AtomCiepłownictwoEnergetykaEnergia elektrycznaGaz.GospodarkaMotoryzacjaOnetOpinieOZEPAPPrawoRopaŚrodowiskoWęgiel. energetyka węglowaWykop

Polska prezydencja w UE powinna skupić się na energetyce i klimacie

Fot. Gashgeron/stock.adobe.com

Od 1 stycznia 2025 roku Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie miała możliwość wpływania na kierunki i kształt polityk unijnych przez kolejne sześć miesięcy. Jest to istotny moment w historii UE, napięcia geopolityczne rosną, a oczekiwania wobec Polski są wyjątkowo duże. Które obszary w dziedzinie energii i klimatu powinny stać się priorytetami podczas polskiej prezydencji? Kryterium doboru priorytetów jest analiza tego, gdzie Polska ma mocne argumenty podparte doświadczeniem i co ma szanse zyskać zainteresowanie w całej UE – pisze Forum Energii.

Europa stoi obecnie w obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu energetycznego. Wzrost znaczenia odnawialnych źródeł energii, rozwój technologii, elektryfikacja gospodarki oraz wzrost zagrożeń związanych z cyberatakami sprawiają, że konieczne jest zaktualizowanie europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego. Ostatnia strategia z 2014 roku nie odpowiada już na wyzwania współczesności. Polska, która od lat konsekwentnie realizuje politykę dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych, może odegrać kluczową rolę w inicjowaniu prac nad nową strategią zrównoważonego bezpieczeństwa energetycznego UE. Nowa strategia powinna uwzględniać stabilność systemu energetycznego w kontekście rosnącej elektryfikacji, rozwoju infrastruktury sieciowej oraz konieczności zapewnienia odporności na cyberzagrożenia.

Podczas prezydencji Polska będzie nie tylko realizować agendę polityczną, ale też prowadzić sprawy wynikające z unijnego kalendarza prac i rewizji legislacji. W obszarze energii i klimatu będzie to:

  • Rewizja rozporządzenia o zarządzaniu Unią Energetyczną 2018/1999, ważna ze względu na prace nad Krajowym Planem w dziedzinie Energii i Klimatu (KPEiK) i długoterminowym planowaniem transformacji energetycznej.
  • Rewizja rozporządzenia dotyczącego środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego 2017/1938, które wymaga aktualizacji ze względu na zmiany na unijnym rynku gazu po rosyjskiej agresji na Ukrainie.
  • Rewizja rozporządzenia w sprawie gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej 2019/941, które dotyczy odporności systemów elektroenergetycznych na zakłócenia i zagrożenia i zawiera środki do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi w sektorze energii elektrycznej.
  • Zgłoszenie wkładów redukcyjnych (NDC) na rok 2035 w ramach Porozumienia Paryskiego, które określają zobowiązania Wspólnoty w kontekście globalnej polityki klimatycznej.
  • Rewizja Europejskiego prawa o klimacie związanego z ustaleniem celów redukcyjnych na rok 2040, w którym UE jest zobowiązana do wyznaczenia celów pośrednich pomiędzy 2030 a 2050 r.
  • Raport KE dotyczący funkcjonowania mechanizmów wynagradzania mocy i propozycje ich reformy.
  • Początek prac nad przeglądem ETS i Funduszu Modernizacyjnego, który jest istotny z punktu widzenia dalszej dekarbonizacji energetyki i przemysłu, a także finansowania transformacji.

Ważnym kontekstem działań polskiej prezydencji będą również:

  • zakończenie umowy na tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę pod koniec 2024 r., co jest istotne dla zaopatrzenia w gaz krajów Europy Środkowej (Słowacja, Węgry, Austria).
  • Synchronizacja sieci elektroenergetycznych krajów bałtyckich z systemem Europy Kontynentalnej zaplanowana na luty 2025 r. To istotne i historyczne wydarzenie, które oznacza ostateczne pożegnanie się z zależnościami od systemu rosyjskiego oraz osłabi przestrzeń do szantażu energetycznego ze strony Kremla. Ważne, aby polska prezydencja w odpowiedni sposób przygotowała się na to wydarzenie zarówno od strony ryzyk jakie ono niesie dla bezpieczeństwa sieci, jak i odpowiedniego odnotowania tego wydarzenia na arenie unijnej.
  • Opracowanie społecznych planów klimatycznych (SPK) przez państwa członkowskie do czerwca 2025 r. Plany określają sposoby dodatkowego finansowania związanego z wdrażaniem polityki klimatycznej (ETS2) w gospodarstwach domowych. Odpowiednie przygotowanie przez Polskę własnego SPK, jak i mobilizowanie innych krajów do stworzenia właściwych planów, będzie istotne dla dalszych prac nad społecznymi aspektami transformacji energetycznej.

Polska prezydencja zbiegnie się też z rozpoczęciem negocjacji wieloletnich ram finansowych (WRF 2028-2034), które określają długoterminowe cele i priorytety wydatków UE na okres siedmiu lat. Polska musi odpowiednio przygotować się do tych negocjacji, tak aby wydatki na transformację energetyczną zapisane np. w funduszu spójności, czy środki na transformację regionów pogórniczych, w tym Fundusz Sprawiedliwej Transformacji nie zostały zmniejszone – czytamy w komunikacie Forum Energii.

Agenda prezydencji powinna uwzględniać wyzwania ogólnoeuropejskie, jednocześnie dostosowując się do specyfiki Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Priorytety Polski w dziedzinie energii i klimatu mogą koncentrować się na bezpiecznej i akceptowalnej społecznie transformacji energetycznej.

Warto zainicjować aktualizację strategii bezpieczeństwa energetycznego UE, uwzględniając postęp technologiczny, rozwój OZE oraz elektryfikację, a także ochronę infrastruktury energetycznej. Kluczowe będzie też wsparcie finansowe dla sprawiedliwej transformacji, szczególnie w regionach węglowych, oraz przygotowanie społecznych planów klimatycznych, aby chronić gospodarstwa domowe przed wzrostem kosztów.

Podczas prezydencji Polska powinna również promować politykę przemysłową, wspierając produkcję czystych technologii, a także współpracę z sąsiadami UE, zwłaszcza z Ukrainą, w kontekście negocjacji akcesyjnych oraz odbudowy sektora energetycznego tego kraju.

Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej przypadnie na czas ogromnych wyzwań, ale także wielkich szans. Umiejętne dobranie priorytetów i ich realizacja mogą przyczynić się do kształtowania przyszłości europejskiej polityki energetycznej i klimatycznej oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Bezpieczna i solidarna transformacja energetyczna, zgodna z interesami całej Unii, powinna być kluczowym celem polskiego przewodnictwa w UE.

Forum Energii / Mateusz Gibała

Wójcik: Import paliw z Rosji zbliża się do zera


Powiązane artykuły

Demokraci oskarżają Trumpa o konflikt interesów z powodu kryptowaluty

Demokraci intensyfikują dochodzenie w sprawie powiązań Donalda Trumpa z rynkiem kryptowalut, skupiając szczególną uwagę na budzącej kontrowersje walucie $TRUMP. Zwiększone...

Niemcy analizują drogę do autonomii z dala od USA

Niemiecka firma konsultingowa Roland Berger przedstawiła analizę, w której rekomenduje zmiany w strukturach polityki i gospodarki Unii Europejskiej. Niemcy proponują...

Ukraiński skarb surowcowy może okazać się mitem

Medialne znaczenie pierwiastkom ziem rzadkich (REE) na Ukrainie nadał prezydent USA, domagając się zawarcia umowy na ich eksploatację. Ukraina jest...

Udostępnij:

Facebook X X X