EnergetykaEnergia elektrycznaLogistykaŻegluga

Port w Kłajpedzie rozpoczyna projekt elektryfikacji nabrzeży

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Port w Kłajpedzie, największy port morski na Litwie, ogłosił rozpoczęcie projektu elektryfikacji nabrzeży. Inwestycja o wartości 7,5 mln euro ma na celu umożliwienie statkom korzystania z energii elektrycznej podczas postoju, co znacząco ograniczy emisję spalin i hałas w porcie.

Projekt, realizowany w ramach strategii dekarbonizacji sektora transportu morskiego, jest kluczowym krokiem w dostosowaniu się do unijnych regulacji środowiskowych oraz redukcji śladu węglowego portu.

Mniej emisji, czystsze powietrze

Obecnie większość statków cumujących w Kłajpedzie korzysta z generatorów zasilanych paliwami kopalnymi, co prowadzi do emisji tlenków azotu, siarki i CO₂. Nowa infrastruktura umożliwi jednostkom przełączenie się na energię elektryczną z lądu, co zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i poprawi warunki życia w okolicznych dzielnicach.

– To istotny krok w kierunku ekologicznego portu. Dzięki elektryfikacji nabrzeży ograniczymy emisje spalin i poprawimy jakość powietrza, co przyniesie korzyści zarówno operatorom portowym, jak i mieszkańcom Kłajpedy – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Kłajpeda stawia na zieloną transformację

Elektryfikacja nabrzeży to część szerszej strategii transformacji energetycznej portu. Władze portowe inwestują również w odnawialne źródła energii, cyfryzację operacji oraz nowoczesne technologie logistyczne.

Litewski port rozwija infrastrukturę zgodnie z unijnymi standardami Europejskiego Zielonego Ładu, a elektryfikacja nabrzeży jest kluczowym elementem dostosowania się do rosnących wymogów dotyczących emisji w sektorze żeglugi.

Kolejne kroki

Projekt elektryfikacji nabrzeży w Kłajpedzie zostanie zrealizowany do 2026 roku. Prace obejmą budowę nowych stacji zasilania i modernizację istniejących nabrzeży. Władze portu przewidują, że pierwsze statki zaczną korzystać z energii elektrycznej już w 2025 roku.

– Chcemy, aby Kłajpeda była liderem w regionie Morza Bałtyckiego w zakresie ekologicznych rozwiązań portowych – podkreślił Latakas.

Dzięki tej inwestycji Kłajpeda umocni swoją pozycję jako nowoczesny i przyjazny środowisku port, przyciągając więcej armatorów zainteresowanych zrównoważonym transportem morskim.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Ceny prądu na Łotwie, spadły po synchronizacji sieci z Europą


Powiązane artykuły

Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Rz: Zbyt dużo OZE w systemie. Mogą ucierpieć firmy

Według Rzeczpospolitej w przeciągu pięć lat w Polsce będzie zbyt dużo OZE, przez co planowane inwestycje będą nieopłacalne a część...

Udostępnij:

Facebook X X X