Gaz-System wybrał wykonawcę pływającego gazoportu FSRU. To japońskie Mitsui O.S.K. Lines.
Kto dostarczy FSRU do Polski?
W ostatnim etapie przetargu do boju stanęły BW LNG z Korei oraz Mitsui z Japonii. BiznesAlert.pl jako pierwszy informował o okienku rezerwacyjnym do końca stycznia, którego niewykorzystanie oznaczałoby kilkuletnie opóźnienie dostarczenia FSRU ze względu na kolejkę chętnych.
Ostatecznie zwyciężyło Mitsui. – 30 stycznia 2024 roku spółka dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG w Zatoce Gdańskiej. Gaz-System będzie kontynuował rozmowy dotyczące warunków umowy czarterowej dla FSRU z firmą Mitsui O.S.K. Lines – czytamy w komunikacie.
– Wybór dostawcy jednostki regazyfikacyjnej LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji Programu FSRU, nad którym Spółka pracowała od wielu miesięcy. W najbliższym czasie skoncentrujemy się na wypracowaniu szczegółowych warunków umowy czarterowej tzw. Time Charter Party. Następnie musimy uzyskać niezbędne zgody korporacyjne organów Spółki na podpisanie kontraktu z armatorem – powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Gaz-System.
– Wybór do tego strategicznie ważnego dla Polski projektu stanowi wielki zaszczyt dla MOL. Zobowiązujemy się do ścisłej współpracy z Gaz-System w programie budowy pierwszej w Polsce jednostki FSRU, która nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale także długoterminowo w całym regionie. Projekt ten jest również zgodny z wizją Grupy MOL, jaką jest dążenie do zrównoważonego rozwoju społecznego poprzez tworzenie przedsiębiorstw infrastrukturalnych i dostarczanie niskoemisyjnej energii. Jesteśmy przekonani, że ogromne doświadczenie eksploatacyjne i techniczne, które zdobyliśmy w ciągu naszej 140-letniej działalności w branży, wraz z naszym potencjałem finansowym przyczyni się do sprawnej realizacji projektu i zapewni bezproblemową, bezpieczną i wydajną obsługę Gaz-System – powiedział Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający wyższego szczebla odpowiedzialny za region Europy i Afryki w Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
Jaki jest stan FSRU w Polsce według Gaz-System?
– Program przewiduje, że FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach Programu zostanie także wybudowana niezbędna infrastruktura podmorska oraz lądowa. W lipcu 2023 roku Gaz-System zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych. W sierpniu 2023 r., w ramach procedury Open Season, zarezerwowana została na 15 lat pełna moc regazyfikacyjna Terminalu FSRU na poziomie 6,1 mld m3 rocznie. W grudniu 2023 roku, w toku trwających prac projektowych dla części podmorskiej, zakończone zostały odwierty geotechniczne w Gdańsku. Pozwolą one na wykonanie analizy podłoża, niezbędnej do wskazania lokalizacji punktu początkowego gazociągu podmorskiego oraz trasy jego przebiegu – czytamy w komunikacie.
– Gaz-System bada także potencjał rynku budowlanego przed uruchomieniem postępowań przetargowych na wykonanie infrastruktury podmorskiej. W ramach procedury RFI (ang. Request for Information) 16 stycznia 2024 r. w siedzibie spółki w Warszawie odbyło się spotkanie z potencjalnymi wykonawcami EPC (formuła „Zaprojektuj i wybuduj”). Wzięło w nim udział 20 firm z doświadczeniem w największych kompleksowych projektach tego typu. Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku – czytamy dalej.
Decyzja o wyborze dostawcy zapadła niedługo po wyłonieniu nowego pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Macieja Bando. Pełnomocnik nadzoruje spółki: Gaz-System, PSE, PERN i Polskie Elektrownie Jądrowe.
Pływający gazoport, czyli jednostka do magazynowania i regazyfikacji FSRU, to statek odbierający i przekazujący do sieci gazowej LNG. Polacy planują umiejscowić taki w Zatoce Gdańskiej w okolicach 2027-28 roku. Planowana przepustowość to 6,1 mld m sześc. rocznie zarezerwowana przez PGNiG z grupy Orlen.
Gaz-System / Wojciech Jakóbik
Jakóbik: To być albo nie być pływającego gazoportu. Polsce został tydzień