BezpieczeństwoEnergetykaGaz.OpiniePodcasty

Czy Balticconnector to kolejna ofiara terroryzmu energetycznego? Spięcie

W najnowszym odcinku podcastu Spięcie, Marcin Karwowski i Jędrzej Stachura rozmawiają o incydencie na gazociągu Balticconnector, łączącym Finlandię i Estonię. To kolejny przypadek uszkodzenia infrastruktury krytycznej w Europie.

– Ósmego października 2023 roku służby fińskie i estońskie poinformowały o spadku ciśnienia w gazociągu łączącym te dwa kraje, czyli Balticconnectorze. Strona fińska, która prowadzi śledztwo z racji tego, że Balticconnector leży w jej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej Finlandii ustaliła, iż magistrala została uszkodzona przez ingerencję zewnętrzną – mówi Marcin Karwowski, redaktor BiznesAlert.pl.

– Warto zwrócić uwagę na ruchy statków przed samym zdarzeniem. W czasie poprzedzającym incydent w okolicy przebywały trzy statki rosyjskie, tj. Admirał Sibiriakow, Admirał Władimirski oraz SVG Flot. Pierwszy z nich był również wymieniany w kontekście ubiegłorocznych wybuchów na Nord Stream 1 i Nord Stream 2. Nie możemy jednoznacznie wskazać na Rosjan, jednak obecność tych jednostek jest niepokojąca – mówią autorzy podcastu.

– Unia Europejska i NATO rozmawiają o ochronie infrastruktury krytycznej od wielu miesięcy, jednak w dalszym ciągu dochodzi do uszkodzeń kluczowych gazociągów czy farm wiatrowych, tak jak kilka miesięcy temu w przypadku uszkodzenia wieży na Morzu Północnym. To może sugerować, że w tym elemencie jest pole do poprawy – wskazuje Jędrzej Stachura.

– Ochrona infrastruktury krytycznej nie jest prostym zadaniem. Przykładowo, atak na gazociąg Balticconnector czy inny jest działaniem asymetrycznym. Sam Balticconnector to magistrala od długości ponad 150 km, ponad 70km biegnie po dnie morza. To sprawia, że ochrona każdego kilometra jest zadaniem arcytrudnym, natomiast atak wymaga „zaledwie” znalezienia luki w systemie – podkreśla Marcin Karwowski.

Cały odcinek znajdą Państwo na platformach YouTube, Spotify oraz SoundCloud:

 

Unia bierze pod lupę chińskie elektryki. Preludium wojny handlowej? Spięcie


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...

Motyka odpowiada na projekt prezydenta zespołem specjalnym

Ministerstwo energii powołało specjalny zespół do opracowania rekomendacji i założeń do propozycji przepisów dot. kształtowania i kalkulacji taryf dla energii...

Udostępnij:

Facebook X X X