Gospodarka

PLK: linia kolejowa z Kartuz do Lęborka ze statusem inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej

Tory kolejowe fot. PKP SA

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę, że Ministerstwo Przemysłu nadało linii kolejowej nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do inwestycji – podkreśliła spółka.

– Po modernizacji odcinek linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni jądrowej – poinformował w przesłanym PAP komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Spółka podkreśliła, że o znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

– To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – ocenił, cytowany w informacji, członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

Zgodnie z informacją PKP PLK spółka jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork”.

– Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. br., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 roku – wyjaśnił Zieliński.

Wskazał, że ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 roku.

– W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej – zapowiedział Zieliński.

Podkreślił ponadto, że modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji.

– Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork – dodał.

PLK podały, że dostęp do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka.

– Zmodernizujemy również linię nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h – podkreślono w informacji.

Aktualnie spółka jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”.

– Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, zaczynając od modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 roku – poinformowały PKP PLK.

Obecna wersja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. zakłada budowę dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 GW, z należącą w 100 proc. do Skarbu Państwa spółką Polskie Elektrownie Jądrowe jako inwestorem i operatorem. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Ma ona powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.

Zgodnie z ostatnimi deklaracjami Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 roku, a rząd ma deklaracje wykonawcy, że od tego momentu potrzebuje siedmiu lat na zakończenie procesu budowy.

Biznes Alert / PAP

Komisja energii za projektem ustawy o 60 mld zł na elektrownię jądrową


Powiązane artykuły

MAGNUS IMO 9247443, źródło: war-sanctions.gur.gov.ua

Rosja omija sankcje, przeładowując ropę na morzu u wybrzeży Grecji

Rosja kontynuuje nielegalny eksport ropy mimo międzynarodowych sankcji. Od lipca 2024 roku tankowiec MAGNUS IMO 9247443, bez zachodniego ubezpieczenia, bierze...
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, Foto: PAP/Tomasz Gzell

Z KPO zakontraktowano już 117 mld zł. Rząd planuje kolejne inwestycje

W ramach Krajowego Planu Odbudowy ponad 774,6 tys. umów, których łączna kwota przekracza 117 mld zł, co stanowi blisko 45...
Minister finansów Andrzej Domański. Fot.: East News / Marysia Zawada / Reporter

Deficyt budżetu rośnie. To już ponad 108 miliardów złotych

Ministerstwo finansów poinformowało, że po maju deficyt budżetu państwa wyniósł nieco ponad 108,29 mld zł. To 37,5 procent maksymalnej kwoty...

Udostępnij:

Facebook X X X