icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP PLK chce oszczędzić wymieniając żarówki na LED-y

(PKP PLK)

Lepiej oświetlone – a przez to bardziej przyjazne pasażerom perony i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. montują światła w technologii LED. Stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia – to pierwsze miejsca, gdzie LEDy już świecą. Do tej pory zastosowano 1,5 tys. świateł LEDowych, w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. Ale w przyszłości LEDy zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PLK oszczędza rocznie 11 mln zł.  

Idzie nowe, idą LEDy

Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które planujemy w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat – czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LEDy, to wymierne oszczędności. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.

Jaśniej i bezpieczniej

Zastosowanie opraw oświetleniowych LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LEDami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Pozytywnym przykładem jest tu stacja Opole Główne, gdzie PLK zastosowały 202 lampy ze światłami typu LED.

LEDy to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych w ilości 50 tys. szt. spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19 000 ton/rok.

Tym samym działania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to wzrost efektywności eksploatowanej infrastruktury – ograniczenie kosztów, i pośrednio wpływ na ochronę środowiska naturalnego.

Program oszczędnościowy Spółki trwa

Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.

Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.

(PKP PLK)

Lepiej oświetlone – a przez to bardziej przyjazne pasażerom perony i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. montują światła w technologii LED. Stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia – to pierwsze miejsca, gdzie LEDy już świecą. Do tej pory zastosowano 1,5 tys. świateł LEDowych, w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. Ale w przyszłości LEDy zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PLK oszczędza rocznie 11 mln zł.  

Idzie nowe, idą LEDy

Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które planujemy w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat – czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LEDy, to wymierne oszczędności. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.

Jaśniej i bezpieczniej

Zastosowanie opraw oświetleniowych LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LEDami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Pozytywnym przykładem jest tu stacja Opole Główne, gdzie PLK zastosowały 202 lampy ze światłami typu LED.

LEDy to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych w ilości 50 tys. szt. spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19 000 ton/rok.

Tym samym działania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to wzrost efektywności eksploatowanej infrastruktury – ograniczenie kosztów, i pośrednio wpływ na ochronę środowiska naturalnego.

Program oszczędnościowy Spółki trwa

Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.

Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.

Najnowsze artykuły