PERN chce wykorzystać technologie rozszerzonej inteligencji (AI) do ochrony infrastruktury krytycznej jak naftoport będący oknem na świat z ropą i paliwami spoza Rosji dla Polski oraz regionu. Obroty naftoportu są rekordowe.
Prezes PERN Mirosław Skowron odsłonił karty. Po przedłużeniu jego urzędowania w roli prezesa operatora systemu przesyłowego ropy oraz paliw przedstawił dziennikarzom nowe rozwiązania brane pod uwagę przez jego firmę.
Wśród nich znalazła się AI mająca ułatwić ochronę infrastruktury krytycznej w sektorze naftowym i paliwowym, w którym dochodzi do coraz większej liczby incydentów od czasu inwazji Rosji na Ukrainie.
– AI która poprzez zbieranie danych z urządzeń obiektowych automatyki usprawni transport rurociągowy i magazynowanie surowców. Spółka wykorzysta także te dane do celów analitycznych. AI z pewnością wkroczy także do laboratoriów PERN. Personel biurowy wesprą z kolei wirtualni asystenci (specjalne boty), które odciążą pracowników od części administracyjnych zadań, dając więcej czasu na rozwój i kontakty z ludźmi – tłumaczy PERN.
PERN jest obecnie w punkcie zwrotnym swojej historii. Chodzi o to, że zupełnie zmieniła się sytuacja geopolityczna i architektura dostaw ropy i paliw do Polski. Dodatkowo zmieniają się trendy w energetyce i firma szuka możliwości rozwoju – także poza sektorem naftowym m.in. w obszarze płynnej chemii i paliwa lotniczego, zmierzając w stronę transformacji energetycznej.
Pierwszy kwartał 2024 roku zakończył się rekordowymi obrotami naftoportu w Gdańsku, który przeładował w tym czasie 9,6 mln ton ropy naftowej i paliw, czyli o prawie milion więcej niż w pierwszym kwartale zeszłego roku.
– Spółka obsłużyła 127 tankowców – o 17 więcej niż rok wcześniej. Według szacunków obroty terminala w całym 2024 roku znacznie przekroczą 37 mln ton ropy naftowej i paliw. Do Naftoportu może zawinąć w tym roku nawet 500 tankowców – czytamy w komunikacie. -W tym momencie naftoport realizuje kilka strategicznych inwestycji takich jak budowa nowego rurociągu ropy naftowej do przesyłu surowca o podwyższonej temperaturze – w miejsce wyeksploatowanego najstarszego rurociągu terminalu oraz inwestycje w sferze ochrony.
– Kluczowym projektem, którego realizacja zajmie kilka najbliższych lat jest budowa nowego stanowiska przeładunkowego ropy naftowej – dla utrzymania sprawności technicznej i ciągłości działania terminalu oraz zwiększenia jego potencjału. Uzyskano już kilka kluczowych decyzji administracyjnych, w ramach prac na ten rok zaplanowane jest pozyskanie następnych decyzji i pozwoleń, a także przygotowanie postępowania związanego z rozpoczęciem wyboru wykonawcy tej inwestycji – podsumowuje PERN.
Naftoport służy dostawom do klientów w całej Europie Środkowej, w tym do rafinerii niemieckich rezygnujących z ropy rosyjskiej jak Leuna i Schwedt.
PERN / Wojciech Jakóbik
Skowron: Rozbudowa Ropociągu Pomorskiego to kwestia bezpieczeństwa (ROZMOWA)