icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Miał być pierwszy polski elektryk. Pozostała mglista obietnica nowego projektu

– Nie ma projektu Izera, teraz ze stroną chińską rozmawiamy o klastrze elektromobilności – poinformował podczas środowej konferencji prasowej minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski.

– Coś takiego jak Izera nie istnieje. To jest jedna z tych halucynacji PiS-u, że można zbudować samochód nie mając niczego. To nawet w „Ziemi obiecanej” się nie udało. Czegoś takiego jak Izera nie ma, natomiast istnieje spółka ElectroMobility Poland, która prowadzi pewien projekt, który myśmy przekierowali z torów science fiction na tory biznesowe. Teraz rozmawiamy o klastrze elektromobilności. Tutaj negocjacje ze stroną chińską nadal twają – powiedział minister.

Dodał, że jeżeli strony się dogadają na obopólnie korzystną współpracę, to resort będzie ją wspierać.

Minister poinformował też, że aby pozostać wiarygodnym partnerem dla strony chińskiej przygotowane zostało rozwiązanie prawne, które umożliwi przekazanie na ten projekt środków pożyczkowych z KPO.

– Na kapitał (spółki ElectroMobility Poland – PAP). Absolutnie tu pozostajemy w negocjacjach – powiedział.

10 maja bieżącego roku prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Historia projektu

W marcu bieżącego roku EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery – firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 roku. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 roku, a sprzedaż – w 2026 roku.

ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 roku. Spółka ma stworzyć prototypy pierwszych samochodów elektrycznych i buduje nową polską markę motoryzacyjną Izera. Spółkę założyły: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła wówczas po 25 procent kapitału akcyjnego. 16 stycznia 2023 roku Skarb Państwa objął akcje spółki nowej emisji w zamian za wkład pieniężny. Kapitał zakładowy wynosi 534 mln 738 tys. 926,92 zł i został w pełni wpłacony.

Obecnie Skarb Państwa ma 90,8 procent akcji, a spółki energetyczne mają po 2,3 procent akcji.

Biznes Alert / PAP

Mój Elektryk w pułapce KPO. Znaczna część środków przeznaczonych na program może przepaść

– Nie ma projektu Izera, teraz ze stroną chińską rozmawiamy o klastrze elektromobilności – poinformował podczas środowej konferencji prasowej minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski.

– Coś takiego jak Izera nie istnieje. To jest jedna z tych halucynacji PiS-u, że można zbudować samochód nie mając niczego. To nawet w „Ziemi obiecanej” się nie udało. Czegoś takiego jak Izera nie ma, natomiast istnieje spółka ElectroMobility Poland, która prowadzi pewien projekt, który myśmy przekierowali z torów science fiction na tory biznesowe. Teraz rozmawiamy o klastrze elektromobilności. Tutaj negocjacje ze stroną chińską nadal twają – powiedział minister.

Dodał, że jeżeli strony się dogadają na obopólnie korzystną współpracę, to resort będzie ją wspierać.

Minister poinformował też, że aby pozostać wiarygodnym partnerem dla strony chińskiej przygotowane zostało rozwiązanie prawne, które umożliwi przekazanie na ten projekt środków pożyczkowych z KPO.

– Na kapitał (spółki ElectroMobility Poland – PAP). Absolutnie tu pozostajemy w negocjacjach – powiedział.

10 maja bieżącego roku prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Historia projektu

W marcu bieżącego roku EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery – firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 roku. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 roku, a sprzedaż – w 2026 roku.

ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 roku. Spółka ma stworzyć prototypy pierwszych samochodów elektrycznych i buduje nową polską markę motoryzacyjną Izera. Spółkę założyły: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła wówczas po 25 procent kapitału akcyjnego. 16 stycznia 2023 roku Skarb Państwa objął akcje spółki nowej emisji w zamian za wkład pieniężny. Kapitał zakładowy wynosi 534 mln 738 tys. 926,92 zł i został w pełni wpłacony.

Obecnie Skarb Państwa ma 90,8 procent akcji, a spółki energetyczne mają po 2,3 procent akcji.

Biznes Alert / PAP

Mój Elektryk w pułapce KPO. Znaczna część środków przeznaczonych na program może przepaść

Najnowsze artykuły