiej, Dąbrowskiego, Lubelskiej, Rejtana wraz z rozbudową węzła drogowego al. Wyzwolenia – ul. Warszawska, rozbudowie skrzyżowania wraz z wykonaniem śluz autobusowych w ciągu DK 4 oraz na drogach powiatowych Rzeszowa, a także zmodernizowaniu przystanków na teranie miasta.Unijne fundusze przeznaczono także na zakup ekologicznych autobusów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Kluczowym elementem przedsięwzięcia było wdrożenie Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego, składającego się z czterech modułów: Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD), Zarządzania Transportem Publicznym (SZTP), Informacji Pasażerskiej (E-INFO), Elektronicznego Poboru Opłat (E-BILET).

Zakupiony autobus

Źródło: Miasto Rzeszów

Zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala na sterowanie ruchem w mieście w zależności od jego natężenia. Wprowadzano także wiele usprawnień i udogodnień w poruszaniu się komunikacją miejską. Podróżni mają do dyspozycji tablice informacyjne na przystankach oraz w autobusach, a także aplikację, dzięki której na stroniekorzystając także z urządzeń mobilnych, mogą planować swoją podróż i kontrolować jej przebieg.

Dodatkowym ułatwieniem jest wprowadzenie elektronicznej formy zapłaty za przejazd autobusami komunikacji miejskiej – Rzeszowska Karta Miejska. Za pośrednictwem 29 biletomatów stacjonarnych i 80 mobilnych oraz kasowników lub serwisu internetowego, podróżni mogą zarządzać swoim e-biletem o każdej porze. Zakrojona na szeroką skalę inwestycja w rzeszowski transport publiczny czyni go bardziej funkcjonalnym i przyjaznym dla podróżujących, stanowiąc atrakcyjną alternatywę dla ruchu samochodowego.


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X