icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Umowa na Orkę nie wcześniej niż w 2025 roku. Energetyka jej potrzebuje

Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że rząd będzie dążył, do podpisania kontraktu na okręt podwodny „Orka” w przyszłym roku. W grze jako partner jest Szwecja, Niemcy, Francja, Hiszpania i Korea Południowa.

W święto Marynarki Wojennej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej i wicepremier, zadeklarował, że rząd będzie dążył do podpisania w 2025 roku kontraktu na okręty podwodne „Orka”. Poinformował również, że są partnerzy, którzy zgłosili swoją ofertę.

Potencjalnym dostawcą może być Szwecja, Niemcy (same lub razem z Norwegią), Francja, Hiszpania i Korea Południowa. Minister zadeklarował, że jego resort będzie pracował, aby partner był wyłoniony w przyszłym roku.

Nie tylko Orka

Wicepremier Kosiniak-Kamysz poinformował, że w przyszłym roku dojdzie do modernizacji korwety ORP Ślązak, która ma otrzymać zdolności rozpoznawcze i bojowe. W tym roku ma dojść do podpisania umowy na budowę okrętu w ramach programu „Ratownik”.

Polityka potrzebuje Marynarki Wojennej

– Marynarka Wojenna to instrument polityki państwa; między innymi z tego tytułu należy przywrócić jej wymagany poziom niezależności – mówił w czwartek w Gdyni prezydent Andrzej Duda, podczas obchodów Święta Marynarki Wojennej

– Współpraca między samodzielnymi Rodzajami Sił Zbrojnych w ramach niezbędnych dziś operacji połączonych i działań wielodomenowych pozwoli osiągnąć konieczny efekt synergii. Zaistnienie na nowo dowództwa Marynarki Wojennej powinno wzmocnić pozycję i prestiż Sił Morskich, a także wyodrębnić na nowo wizerunek formacji, która w dużej części odpowiada za złożoną i nabierającą znaczenia dziedzinę funkcjonowania państwa, jaką jest polityka morska i jego morskie bezpieczeństwo – dodał.

Energetyka potrzebuje Orki

Kluczowym punktem polskiej energetyki jest Morze Bałtyckie, którym docierają do kraju transporty m.in. gazu oraz ropy. Przez ten akwen przebiega również gazociąg Baltic Pipe, a Polska rozpoczęła budowę morskich farm wiatrowych. Marynarka Wojenna jest jednym z narzędzi reagowania w przypadku sabotażu morskiej infrastruktury krytycznej. Przykładem tego jest reakcja Danii na uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych, do których doszło 17 i 18 listopada. Okręt tego kraju zatrzymał chiński statek podejrzany o sabotaż. Okręt podwodny zwiększy zdolność do detekcji i działania pod powierzchnią wody.

Obecnie w służbie pozostaje jeden okręt tego typu, ORP Orzeł, który wszedł do służby w 1986 roku.

PAP / Marcin Karwowski

Ekspert: Ochrona turbin wiatrowych na Bałtyku potrzebuje kompleksowego i elastycznego systemu

Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że rząd będzie dążył, do podpisania kontraktu na okręt podwodny „Orka” w przyszłym roku. W grze jako partner jest Szwecja, Niemcy, Francja, Hiszpania i Korea Południowa.

W święto Marynarki Wojennej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej i wicepremier, zadeklarował, że rząd będzie dążył do podpisania w 2025 roku kontraktu na okręty podwodne „Orka”. Poinformował również, że są partnerzy, którzy zgłosili swoją ofertę.

Potencjalnym dostawcą może być Szwecja, Niemcy (same lub razem z Norwegią), Francja, Hiszpania i Korea Południowa. Minister zadeklarował, że jego resort będzie pracował, aby partner był wyłoniony w przyszłym roku.

Nie tylko Orka

Wicepremier Kosiniak-Kamysz poinformował, że w przyszłym roku dojdzie do modernizacji korwety ORP Ślązak, która ma otrzymać zdolności rozpoznawcze i bojowe. W tym roku ma dojść do podpisania umowy na budowę okrętu w ramach programu „Ratownik”.

Polityka potrzebuje Marynarki Wojennej

– Marynarka Wojenna to instrument polityki państwa; między innymi z tego tytułu należy przywrócić jej wymagany poziom niezależności – mówił w czwartek w Gdyni prezydent Andrzej Duda, podczas obchodów Święta Marynarki Wojennej

– Współpraca między samodzielnymi Rodzajami Sił Zbrojnych w ramach niezbędnych dziś operacji połączonych i działań wielodomenowych pozwoli osiągnąć konieczny efekt synergii. Zaistnienie na nowo dowództwa Marynarki Wojennej powinno wzmocnić pozycję i prestiż Sił Morskich, a także wyodrębnić na nowo wizerunek formacji, która w dużej części odpowiada za złożoną i nabierającą znaczenia dziedzinę funkcjonowania państwa, jaką jest polityka morska i jego morskie bezpieczeństwo – dodał.

Energetyka potrzebuje Orki

Kluczowym punktem polskiej energetyki jest Morze Bałtyckie, którym docierają do kraju transporty m.in. gazu oraz ropy. Przez ten akwen przebiega również gazociąg Baltic Pipe, a Polska rozpoczęła budowę morskich farm wiatrowych. Marynarka Wojenna jest jednym z narzędzi reagowania w przypadku sabotażu morskiej infrastruktury krytycznej. Przykładem tego jest reakcja Danii na uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych, do których doszło 17 i 18 listopada. Okręt tego kraju zatrzymał chiński statek podejrzany o sabotaż. Okręt podwodny zwiększy zdolność do detekcji i działania pod powierzchnią wody.

Obecnie w służbie pozostaje jeden okręt tego typu, ORP Orzeł, który wszedł do służby w 1986 roku.

PAP / Marcin Karwowski

Ekspert: Ochrona turbin wiatrowych na Bałtyku potrzebuje kompleksowego i elastycznego systemu

Najnowsze artykuły