DrogiInfrastrukturaWszystko

Płaca minimalna w Norwegii. Jak wyliczyć pensję kierowcy?

W Norwegii od początku lipca obowiązuje nowa stawka minimalna dla krajowych i zagranicznych kierowców dokonujących przewozu na terenie królestwa. To kolejny cios w polską branżę transportową. Jak podaje PAP, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce, aby Komisja Europejska oceniła zgodność tych przepisów z regulacjami Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którego członkiem jest Norwegia.

Płaca minimalna w Norwegii

Od dnia 01.07.2015r. Norwegia wprowadziła płacę minimalną dla kierowców zawodowych w wysokości 158,32 NOK/godzinę (ok. 18 Euro).  Głównym celem wprowadzenia przepisów zbiorowych jest zapewnienie kierowcom zagranicznym warunków płacy i zatrudnienia równoważnych do tych obowiązujących kierowców norweskich oraz przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji.

– Nowe przepisy obejmą kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusami. Przepisy dotyczą kabotażu oraz niektórych rodzajów transportu międzynarodowego, z wyłączeniem transportu na potrzeby własne przedsiębiorstwa. Nie będą również działały w przypadku, gdy pracownik zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy – tłumaczy Łukasz Włoch, Główny Ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Zleceniodawcy, wykonawcy i dostawcy, którzy zawierają umowy przewozowe, obowiązani są do dostarczenia wszelkich informacji dotyczących warunków wynagradzania i warunków pracy jednak rynek transportowy musi jeszcze poczekać na dokładne wytyczne, w jaki sposób dokumenty powinny być tworzone, archiwizowane i przesyłane do służb weryfikujących poprawność naliczonych wypłat. Właściwym organem kontrolnym jest Norweska Inspekcja Pracy.

Kto zapłaci karę za nieprzestrzeganie przepisów?

Zgodnie z przepisami ustawy uczestnicy przewozu drogowego ponoszą solidarną odpowiedzialność z tytułu zapewnienia właściwych warunków płacy i pracy. Oznacza to, że zarówno organizatorzy, zleceniodawcy, wykonawcy i podwykonawcy mogą ponosić odpowiedzialność z tytułu niedopełnienia obowiązków w zakresie zapewnienia płacy minimalnej i diety.

Norweska stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 NOK (ok. 18 euro) za godzinę. Dodatkowo płaca ma być wzbogacona o dietę, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku w wysokości 307 NOK (ok. 35 euro) za dobę. Bazując na praktyce stosowanej przy wyliczaniu płacy minimalnej w Niemczech, na poczet „norweskiej stawki minimalnej” wydaje się właściwym wliczanie należności z tytułu podróży służbowej wypłacanych wg polskich przepisów.

Zgodnie z Rozporządzeniem MPiPS z dnia 29 stycznia 2013r., w sprawie należności z tytułu podróży służbowej, maksymalna wysokość diety przysługującej kierowcy na terenie Norwegii wynosi 451 NOK (ok. 214 zł, tj. 51  euro), natomiast ryczałt za nocleg spędzony na terenie Norwegii wynosi 375 NOK (ok. 178 zł, tj. 43 euro).

Przykład obliczenia

Wynagrodzenie minimalne za pracę w Norwegii: tj. ilość godzin pracy na terenie Norwegii x 158,32 NOK + 451 NOK diety norweskiej.  Polski przewoźnik wypłaca:

 

  1. 12 zł za godzinę pracy (płaca zasadnicza) – 8 godzin * 12 zł
96 zł200 NOK
  1. Czas pobytu na terenie Norwegii powyżej 12 godzin = dieta (nie niższa niż 30 zł)
214 zł451 NOK
  1. Ryczałt za nocleg spędzony na terenie Norwegii
144 zł307 NOK
Łącznie: 454 zł958 NOK
Należne za pracę na terenie Norwegii z dietą norweską:756 zł1573 NOK
Do dopłaty:302 zł615 NOK

 

1 NOK = 0,48 zł (powyższe obliczenia są przybliżone i zależne od kursu NOK wobec PLN)

Uwaga  

Norwegia nie sprecyzowała aspektów technicznych wprowadzenia nowych przepisów, wymaganej dokumentacji i przewidywanych kar za łamanie prawa. Norwescy zleceniodawcy w założeniu ustawy mają informować firmy transportowe o konieczności dostosowania wypłat do nowych przepisów, żądając potwierdzeń odpowiednio wysokich zarobków.


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X