Oddanie do użytku elektrycznej linii autobusowej, po której cztery bezstykowo ładowane Solarisy Urbino 12 electric wożą mieszkańców Berlina, stanowi kolejny kamień milowy w procesie rozwoju elektromobilności. Cztery nowoczesne elektryki Solarisa przyczynią się również do znacznego polepszenia bilansu ekologicznego stolicy Niemiec.
Już dwie trzecie ruchu pasażerskiego obsługiwanego przez przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe odbywa się z wykorzystaniem środków transportu napędzanych elektrycznie. Większość pasażerów porusza się po Berlinie metrem oraz tramwajami, ale również czterema promami wykorzystującymi energię solarną. Dzisiaj do grona tych pojazdów dołączyły autobusy elektryczne Solarisa, które kursują na liczącej 6,1 kilometra linii 204. Prowadzi ona od Berlińskiego Uniwersytetu Technicznego do Dworca Südkreuz. Jej trasa została poprowadzona tak, aby bezemisyjne Solarisy zatrzymujące się m.in. przy Dworcu ZOO, stanowiły wsparcie dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii.
„Bardzo się cieszę, że jazdy testowe berlińskich elektrobusów zakończyły się sukcesem. Teraz razem z naszymi znakomitymi partnerami zadbamy o to, aby cztery bezemisyjne Urbino 12 electric pokazały swoje zalety również w regularnym ruchu pasażerskim. Solaris jest rynkowym liderem zmian w obszarze elektromobilności. Oferując innowacyjne rozwiązania, aktywnie wpływa na kształt komunikacji miejskiej przyszłości. Dzisiejszy wyjazd czterech Urbino 12 electric na linię to niezwykle ważny etap tego procesu”, powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Cztery Urbino 12 electric wyprodukowane dla Berlina wyposażone są w system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy potrzebują zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh umiejscowione są na dachu. Energia uzupełniana jest za pomocą stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu końcowych punktach linii nr 204. Elektryki Solarisa wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dynamiczne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Autobusy wyposażone są w osprzęt elektryczny firmy Vossloh Kiepe. Parametry pojazdów zostały tak zoptymalizowane, aby podczas jazdy przez zatłoczone centrum Berlina miały zawsze wystarczające zapasy energii.
Berlińskie Urbino 12 electric to autobusy całkowicie bezemisyjne, co oznacza, że nie wydzielają szkodliwych dla zdrowia spalin. Dodatkowo odznaczają się prawie bezszelestną i pozbawioną drgań jazdą, a to wpływa na komfort podróżujących. Dla ułatwienia na stronie http://e-bus.berlin została umieszczona mapa liczącej 18 przystanków linii, na której pasażerowie będą mogli sprawdzić aktualne położenie wszystkich elektrobusów.
Wszystkie pojazdy elektryczne stołecznego przewoźnika BVG, w tym również elektryki Solarisa, są ładowane wyłącznie „zielonym prądem”, czyli energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Na takim rozwiązaniu zyskują więc pasażerowie, mieszkańcy, a także środowisko naturalne. Wprowadzenie na linię czterech nowych elektrycznych Solarisów oznacza redukcję emisji CO2 rzędu około 260 ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około 250 poruszających się po Berlinie samochodów osobowych. Również poziom hałasu w stolicy Niemiec obniży się, ponieważ jeden Urbino 12 electric emituje hałas nie większy niż samochód osobowy. Dla zachowania ostrożności autobusy zostały wyposażone w głośniki zewnętrzne, przez które kierowca może poinformować osoby stojące na przystanku o nadjeżdżającym elektrobusie.
Projekt „E-Bus-Berlin” został dofinansowany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.
Dane techniczne autobusów
Producent |
Solaris Bus & Coach S.A. |
Typ pojazdu |
Urbino 12 electric |
Długość x Szerokość x Wysokość |
12,0 m x 2,55 m x 3,35 m |
Dopuszczalna masa pojazdu |
18.000 kg |
Prędkość maksymalna |
65 km/h |
Pojemność pasażerska |
70 osób |
Miejsca siedzące |
33, z czego 19 z niskiej podłogi |
Siedzenia składane |
3 |
Producent napędu |
Vossloh Kiepe GmbH |
Silnik elektryczny |
Asynchroniczny silnik centralny, moc: 160 kW |
Producent systemu baterii |
Bombardier Transportation |
Baterie trakcyjne |
PRIMOVE Batterie 90, typ: litowo-jonowe, pojemność: 90 kWh, napięcie: 660 V |
Klimatyzacja |
Konvekta UL500EM |
Ogrzewanie (elektryczne) |
Spheros, 20 kW |
Oś przednia |
ZF RL 82 EC |
Oś napędowa |
ZF AV 132 |
Dane projektu „E-Bus Berlin“
Linia autobusowa BVG |
204 |
Przystanki końcowe |
S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee) |
Liczba przystanków |
18 |
Długość linii |
6,1 km |
Czas przejazdu |
ok. 24 min |
Takt |
20 min |
Liczba autobusów |
4 |
Producent systemu ładowania |
Bombardier Transportation |
Indukcyjny system ładowania |
System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200 kW, Efektywność: >90 %, Podłączenie do sieci: 400 V prąd zmienny |
Stacje ładowania |
• 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee) • 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi) |
Czas ładowania |
4-7 min na przystankach końcowych |
Oszczędność emisji CO2 |
1.300 g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia) |
Partnerzy |
• Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum) • Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie) • Solaris (projekt i produkcja autobusu) • Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee) • Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią) |
Źródło: Solaris Bus & Coach S.A.