icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Google gotowe licencjonować treści polskich wydawców

Do Senatu trafił przyjęty przez Sejm projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Wprowadzenie nowych przepisów wpłynie na sposób licencjonowania treści przez Google, zapewniając polskim wydawcom opłaty licencyjne podobne do tych, które otrzymują ich odpowiednicy w innych krajach Unii Europejskiej. Google już teraz deklaruje gotowość do rozszerzenia programu licencyjnego Extended News Previews (ENP) na polskich wydawców.

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim jest realizacją zaleceń unijnej dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, która w art. 15 reguluje kwestie praw pokrewnych wydawców prasowych. Po wdrożeniu dyrektywy, Google będzie zobowiązany do licencjonowania treści polskich wydawców na takich samych zasadach, jak w pozostałych krajach UE.

Dlatego Google wprowadził program Extended News Previews (ENP), który precyzuje zasady wynagradzania wydawców za treści informacyjne wykorzystywane w usługach Google, takich jak wyszukiwarka, Wiadomości Google i Discover.

Jak poinformował Google Polska na platformie X, niezwłocznie po uchwaleniu nowelizacji, firma jest gotowa otworzyć swój program licencyjny ENP dla polskich wydawców każdej wielkości. Oznacza to, że polscy wydawcy będą mogli korzystać z podobnych korzyści, jakie mają ich europejscy odpowiednicy, co przyniesie nowe źródła przychodów za udostępniane treści.

Wydawcy zachowują ponad 80 procent wpływów z reklam wyświetlanych na ich stronach z użyciem narzędzi Google. W ciągu ostatnich trzech lat, pięciu największych wydawców będących partnerami sieci reklamowej Google w Polsce otrzymało ponad miliard złotych.

Wydawcy obawiają się jednak, że sytuacja może nie dać im wystarczającego pola do negocjacji, a wprowadzone prawo do wynagrodzenia będzie tylko teorią. W oświadczeniu dla portalu wyborcza.biz europejska rzeczniczka Google Marta Jóźwiak podkreśliła, że mimo braku ustawowych zapisów o terminie i arbitrażu, koncern jest gotowy na rozmowy, podpisanie umowy i wypłacanie wynagrodzenia na korzystanie z treści dziennikarskich. Poinformowała, że Google zawarł umowę na licencjonowanie treści już z ponad czterema tysiącami redakcji w 19 krajach europejskich, chociaż w większości z nich nie było przepisów o arbitrażu.

4 lipca 2024 roku ponad 350 redakcji w Polsce zjednoczyło się w proteście przeciwko proponowanym zmianom w prawie autorskim, które zagrażają ich finansowej stabilności. Protestujący zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia przepisów chroniących prawa pokrewne wydawców prasowych, co jest zgodne z dyrektywą europejską. Wydawcy podkreślają, że bez odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie ich treści przez gigantów technologicznych, przyszłość niezależnych mediów w Polsce stoi pod znakiem zapytania.

Do Senatu trafił przyjęty przez Sejm projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Wprowadzenie nowych przepisów wpłynie na sposób licencjonowania treści przez Google, zapewniając polskim wydawcom opłaty licencyjne podobne do tych, które otrzymują ich odpowiednicy w innych krajach Unii Europejskiej. Google już teraz deklaruje gotowość do rozszerzenia programu licencyjnego Extended News Previews (ENP) na polskich wydawców.

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim jest realizacją zaleceń unijnej dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, która w art. 15 reguluje kwestie praw pokrewnych wydawców prasowych. Po wdrożeniu dyrektywy, Google będzie zobowiązany do licencjonowania treści polskich wydawców na takich samych zasadach, jak w pozostałych krajach UE.

Dlatego Google wprowadził program Extended News Previews (ENP), który precyzuje zasady wynagradzania wydawców za treści informacyjne wykorzystywane w usługach Google, takich jak wyszukiwarka, Wiadomości Google i Discover.

Jak poinformował Google Polska na platformie X, niezwłocznie po uchwaleniu nowelizacji, firma jest gotowa otworzyć swój program licencyjny ENP dla polskich wydawców każdej wielkości. Oznacza to, że polscy wydawcy będą mogli korzystać z podobnych korzyści, jakie mają ich europejscy odpowiednicy, co przyniesie nowe źródła przychodów za udostępniane treści.

Wydawcy zachowują ponad 80 procent wpływów z reklam wyświetlanych na ich stronach z użyciem narzędzi Google. W ciągu ostatnich trzech lat, pięciu największych wydawców będących partnerami sieci reklamowej Google w Polsce otrzymało ponad miliard złotych.

Wydawcy obawiają się jednak, że sytuacja może nie dać im wystarczającego pola do negocjacji, a wprowadzone prawo do wynagrodzenia będzie tylko teorią. W oświadczeniu dla portalu wyborcza.biz europejska rzeczniczka Google Marta Jóźwiak podkreśliła, że mimo braku ustawowych zapisów o terminie i arbitrażu, koncern jest gotowy na rozmowy, podpisanie umowy i wypłacanie wynagrodzenia na korzystanie z treści dziennikarskich. Poinformowała, że Google zawarł umowę na licencjonowanie treści już z ponad czterema tysiącami redakcji w 19 krajach europejskich, chociaż w większości z nich nie było przepisów o arbitrażu.

4 lipca 2024 roku ponad 350 redakcji w Polsce zjednoczyło się w proteście przeciwko proponowanym zmianom w prawie autorskim, które zagrażają ich finansowej stabilności. Protestujący zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia przepisów chroniących prawa pokrewne wydawców prasowych, co jest zgodne z dyrektywą europejską. Wydawcy podkreślają, że bez odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie ich treści przez gigantów technologicznych, przyszłość niezależnych mediów w Polsce stoi pod znakiem zapytania.

Najnowsze artykuły