AlertBezpieczeństwoInfrastrukturaOnetŚrodowiskoWykopŻegluga

Bunt samorządu Świnoujścia przeciwko decyzji wojewody o terminalu kontenerowym

Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Rząd chce kontynuacji projektu terminala kontenerowego w Świnoujściu, ale tamtejszy samorząd podważa decyzję lokalizacyjną wojewody powołując się na argumenty bezpieczeństwa i środowiskowe.

– Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla państwa i jesteśmy zdeterminowani, by terminal został uruchomiony w 2028 roku – ocenia ministerstwo infrastruktury RP. – Trwają prace przygotowawcze, projektowe oraz związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń.

Tymczasem Urząd Miasta Świnoujście ma zastrzeżenia do decyzji lokalizacyjnej. – Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu naruszono lub pominięto szereg przepisów. Całkowicie zignorowano kwestię m.in. interesu mieszkańców, uciążliwości, które odczuje lokalna społeczność, ale także bezpieczeństwa państwa w sytuacji, gdy inwestycja powstaje w sąsiedztwie terminala LNG. Świnoujski samorząd chce naprawić te błędy i odwołał się od wspomnianej decyzji Adama Rudawskiego, wojewody zachodniopomorskiego. Działania podjęto w szeroko pojętym interesie społecznym, w nadziei, że głos samorządu w końcu zostanie wysłuchany i uwzględniony – czytamy w komunikacie urzędu.

– Decyzja w tej formie nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych naszego regionu tj. warszowskich i przymorskich wydm. Uniemożliwia także korzystanie ze Szlaku Fortecznego prowadzącego od najwyższej nad Bałtykiem latarni morskiej do rejonu Podziemnego Miasta, dalszego korzystania z trasy R10 na odcinku Świnoujście-Międzyzdroje, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego, w skład którego wchodzi odcinek zachodniopomorskiego szlaku Velo Baltica, części Międzynarodowego Szlaku EuroVelo – przekonuje urząd.

Wśród kilkunastu naruszeń przepisów w zakresie budowy portów morskich świnoujscy urzędnicy wskazali m.in. przepis art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych – ostrzega Świnoujście. – Chodzi o całkowite pomięcie warunków i wymagań wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, podczas gdy inwestycja zostanie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie innego strategicznego obiektu; terminala LNG oraz na wodach morskich, podlegających szczególnej ochronie w czasach globalnego zagrożenia spowodowanego wojną w Ukrainie.

– Liczmy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione, a inwestor i instytucje, które procedują ten projekt, przeprowadzą lokalne konsultacje społeczne i przygotują odpowiednie dokumenty. Taki projekt ma szansę  powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej – wyraża stanowisko Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną w sprawie budowy terminalu kontenerowego 18 kwietnia 2024 roku przekazującą ją Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Terminal ma obsłużyć do 2 mln TEU rocznie.

Urząd Miasta Świnoujście / Ministerstwo infrastruktury / Wojciech Jakóbik

Marszałkowski: Polska odwraca się plecami do Bałtyku, chociaż bierze z niego coraz więcej


Powiązane artykuły

FSRU. Fot. Hoegh LNG.

Niemiecka młodzieżówka protestuje przeciwko pływającemu gazoportowi

Młodzieżówka niemieckiej partii socjaldemokratycznej (SPD), także znana pod nazwą Jusos, Młodzi Socjaliści dołączyli do protestów ruchu proklimatycznego Fridays for Future...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

Nowa partia K2 już w drodze do 15. Brygady Zmechanizowanej

Sztab Generalny Wojska Polskiego poinformował na platrormie X, że nowe egzemplarze czołgów K2 Black Panther są już w drodze do...

Doradcy UE ostrzegają przed osłabianiem celu klimatycznego na 2040 rok

Niezależni doradcy UE, Europejska Naukowa Rada Doradcza ds. Zmian Klimatu (ESABCC), ostrzegają przed złagodzeniem planowanego celu redukcji emisji o 90...

Udostępnij:

Facebook X X X