AlertEnergetykaGaz.InfrastrukturaKolejeOZE

Pierwsza manewrowa lokomotywa wodorowa ma testy za sobą

Lokomotywa manewrowa na wodór, źródło: PESA

W bocznicy Ciech Cargo miały miejsce test pierwszej manewrowej lokomotywy wodorowej w Polsce. Jej twórcą jest PESA.

Próby miały miejsce w czwartek 9 listopada na terenie bocznicy kolejowej w Innowrocławiu. Lokomotywa została wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz i jest to model SM42-6Dn. W skład systemu trakcyjnego wchodzą dwa ogniwa paliwowe, każde o mocy 85 kW, bateria i cztery silniki trakcyjne. Pojazd mieści w sobie 175 kg wodoru i jak pisze PESA jest to pierwsza lokomotywa tego typu dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.

– Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: – po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w  ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne. – mówi Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.

Wspomnianym potencjalnym kupcem jest Ciech Cargo, to na terenie tej spółki odbyły się testy. W ich ramach wykonano testy manewrowe, zarówno samej lokomotywy jak i składów, które mogłaby ciągnąć. Spółka rozważa wykorzystanie technologii wodorowej aby zmniejszyć emisyjność sektora kolejowego.

PESA / Marcin Karwowski

Siemieniuk: Wszystkie kolory tęczy wodoru wojskowego


Powiązane artykuły

Microsoft wycofuje się z indyjskiej rafinerii Rosnieftu

Microsoft wstrzymał świadczenie usług dla Nayara Energy, indyjskiej spółki, w której Rosnieft posiada blisko 50 procent udziałów. Drugi porównywalny pakiet...
Elektrownia jądrowa Vogtle z reaktorem AP1000 w USA. Źródło: Westinghouse

Atomowy renesans w USA. Nowe reaktory za oceanem

Westinghouse planuje budowę 10 reaktorów jądrowych AP1000 w USA do 2030 roku. Inicjatywa wpisuje się w strategię prezydenta Trumpa, który...

OSGE ma straty, bo inwestuje w spółki zależne. Także za granicą.

Orlen Synthos Green Energy miał w ubiegłym roku obrotowym 19,3 milionów złotych straty netto, o 30,3 procent więcej niż rok...

Udostępnij:

Facebook X X X