AlertEnergetykaEnergia elektrycznaOZEŚrodowisko

Samoloty niedługą będą latać na silnikach wodorowych

Samolot wodorowy. Fot. Universal Hydrogen.

Samolot wodorowy. Fot. Universal Hydrogen.

Branża lotnicza jest jednym z najbardziej emisyjnych środków transportu, jednak w przyszłości mogą je zasilać silniki wodorowo-elektryczne. Brytyjsko-amerykański start-up ZeroAvia otrzymał wielki zastrzyk finansowy i ma ambitne plany w realizacji tego celu. Jest to zeroemisyjne urządzenie i kolejny krok ku zmniejszeniu śladu węglowego – podaje brytyjski Financial Times.

Lotniczy start-up ZeroAvia otrzymał łączne wsparcie w wysokości 116 milionów dolarów na opracowanie silnika wodorowo-elektrycznego do lotów. Pieniądze pomogą brytyjsko-amerykańskiemu start-upowi w opracowaniu silników i uzyskaniu certyfikacji brytyjskich organów regulacyjnych do końca 2025 roku.

Financial Times wskazuje, że firma otrzymała zastrzyk finansowy od wielu inwestorów, w tym 40 milionów dolarów tylko od brytyjskiego Banku Infrastruktury. Inwestycja kapitałowa sprawia, że ​​bank, który powstał dwa lata temu w celu pozyskiwania finansowania prywatnego na projekty klimatyczne, jest jednym z pięciu największych inwestorów ZeroAvia, obok funduszu innowacji energetycznych Billa Gatesa, Breakthrough Energy Ventures. W ostatniej zbiórce wzięły także udział Airbusi fundusz inwestycyjny Neom z Arabii Saudyjskiej.

ZeroAvia podkreśla, że ma nadzieję na pierwszy lot komercyjny do 2025 roku, a samolot pomieści od 9 do 19 pasażerów i pokona 480 kilometrów. Ponadto do 2027 roku do służby wejdzie samolot mieszczący od 40 do 80 miejsc i będzie zdolny do pokonania dystansu ponad 1100 kilometrów.

Brytyjsko-amerykański projekt już budzi zainteresowanie światowych firm lotniczych. Oczekuje się, że wkrótce firma ogłosi nazwę linii lotniczych, które zgodzą się latać na silnikach nowej generacji. Interesujący jest fakt, że w styczniu tego roku zakończył się lot testowy samolotu śmigłowego częściowo napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, co daję nadzieję na skuteczną realizację tego planu.

Należy dodać, że plany wdrożenia silników wodorowo-elektrycznych są ambitne, jednak niektórzy eksperci uważają, że ich szybkie zdrożenie jest nierealne. Jednak istnieje coraz większa zgoda co do tego, że wodór będzie odgrywać coraz większą rolę w zasilaniu samolotów krótko- i średniodystansowych, co podkreśla zainteresowanie wodorem jako sposobu na zmniejszenie śladu węglowego branży lotniczej.

Financial Times / Jacek Perzyński

Największa pompa ciepła świata ruszy w hubie odnawialnym Danii


Powiązane artykuły

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Udostępnij:

Facebook X X X