Aktualności

AI coraz częściej wykorzystywana przez polskie firmy

Sztuczna inteligencja. Źródło: Freepik

W należącej do Grupy Orlen rafinerii w Kralupach w Czechach uruchomiono program komputerowy oparty na sztucznej inteligencji. Na zdjęciu: wizualizacja AI / Źródło: Freepik

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do polskiego biznesu, choć jeszcze niedawno wielu przedsiębiorców podchodziło do niej z dystansem. Jak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL), w 2024 roku odsetek przedsiębiorstw korzystających z AI wzrósł z 3,7 procent do 5,9 procent, a wśród dużych firm już co dziesiąta wykorzystywała tę technologię. 

Aby lepiej analizować rozwój sztucznej inteligencji, EFL stworzył Barometr AI pozwalający monitorować nastroje przedsiębiorców i perspektywy wykorzystania tej technologii w Polsce. Pierwszy odczyt Barometru wskazuje, że MŚP (sektor małych i średnich przedsiębiorstw) w pierwszym półroczu 2025 roku dostrzegają duży potencjał AI i planują jej szersze wdrożenie w swoich strukturach.

AI szansą czy wyzwaniem?

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje wiele aspektów prowadzenia biznesu. Wspiera obsługę klienta poprzez chatboty, ułatwia zarządzanie kadrami oraz optymalizuje procesy finansowe, m.in. analizując dokumenty, wykrywając błędy i prognozując przepływy pieniężne.

Jednak wdrożenie sztucznej inteligencji wiąże się także z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa danych, zgodności z regulacjami oraz dostosowania jej do istniejącej infrastruktury IT. Przedsiębiorcy obawiają się także kosztów oraz braku odpowiednich kompetencji w swoich zespołach.

Jak podkreśla Adam Mioduszewski, kierownik Zespołu Projektowania Innowacji w EFL:

– Sztuczna inteligencja dynamicznie zmienia sposób funkcjonowania firm, optymalizując procesy i umożliwiając lepsze decyzje biznesowe. Jej potencjał w automatyzacji, analizie danych i personalizacji usług jest ogromny, ale niesie też wyzwania związane z etyką i bezpieczeństwem. Kluczowe będzie strategiczne podejście do wdrożeń AI, szczególnie w organizacjach regulowanych, gdzie konieczne jest pogodzenie innowacji z normami prawnymi i korporacyjnymi.

AI w różnych branżach

Największą otwartość na AI, według danych GUS w 2024r., wykazują branże związane z handlem i marketingiem. Firmy wykorzystują ją do analizy zachowań klientów, automatyzacji kampanii reklamowych czy dynamicznego ustalania cen. Nieco bardziej sceptyczne są sektory tradycyjne, takie jak logistyka, gdzie AI nie może zastąpić kierowców, a autonomiczne ciężarówki to jeszcze odległa przyszłość. Sztuczna inteligencja mogłaby jednak usprawniać planowanie łańcucha dostaw, prognozować popyt i lepiej zarządzać zapasami.

Według prognoz AI prężnie rozwinie się w Afryce


Powiązane artykuły

Grupa Azoty S.A. (Tarnów), zdjęcie ilustracyjne. Źródło: grupaazoty.com

Awaria w Azotach. Produkcja polipropylenu została wstrzymana

Zakłady Grupy Azoty musiały awaryjnie przerwać produkcję po poważnym zakłóceniu w dostawie energii elektrycznej. Wstrzymana została praca kluczowych instalacji wytwarzających...
Rynek Główny z widokiem na Sukiennice w Krakowie. Fot. Wikimedia Commons

Jest apel o skuteczną Strefę Czystego Transportu w Krakowie

Ponad 40 organizacji pozarządowych apeluje do Rady Miasta Krakowa o wprowadzenie „skutecznej” Strefy Czystego Transportu. – Stężenia szkodliwego dwutlenku azotu,...
Prezydent Donald J. Trump, zdjęcie: EPA/JIM LO SCALZO

Trump oburzony atakami Ukrainy. Biały Dom rozważa cięcie wsparcia

Nowa fala napięć w relacjach amerykańsko-ukraińskich przetacza się przez Waszyngton po serii ukraińskich ataków dronowych na rosyjskie lotniska strategiczne. Jak...

Udostępnij:

Facebook X X X