EnergetykaMotoryzacjaOpinie

Jakóbik: Europejski Zielony Ład to słuszna idea, ale musi baczyć na potrzeby regionów

fot. Pixabay

 – Idea jest dobra, bo zakłada transformację energetyczną też w sektorze transportu, natomiast w praktyce nieco biedniejsze polskie społeczeństwo może sobie mniej pozwolić – mówił redaktor naczelny BiznesAlert.pl Wojciech Jakóbik w rozmowie z Radiem Poznań. W ten sposób skomentował kwestię podatku od aut spalinowych, zawartego przez poprzedni rząd w kamieniach milowych Krajowego Planu Odbudowy. Obecna władza chce renegocjować warunki.

Wojciech Jakóbik stwierdził w rozmowie z Radiem Poznań, że w czasie kryzysu paliwowego ważne są rozmowy na temat podatku od aut spalinowych i zmian w zapisach Europejskiego Zielonego Ładu. – Idea jest dobra, bo zakłada transformację energetyczną też w sektorze transportu, natomiast w praktyce nieco biedniejsze polskie społeczeństwo może sobie mniej pozwolić. Elektryki są dużo droższe, hybrydy są coraz bardziej popularne w miastach, w mniejszych miejscowościach nie będzie łatwo. […] Dlatego być może spotkanie się pośrodku jest możliwe w czasie rewizji Zielonego Ładu z poprawką na kryzys energetyczny, z poprawką na inwazję Rosji na Ukrainę, może się okazać, że będzie przestrzeń dla taryfy ulgowej – powiedział redaktor naczelny BiznesAlert.pl.

– Założenia dotyczące podatku od aut to były zagrożenia przed tymi kryzysami, każda regulacja tego typu musi wziąć poprawkę na tę nową rzeczywistość, to nie znaczy, że idea jest zła, przecież wszyscy chcemy mieć czysty transport, ale są pewne ograniczenia. Dając kije w postaci nowych regulacji potrzebne są też marchewki, czyli promocja transportu zbiorowego, który poza wielkimi ośrodkami wcale nie radzi sobie tak dobrze. Wsparcie transformacji poprzez dodatkowe środki finansowe i o tym można rozmawiać w Brukseli – zaznaczył.

– 4000 stron regulacji, kilkanaście aktów prawnych, to bardzo szeroki temat. Każdy w Zielony Ładzie znajdzie coś za i przeciw. Odchodzenie od paliw kopalnych w wytwarzaniu energii ciepła, w napędzaniu transportu jest faktem naukowym, ponieważ mamy nowe technologie. Widać, że ludzie inwestują, nie tylko dlatego, że ktoś im każde, ale widzą możliwe oszczędności. Nasza część Europy jest trochę zacofana, co wynika z czasów komunistycznych, musimy je nadrobić, czy chcemy być w awangardzie zmian, czy jesteśmy montownią tych zmian – podkreślił Wojciech Jakóbik na antenie Radia Poznań.

Opracował Jędrzej Stachura

Kryzys paliwowy w Rosji rozlewa się na LPG z benzyny przez dronopad Ukrainy


Powiązane artykuły

Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Motyka odpowiada na projekt prezydenta zespołem specjalnym

Ministerstwo energii powołało specjalny zespół do opracowania rekomendacji i założeń do propozycji przepisów dot. kształtowania i kalkulacji taryf dla energii...

Udostępnij:

Facebook X X X