Gospodarka

Branża motoryzacyjna ostrzega. Cła USA mogą mieć poważne konsekwencje dla polskich producentów

Źródło: GITD

Decyzja administracji USA o wprowadzeniu ceł na importowane samochody może mieć istotne konsekwencje dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych – zwróciło uwagę Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

We środę prezydent USA Donald Trump ogłosił, że od 2 kwietnia nałoży 25-procentowe cła na wszystkie samochody i lekkie ciężarówki importowane z zagranicy. Oznaczałoby to 10-krotne podwyższenie obecnie obowiązującego 2,5-procentowego cła.

Decyzja ta, w ocenie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) może mieć “istotne konsekwencje również dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych, ściśle powiązanych z globalnym łańcuchem dostaw”. Organizacja zauważyła, że skutki ceł mogą pośrednio objąć sektor części motoryzacyjnych, zwłaszcza w przypadku komponentów produkowanych w Europie i montowanych w USA.

– Nowe regulacje uderzą nie tylko w producentów samochodów, ale także w europejskich dostawców, w tym z Polski, których części i podzespoły często trafiają do pojazdów montowanych poza USA, a następnie eksportowanych na ten rynek – wskazało stowarzyszenie.

Cytowany w informacji prasowej, prezes SDCM Tomasz Bęben ocenił, że decyzja administracji Trumpa to “niepokojący sygnał dla branży motoryzacyjnej”, która jest mocno zintegrowana z globalnym rynkiem.

– Obawiamy się, że może to wpłynąć na zmniejszenie zamówień oraz zachwiać stabilnością eksportu – podkreślił szef stowarzyszenia.

Z kolei inny cytowany przedstawiciel branży, Nils Poel ze Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) zwrócił uwagę, że relację handlowe UE i USA są “głęboko współzależne”, gdyż handel ze Stanów Zjednoczonych odpowiada za “jedną czwartą całej nadwyżki handlowej UE”.

– W czasie, gdy Chiny stanowią poważne wyzwanie konkurencyjne, cła mogą poważnie zakłócić transatlantyckie łańcuchy dostaw, podważając stabilność gospodarczą po obu stronach oceanu – podkreślił.

Poel przypomniał, że europejscy dostawcy zainwestowali w ostatniej dekadzie blisko 10 miliardów euro w zakłady produkcyjne w Meksyku, czyli jednym z głównych źródeł pojazdów dla USA.

– Cła na produkty z tego kraju mogą również pośrednio przełożyć się na firmy z Europy, prowadząc do strat miejsc pracy i ograniczenia inwestycji – przedstawiciel CLEPA.

Branża się niepokoi

SDCM poinformowało, że z niepokojem patrzy na “kolejne rewelacje płynące zza oceanu”, a branża “apeluje o powściągliwość licząc na międzynarodowy dialog”.

– Pamiętajmy, że działania protekcjonistyczne prowadzą do napięć handlowych, wzrostu cen pojazdów i części oraz destabilizacji rynków. Konsekwencje tych działań odczują niestety wszyscy – zaznaczono.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 250 marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych.

Według danych portalu Tradeimex, największym eksporterem samochodów do USA jest Meksyk, który odpowiada za niemal 25 procent sprowadzanych tam samochodów i który, podobnie jak Kanada (13 procent), ma na swoim terytorium fabryki amerykańskich producentów aut. Na kolejnych miejscach są Japonia (18,6 procent), Korea Płd. (17,3 procent). Z krajów europejskich największymi eksporterami są Niemcy, Wielka Brytania, Słowacja, Włochy i Szwecja.

Polska nie jest znaczącym źródłem importowanych gotowych samochodów lecz eksportuje dużą ilość części i akcesoriów, których wartość w 2024 roku wyniosła 311 milionów dolarów. Według telewizji CBS, około połowa samochodów w USA to auta importowane.

PAP / Biznes Alert


Powiązane artykuły

Warszawa, 17.07.2025. Senatorowie na sali obrad Senatu w Warszawie, 17 bm. W drugim dniu posiedzenia izba zajmuje się m.in. ustawą związaną ze strategicznymi inwestycjami w zakresie obronności. (jm) PAP/Leszek Szymański

Senat przyjął specustawę o inwestycjach obronnych. Prostsze procedury

Senat przyjął w czwartek z poprawkami specustawę o inwestycjach obronnych. Dokument przewiduje uproszczenie procedur odnoszących się do kluczowych inwestycji w...
Dr inż. Tomasz Zieliński, Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Chemicznego. Fot. PIPC.

ETS kontra realia. Branża chemiczna apeluje o rozsądek Unii

Polska Izba Przemysłu Chemicznego, reprezentująca branżę chemiczną w relacjach z organami administracji publicznej, krajowej i zagranicznej, apeluje o dostosowanie systemu...

Dr Marcin Sołtysiak: Inwestycje w Ukrainie to inwestycje w przyszłość wolnej Europy

Dr Marcin Sołtysiak, prezes Grupy ELQ, inwestor i właściciel kilkudziesięciu projektów energetycznych w Ukrainie mówi, że inwestowanie w Ukrainie to nie jest jedynie projekt...

Udostępnij:

Facebook X X X