AlertBezpieczeństwoInfrastruktura

Rząd o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: Nie kasujemy tego projektu

– Nie kasujemy Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo gdybyśmy chcieli skasować, to byłaby prosta sprawa. Trzeba byłoby zmienić uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie i zakończyć finansowanie, licząc się ze stratami. Chcemy z tego projektu uratować, co się da i na spokojnie budować warianty rozwojowe – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, w rozmowie z Interią.

W ostatnich tygodniach projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) stał się obiektem dyskusji na scenie politycznej. Nowy rząd zapowiada, że nie zrezygnuje z budowy portu, promowanego również przez poprzedników. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK podkreśla, że chce kontynuować przedsięwzięcie. Wskazuje jednak kilka wyzwań. – Nikt nie może przewidzieć, czy przypadkiem ktoś za 5, 10, 15 lat nie podejmie w UE czy na świecie decyzji o znaczącym wzroście opłat za emisję CO2. Powinniśmy być przygotowani wielowariantowo – mówi na łamach Interii.

– Popełniliśmy, jako państwo, bardzo poważny błąd w okolicy 2018, 2019 roku. Założyliśmy, że CPK powstanie prawie tu i teraz. Dzisiaj nawet projekt terminala nie jest skończony. 2028 rok do niedawna był w grze. Ja po prostu nie wierzę w takie nierealne harmonogramy – zaznaczył wiceminister. – Dlaczego mówię o dużym błędzie? Bo jednocześnie, jeżeli mówimy o transporcie lotniczym, to w 2018, 2019 roku wstrzymano między innymi modernizację lotniska Chopina. To tak naprawdę nie byłaby inwestycja w Chopina, tylko w Centralny Port Komunikacyjny, budowanie wolumenu pasażerów, który można byłyby przenieść bezpośrednio na nowe lotnisko – dodał.

– Czyli nie kasujemy projektu, bo gdybyśmy chcieli skasować, to byłaby prosta sprawa. Trzeba byłoby zmienić uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie i zakończyć finansowanie tego projektu, licząc się ze stratami. Ale chcemy z tego projektu uratować, wykorzystać co się da i na spokojnie budować warianty rozwojowe – podsumował Maciej Lasek w rozmowie z Interią.

CPK to projekt budowy węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach zostanie wybudowany Port Lotniczy (w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów), który początkowo ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Interia / Jędrzej Stachura

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego został odwołany


Powiązane artykuły

Plantatorzy tytoniu na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Polskie myśliwce w górze po kolejnym ataku Rosji na energetykę Ukrainy

Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że polskie i sojusznicze myśliwce zostały poderwane, po raz kolejny w tym roku. To...
Elektrownia Bruce Mansfield na rzece Ohio w hrabstwie Beaver w Pensylwanii. Źródło: Wikimedia

Inwestycje zamiast rezygnacji z węgla. Czy świat pójdzie śladami USA?

Podczas gdy USA modernizują swoje elektrownie węglowe, a Chiny zwiększają zużycie surowca, kraje Europy – w tym Polska – konsekwentnie...

Udostępnij:

Facebook X X X