Port w Kłajpedzie, największy port morski na Litwie, ogłosił rozpoczęcie projektu elektryfikacji nabrzeży. Inwestycja o wartości 7,5 mln euro ma na celu umożliwienie statkom korzystania z energii elektrycznej podczas postoju, co znacząco ograniczy emisję spalin i hałas w porcie.
Projekt, realizowany w ramach strategii dekarbonizacji sektora transportu morskiego, jest kluczowym krokiem w dostosowaniu się do unijnych regulacji środowiskowych oraz redukcji śladu węglowego portu.
Mniej emisji, czystsze powietrze
Obecnie większość statków cumujących w Kłajpedzie korzysta z generatorów zasilanych paliwami kopalnymi, co prowadzi do emisji tlenków azotu, siarki i CO₂. Nowa infrastruktura umożliwi jednostkom przełączenie się na energię elektryczną z lądu, co zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i poprawi warunki życia w okolicznych dzielnicach.
– To istotny krok w kierunku ekologicznego portu. Dzięki elektryfikacji nabrzeży ograniczymy emisje spalin i poprawimy jakość powietrza, co przyniesie korzyści zarówno operatorom portowym, jak i mieszkańcom Kłajpedy – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Kłajpeda stawia na zieloną transformację
Elektryfikacja nabrzeży to część szerszej strategii transformacji energetycznej portu. Władze portowe inwestują również w odnawialne źródła energii, cyfryzację operacji oraz nowoczesne technologie logistyczne.
Litewski port rozwija infrastrukturę zgodnie z unijnymi standardami Europejskiego Zielonego Ładu, a elektryfikacja nabrzeży jest kluczowym elementem dostosowania się do rosnących wymogów dotyczących emisji w sektorze żeglugi.
Kolejne kroki
Projekt elektryfikacji nabrzeży w Kłajpedzie zostanie zrealizowany do 2026 roku. Prace obejmą budowę nowych stacji zasilania i modernizację istniejących nabrzeży. Władze portu przewidują, że pierwsze statki zaczną korzystać z energii elektrycznej już w 2025 roku.
– Chcemy, aby Kłajpeda była liderem w regionie Morza Bałtyckiego w zakresie ekologicznych rozwiązań portowych – podkreślił Latakas.
Dzięki tej inwestycji Kłajpeda umocni swoją pozycję jako nowoczesny i przyjazny środowisku port, przyciągając więcej armatorów zainteresowanych zrównoważonym transportem morskim.
Offshore energy / Mateusz Gibała
Ceny prądu na Łotwie, spadły po synchronizacji sieci z Europą