AlertEnergetykaInfrastrukturaKoleje

Orlen zakupił pierwszą lokomotywę wodorową, ruszyły testy

PKN Orlen. Fot. Jędrzej Stachura

PKN Orlen. Fot. Jędrzej Stachura

W ramach rozwoju źródeł zeroemisyjnych Orlen rozpoczął test pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej. W ramach testów przejechała ona na linii Gdynia-Hel.

Orlen nabył od PESA Bydgoszcz lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym napędzanym przez wodór. Rozpoczęto również jej testy, pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia-Hel. Jest to jeden z punktów strategii wodorowej koncernu, mającej na celu wykorzystanie tej substancji w transporcie. Do 2030 roku Orlen przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycję w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i przetwarzania odpadów komunalnych w wodór.

– Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – mówi Daniel Obajtek prezes Orlenu.

Nabyta lokomotywa manewrowa ma pracować docelowo na bocznicy zakładu produkcyjnego w Płocku. Umowa obejmuje również czteroletni pakiet serwisowy zawierający m.in. standardowe przeglądy i naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy wynosi 175 kg, pięć razy więcej niż w autobusach z napędem wodorowym. Tym samym ma możliwość pracy całodobowej. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.

Orlen planuje dalszą wodoryzację floty lokomotyw. W dalszej perspektywie stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.

W ramach strategii wodorowej do 2030 roku Orlen rozwija również sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w  Polsce i za granicą. W 2021 roku uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive z którego dostarczane jest paliwo do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe. Ogłoszono również, że jeszcze w 2023 roku w Polsce zostaną oddane do użytku stacje tankowanie aut w Poznaniu i w Katowicach. Do 2025 roku w innych lokalizacjach m.in. Warszawie, Gdyni i Pile.

Orlen / Marcin Karwowski

Orlen i PERN przedstawiły swoją wodorową wizję przyszłości


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Dymisja dwóch ukraińskich ministrów w związku z korupcją w energetyce

Rada Najwyższa (parlament) Ukrainy przyjęła w środę dymisję ministrów sprawiedliwości i energetyki, związanych z aferą korupcyjną w państwowym operatorze elektrowni...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Udostępnij:

Facebook X X X